یزد- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: در سالجاری ۳۸ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن استان وصول شده است .
کد خبر: ۱۴۴۳۳۵۸
نویسنده کاظم صادقپور

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، محمد کاظم صادقیان در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: از مجموع ۷۷۶ پروانه‌ بهره‌برداری معدنی استان پروانه ۵۰۰ معدن فعال و بقیه غیرفعال هستند و تاکنون ۲۳۰ پروانه اکتشاف و ۸۰ مورد گواهی کشف در استان صادر شده است.

وی گفت: بررسی مشکلات ۲۰۳ واحد راکد استان در دست اقدام است که پروانه بهره برداری حدود ۱۸۰ مورد از آنها ابطال شده و در صورت امکان احیاء نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند.

صادقیان توزیع صنایع در استان یزد را نیز نرمال خواند و گفت: به رغم محدودیت استقرار صنایع در مهمترین پهنه صنعتی استان به دلیل آلایندگی‌ها، با صدور جوازهای تاسیس براساس سند آمایش استان، تاکنون ۴۰۰۵ جواز تاسیس در استان صادر شده است.

وی با اشاره به چالش‌های حوزه اکتشافات جدید گفت: از جمله این معادن چغارت و چادرملو هستند که در حال پایان ذخایر و دوره بهره‌برداری هستند و برای مثال عمر چادرملو سال آینده به پایان می‌رسد.

صادقیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این معادن آمار اشتغال بالایی دارند و هزینه‌های بهره برداری در زمان رسیدن به ذخایر پایانی، افزایش می‌یابد از این ر و در حال تلاش برای به نتیحه رساندن اکتشافات جدید هستیم.

 وی با اشاره به فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات معدنی که منجر به بهره‎وری پایین در این بخش کشور است، ابراز امیدواری کرد با توجه به مشکلات تامین ارز، وزارت صمت تمهیدات لازم را در این رابطه اتخاذ کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد از ورود معادن به بحث هوشمندسازی و استفاده از دانش فنی برای بهره برداری از معادن برای خروج آنها از ساختار سنتی خبر داد و تصریح کرد: استان در حوزه پروانه‌های بهره‌برداری در رتبه هفتم کشور قرار دارد.

وی با تاکید بر رویکرد توسعه صنایع دانش بنیان و کم آبخواه در استان از صدور ۱۰۰ مجوز بی نام در حوزه دانش بنیان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۰ مجوز بی نام در حوزه دانش بنیان صادر شده است.

صادقیان تصریح کرد: این روند صدور مجوز بر اساس سند یزد نوین و سند آمایش است و این واحدها در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال با نیروی انسانی دارای دانش به بهره برداری می رسند و ارزش افزوده بالا و آلایندگی پائینی دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد از صادرات یک میلیارد و ۷۹ میلیون دلاری محصولات استان در سال جاری خبر داد و گفت: در این زمینه ۲۵ درصد رشد داشتیم و عمده کالای صادرات استان کاشی و سرامیک، سیم و کابل و شیشه است.

صادقیان با اشاره به عملکرد حوزه تجارت داخلی و اشتغال ۱۴۰ هزار نفر در این بخش افزود: ادغام اتحادیه ها با توجه به هزینه‌های بالا در راستای چابکتر شدن و ارائه خدمات بهتر به جامعه اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و در حال اجرا است.

وی از تلاش برای سوق دادن جوازهای تاسیس استان به سمت صنایع دانش بنیان و کم آبخواه و کم آلاینده خبر داد و با بیان این که خوشبختانه نگاه سرمایه‌گذاران در استان به این سمت سوق یافته است، ابراز امیدواری کرد که ماحصل و میوه شیرین این رویکرد که نیازمند دانش فنی بالا و نیروی انسانی متخصص است را در سال‌های آینده شاهد باشیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها