نتانیاهو چرا و چگونه در حال پذیرش آتش بس موقت است؟

آتش‌بس؛ نشانه باخت بی‌بی

بنیامین نتانیاهو اخیرا مدعی شده که اگر توافق آتش‌بس چندهفته‌ای بین رژیم صهیونیستی و حماس حاصل شود، صرفا ممکن است حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح را «تا حدودی» به تعویق بیندازد و مدعی شد که پیروزی کامل در این منطقه فقط چند هفته پس از شروع دوباره حملات به دست خواهد آمد! در این میان نکات و ملاحظاتی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آنها گذشت.
کد خبر: ۱۴۴۶۷۹۱
نویسنده  محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
آتش‌بس؛ نشانه باخت بی‌بی
 
نخست این‌که اساسا نتانیاهو از ابتدای جنگ غزه، با برقراری هرگونه آتش‌بسی (چه از جنس موقت و چه دائم) مخالف بوده و حتی برخی اعضای کابینه وی مانند بن گویر و اسموتریچ وی را تهدید کرده بودند که هرگونه اقدامی در این خصوص منتج به خروج آنها از کابینه ائتلافی و اضطراری خواهد شد. بااین‌حال اکنون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وهمراهانش در حال زمینه‌سازی برای آتش‌بس موقت هستند! دلیل این مسأله مشخص است؛ رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از اهداف اعلامی و حتی پنهان خود در جنگ غزه دست پیدا نکرده وفرسایشی‌شدن نبرد کاملا به ضرر تل‌آویو بوده است. نتانیاهو درگفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس بدون ارائه جزئیات بیشتر تاییدکرد که توافقی درحال انجام است.تلویزیون دولتی القاهره مصربه نقل از یک مقام مصری گزارش داد که مذاکرات در قطر درسطح تخصصی ازسرگرفته شد وگفت که مذاکرات درقاهره نیز با هدف دستیابی به آتش‌بس و تبادل گروگان‌های صهیونیست‌ها با زندانیان فلسطینی ادامه خواهد یافت. در حالی که بیش از نیمی از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری سرزمین محاصره‌شده نوار غزه همگی به شهر جنوبی رفح پناه آورده‌اند اما رژیم صهیونیستی در حال نزدیک‌شدن به تصویب طرح گسترش حملات خود به آنجاست. رفح نقطه اصلی ورود کمک‌های غزه است و گروه‌های بشردوستانه نسبت به وقوع یک فاجعه هشدار داده‌اند. حتی کار به جایی رسیده که آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان اصلی‌ترین حامیان کشتار غزه، از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته‌اند تا از این اقدام اجتناب کند!
 نتانیاهو گفته است که در همین هفته کابینه را برای تصویب طرح‌های عملیاتی از جمله تخلیه غیرنظامیان به سایر نقاط غزه تشکیل خواهد داد اما بر همگان مسجل است که اساسا رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از قواعد و قوانین حقوقی و بشری در این خصوص پایبند نخواهد بود. نتانیاهو به شبکه سی‌بی‌اس گفت که به محض این‌که عملیات رفح را آغاز کنیم، مرحله شدید نبرد فقط چند هفته تا پایان فاصله دارد. اگر به توافق نرسیم، به‌هرحال آن را انجام خواهیم داد. نتانیاهو ادعا کرد که چهار گردان از شش گردان باقیمانده حماس در رفح متمرکز هستند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به ان‌بی‌سی گفت که به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا چیزی در مورد طرح رفح اعلام نشده است. سالیوان گفت: ما معتقدیم تا زمانی که برنامه‌ای برای محافظت از غیرنظامیان تدارک دیده نشده، این عملیات نباید ادامه یابد.
   
پشت پرده ماجرا چیست؟
 بدون شک اگر نتانیاهو و بایدن، مطابق ادعاهای واهی مطرح‌شده خود را در مرحله تسلط کامل بر نوار غزه می‌دیدند، اساسا تن به هیچ‌گونه آتش‌بسی نمی‌دادند! نباید فراموش کرد که در جریان برگزاری مذاکرات، مقامات آمریکایی و صهیونیستی در ابتدا تلاش کردند تا در ازای آزادی همه اسرای رژیم صهیونیستی، آتش‌بسی شش‌هفته‌ای را منعقد سازند اما اکنون به‌وضوح آگاه هستند که خبری از آزادی همه اسرای صهیونیست نخواهد بود. در چنین شرایطی باید متوجه استیصال متنی و فرامتنی واشنگتن و تل‌آویو در جنگ غزه بود. بهانه‌های مطرح‌شده حقوق بشری از سوی مقامات کاخ سفید، صرفا جهت کاهش نارضایتی و خشم عمومی نسبت به مشارکت آمریکا در نسل‌کشی غزه صورت گرفته است. بایدن طی ماه‌های اخیر محبوبیت خود را در برخی ایالات مهم و سرنوشت‌ساز (که نتیجه انتخابات رئیس‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را تعیین خواهند کرد) از دست داده است. اصلی‌ترین عامل در تحقق این روند نیز جنگ غزه و حوادث تلخ و جنایات صهیونیست‌ها بوده است. بنابراین اساسا امکان نداشته و ندارد که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بر مبنای آنچه امروز ادعا می‌کنند، تن به آتش‌بس موقت داده باشند! آنچه واشنگتن و تل‌آویو را وادار به پذیرش این روند ساخته، قدرت میدانی مقاومت فلسطین و خشم جهانی نسبت به اقدامات وحشیانه صهیونیست‌هاست.

آخرین وضعیت غزه
 درگیری‌های شدید در بخش‌هایی از شمال نوار غزه همچنان به قوت خود باقی بوده و شدت ویرانی‌ها در آنجا زیاد است. بااین‌حال، رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از سه هدف اعلامی خود یعنی «آزادی اسرای صهیونیست»،«اشغال نوار غزه» و «نابودی حماس» دست پیدا نکرده است. حتی منابع معتبر رسانه‌ای و امنیتی درغرب اعتراف کرده‌اند که شبکه تونل‌های حماس به همراه بخش زیادی از نیروهای آن در غزه، رفح و خان‌یونس باقی مانده‌اند و حملات ماه‌های اخیر تاثیری در تخریب زیرساخت‌های اصلی قدرت نظامی و میدانی حماس نداشته است. ضمن آن‌که به لحاظ گفتمانی نیز وقوع جنگ غزه به انزوای گفتمان سازش و طرفداران به رسمیت شناختن رژیم کودک‌کش صهیونیستی منجر شده و چشم‌اندازی برای پیشبرد طرح‌های موهومی مانند «دودولتی» وجود ندارد. در چنین شرایطی تل‌آویو بازی را به‌صورت همه‌جانبه باخته و آینده تاریکی در انتظار آن خواهد بود. در این میان، مقامات آمریکایی و صهیونیستی درصدد هستند از گرسنگی کودکان غزه به‌عنوان یک سلاح برای پیشبرد اهداف ضدانسانی خود استفاده کنند. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل برای فلسطینیان (اونروا) در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که آنها از تاریخ ۲۳ ژانویه (۳ بهمن)تاکنون قادر به تحویل غذا به شمال غزه نبوده‌اند و اضافه کرد که درخواست‌های ما برای ارسال کمک‌های غذایی رد شده است. یک مقام ارشد از مصر که به همراه قطر میانجی بین رژیم صهیونیستی و حماس هستند، روز شنبه گفت که پیش‌نویس توافق آتش‌بس شامل آزادی حداکثر۴۰زن وگروگان‌های مسن‌تر در ازای آزادی ۳۰۰ اسیر فلسطینی است که اکثر آنها زنان، خردسالان و افراد مسن هستند. این مقام مصری که نخواست نامش فاش شود، گفت که توقف شش‌هفته‌ای جنگ شامل اجازه‌دادن به صدها کامیون برای رساندن کمک‌های ضروری به غزه است. آیا به‌راستی این توافق می‌تواند بر مبنایی غیر از استیصال صهیونیست‌ها در جنگ غزه شکل گرفته باشد؟
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها