رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد خبر داد:

تخریب حدود ۴۰ درصد از باغ‌های شهر یزد در یک دهه گذشته

یزد- رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهر یزد از تخریب حدود ۴۰ درصد از باغ‌های شهر یزد در یک دهه گذشته با استناد به تفسیر تصاویر هوایی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۴۵۵۳۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، محمدحسن منصوری زاده اظهار داشت: کمیسیون ماده ۷ تنها ماده قانونی کشور برای حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها است که صیانت از فضای سبز به ویژه باغ‌ها در آن مورد تاکید قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: آیین نامه های اجرایی ماده ۷ در سال ۱۴۰۱ در راستای حفظ باغ‌ها و فضای سبز در کلانشهرها و شهرداری های در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر با ترکیب یک نماینده شهرداری ترجیحاً معاون شهرسازی و معماری، یک نفر نماینده شورای اسلامی شهر و یک نفر نماینده قوه قضائیه ترجیحاً دادستان یا معاون دادستان است، ابلاغ شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد با بیان اینکه رأی این کمیسیون برای اراضی باغی تأیید و توسط دبیرخانه ها با دبیری رئیس سازمان ابلاغ می شود، عنوان کرد: ‌حضور نماینده قوه قضائیه برای اجرایی شدن رأی های این کمیسیون به پیشنهاد شهر یزد مطرح شد و مورد تائید و اجرا قرار گرفت.

منصوری زاده با اشاره به بررسی ماهانه ۱۲۰ پرونده درخواست مالکان برای ساخت و ساز در این کمیسیون، اظهار کرد: درخواست های مربوط به پروانه های ساخت و ساز پس از دریافت از سوی مناطق شهرداری و تطبیق با کاربری های مشخص شده در طرح تفصیلی شهر در صورت ارتباط با فضای سبز و باغ ها به این کمیسیون ارجاع داده می شود.

وی اضافه کرد: این پرونده ها عموماً مواردی هستند که در بررسی ها به کاربری های فضای سبز یا اراضی مزروعی یا باغی مواجه می شوند و باید از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری استعلام بگیرند و از سوی سازمان به کمیسیون ماده ۷ ارجاع می شود تا با بررسی وضع موجود و سوابق تصمیم گیری شود.

وی از بررسی شاخص‌های کمیسیون ماده ۷ عبارت از باغ بودن در وضع موجود، بر اساس رأی کمیسیون ماده ۱۲، بر اساس سند مالک و بر اساس تصویر عکس‌های هوایی ۵۹ تا به حال باغ تشخصیص داده شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد با بیان اینکه تقریباً ۳۰ درصد از پرونده های شهرداری مناطق برای مجوزهای ساخت و ساز به این کمیسیون ارجاع داده می شود و جلسات نیز به صورت منظم هفتگی برگزار می شود تا به تصمیم گیری سرعت بخشد.

وی با بیان اینکه در اغلب این پروانه ها قطع شدن درختان قطعی شده و مالکان اعمال جریمه پرداخت عوارض قطع درخت می شوند، تصریح کرد: تخریب باغ ها بر اساس تصاویر هوایی در تمام شهر یزد رخ داده اما بیشترین تخریب مربوط به محله حسن آباد در منطقه دو شهرداری و خیرآباد و عیش آباد در منطقه چهار شهرداری است.

وی با تاکید بر اینکه کم آبی، آلودگی هوا و خشک شدن چاه ها در تخریب باغ ها نقش زیادی دارند، عنوان کرد: اما بیشترین تخریب ناشی از ارزش افزوده زمین و مقرون به صرفه نبودن باغ داری برای مالکان بوده است که نسبت به تفکیک غیرمجاز و تغییر کاربری اقدام کرده اند.

منصوری زاده افزود: باید قوانین شهرسازی به سمت صیانت از باغ ها سوق یابد که مردم رغبت کنند که باغ های موجود را نگه دارند و در این مسیر نه تنها شهرداری که همه دستگاه های مرتبط باید همکاری کنند تا با ایجاد جاذبه برای نگهداری از باغ ها از تخریب آنها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه شهرداری در آخرین مرحله و بنا به درخواست مالک متوجه تخریب باغ ها می شود، اضافه کرد:‌ تنها راهکار شهرداری در صورت اثبات قطع درختان،‌ دریافت عوارض است که در نهایت برای ایجاد فضای سبز جدید هزینه می شود اما نگهداری از باغ ها قطعاً بسیار ارزشمندتر از این جریمه ها است.

رئیس سازمان سیما، ‌منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد تاکید کرد: طبق قانون، شهرداری ها مؤظف هستند اگر در محدوده شهری مالک نتوانست باغ را نگهداری کند پس از تامین اعتبار، باغ را خریداری کرده و برای استفاده عموم آماده سازی کنند.

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس الزامات کمیسیون ماده ۷ شهرداری همچنین باید تمهیدات یا بسته های تشویقی برای نگهداری باغ ها در اختیار مالکان قرار دهند.

منصوری زاده با بیان اینکه انجام فعالیت های اقتصادی نیز یکی دیگر از راهکارهای حفاظت از باغ ها است، بیان کرد:‌ این موضوع در قالب طرح جامع صیانت از باغ ها در حال پیگیری است که امیدواریم به نتایج مطلوب دست یابیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها