قانون جدید فدراسیون فوتبال ایران راه را برای جوان‌گرایی باز می‌کند؟

نوبت خوشبختی امیدها

فدراسیون فوتبال به سقف قراردادها اضافه می‌کند

رعایت ۱۰درصدی مصلحت بزرگان!

سقف قرارداد بلندتر شد. اگر هم سقف قراردادها را به حلقه تشبیه کنیم، باید بگوییم این حلقه بازتر شد. این دقیقا همان چیزی است که بالا تا پایین لیگ آن را می‌خواستند. اوضاع آن‌قدر بد بود که شاید همه باشگاه‌های لیگ برتری به کمتر از این هم راضی بودند. قانون قبلی سقف قرارداد برای کنترل برخی تخلف‌ها بود.
کد خبر: ۱۴۴۲۸۲۶
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
هدف اصلی این بود که برای تمام باشگاه‌ها و بازیکنان روزنه‌های باقی‌مانده فراربسته شود امااکنون فدراسیون یک «راه‌ دررو» گذاشته است. سال گذشته که این قانون به مرحله اجرا درآمد، شاهد کلی ترفند و حقه جدید درفوتبال بودیم اما قانون جدید و افزایش سقف قراردادها، دیگربه باشگاه‌هاکمتر زحمت می‌دهد وکمتر آنها را وادارمی‌کند برای فرار از سقف، خلاقیت‌های عجیب به خرج بدهند. این قانون به چه صورت است؟ هر چه هست فعلا به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال در راستای منفعت و خواسته‌های تیم‌های لیگ برتری به خصوص دانه درشت‌ها گام برمی‌دارد تا شعله حواشی ایجاد شده از سوی این مدعیان را تا حد زیادی پایین بکشد. 
 
جار و جنجال‎‌‌های قانون قبلی
اجرای طرح سقف قرارداد تا اینجای لیگ بیست و سوم هم کلی جار و جنجال داشته است. برخی باشگاه‌های لیگ برتری به ظریف‌ترین شکل ممکن این قانون را دور زدند اما ترفندهای عبور از این قانون در برخی دیگر باشگاه‌ها آنچنان ناشیانه بود که تا مدت‌ها سوژه شدند؛ مانند باشگاهی که با همسر والیبالیست یکی از بازیکنان خود، قراردادی هنگفت بست تا کسری قرارداد همان بازیکن را بر اساس یک توافق جبران کند. اما قانون جدید سقف قرارداد به چه صورت است؟ این قانون جوری هست که دیگر باشگاه‌ها مجبور نباشند هزار ترفند و راهکار برای دور زدن به کار بگیرند. با این حال اجرایی شدن این طرح منوط به تصویب در هیأت رئیسه فدراسیون خواهد بود.
 
ایجاد حاشیه امن با ۱۰ درصد بیشتر
فدراسیون فوتبال در این طرح جدید به باشگاه‌های لیگ برتری اجازه می‌دهد که ۱۰درصد بیشتر از میزان قبلی سقف قراردادها هزینه کنند. این میزان قطعا حواشی به وجود آمده قبلی را از بین می‌برد و جار و جنجال‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. انگار هدف این بوده که تیم‌های کمتری به دردسر بیفتند. قانون قبلی مسبب اتفاقاتی نظیر شکایت‌کشی و کسر امتیاز شده بود. هر چند امتیازات کسر شده تیم‌هایی مثل سپاهان برگردانده شد اما پیش‌بینی می‌شود این ۱۰درصد اضافه شده، تمامی این حواشی‌ها را از بین ببرد و حاشیه امن مناسبی به وجود بیاورد. گزارش کارگروه نقل و انتقالات برای تیم‌هایی چون سپاهان، استقلال، پرسپولیس و تراکتور دردسرهای بزرگی ایجاد کرد. برخی‌ باشگاه‌ها نیز برای حل این مشکل مجبور به خارج کردن نام چند بازیکن خود ازفهرست شدند اما بازهم دردسرها ادامه داشت. شاید فدراسیون با حساب و کتاب تمامی جار و جنجال‌های این فصل به این نتیجه رسید که کمی کوتاه بیاید. در واقع این‌طور می‌توان نوشت: کوتاه آمدن ۱۰درصدی برای رعایت مصلحت بزرگان!
 
هزینه بیشتر در نیم فصل دوم
طرح جدید فدراسیون فوتبال اگر به قانون تبدیل شود، تیم‌های لیگ برتری به خصوص مدعیان، نفس راحتی می‌کشند.اضافه کردن ۱۰درصد به سقف قراردادها باعث می‌شود تیم‌ها برای نیم فصل دوم بیشتر هزینه کنند ودیگر مجبور نشوند اقدامات غیرمعمولی چون خارج کردن بازیکن از لیست انجام دهند. این ۱۰درصد قطعا هزینه‌های نقل و انتقالاتی را دو برابر می‌کند و به خصوص به نفع تیم‌های مدعی قهرمانی نظیر استقلال، سپاهان و پرسپولیس خواهد بود که در نیم فصل نخست به هر دری زدند و هر مشکلی را به جان خریدند تا سقف قراردادها را دور بزنند. هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در روزهای آینده برای تیم‌های مدعی لیگ‌برتر نقشی حیاتی ایفا خواهد کرد. اجرایی شدن طرح افزایش ۱۰درصدی سقف قراردادها منوط به تصویب در هیأت رئیسه این فدراسیون خواهد بود. البته هیأت رئیسه می‌تواند با یک تصمیم ناگهانی دیگر این ۱۰درصد را لغو کند که در این صورت تمام امید بزرگان لیگ برای طی کردن یک نیم فصل بی‌دردسر، نقش بر آب خواهدشد. روزهای سرنوشت‌سازی در انتظار لیگ‌برتر است؛ روزهایی که حتی می‌تواند روی تغییر نام مدعیان قهرمانی نقش زیادی داشته باشد! 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها