در نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر مطرح شد:

جشنواره تجسمی فجر؛ وحدت‌بخش و امیدآفرین

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی کلیدواژه رویکردهای شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر راوحدت‌بخشی و امیدآفرینی در میان نسل‌های مختلف هنر کشور ذکر کرد.
کد خبر: ۱۴۴۲۴۲۱
 
رویکرد ما هنر نوآور، خلاق و وحدت‌آفرین است
نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره و مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست خراسانی‌زاده در سخنانی با اشاره به این‌که آغاز فرآیند اجرایی جشنواره از مرداد ماه و جمع‌بندی نهایی با برپایی دو جلسه در شورای سیاست‌گذاری در شهریورماه انجام شد، گفت: امسال برای شانزدهمین بار این جشن ملی هنرمندان تجسمی را پیش می‌بریم، فرآیند جشنواره از مرداد ماه کار خود را آغاز کرده و از ششم شهریور ماه به جمع‌بندی رسیده، اکنون در مرحله اجراست.او افزود: مصطفی گودرزی، نادر قشقایی، بهمن عبدی، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، منیژه ارمین، زهرا رهبرنیا، لیلا عباسی، محمدرضا دوست محمدی، علی فروزانفر و امیر عبدالحسینی اعضای شورای سیاست‌گذاری بودند.مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد شانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر را هنر نوآور، خلاق و وحدت‌آفرین برشمرد و گفت: هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین چهار کلیدواژه این دوره جشنواره تجسمی فجر بود که ابتدای کار با کمی تامل ثبت و ضبط می‌شد اما الان به صورت متقن می‌گویم تجسمی فجر شانزدهم، فجر امیدآفرین و وحدت‌بخش هنرمندانی است که علاقه‌مند بودند در چارچوب قوانین کشورشان در این جشنواره شرکت کنند.
 
ارسال ۲۲ هزار اثر به دبیرخانه
خراسانی‌زاده در ادامه با بیان این‌که این جشنواره با سایر رویدادهای برگزار شده در کشور قابل قیاس نیست، گفت: به لحاظ ساختار جشنواره فجر و بخش‌های مختلفی که داریم، ما تنها جشنواره‌ای هستیم که دبیرکل داریم؛ همچنین ۲۲ دبیر ملی و بیش از ۶۰ داور ملی و ۳۲ دبیر استانی داریم. ۱۰۷۶ اثر در بخش ملی ارائه شده‌است که البته باید تعداد بخش‌های غیررقابتی را نیز به این تعداد اضافه کنیم. او اضافه کرد: ۱۰ هزار و ۷۶ اثر در بخش ملی ارائه شده‌است که البته باید تعداد بخش‌های غیررقابتی را نیز به این تعداد اضافه کنیم.مدیرکل هنرهای تجسمی با بیان این‌که در بخش استانی قریب به ۱۲ تا ۱۳ هزار اثر از سوی هنرمندان استانی ارائه شده‌است، گفت: در واقع هر استانی چیزی حدود ۳۰۰ اثر تحویل داده است و جمعا حدود ۲۲‌هزار اثر در بخش ملی و استانی برای ارزیابی ارائه شده‌اند. این گستره، وسعت کار و حجم فعالیت به گواه اعضای دبیرخانه، حداقل سه برابر حجم کار ادوار گذشته است؛ ضمن این‌که شرکت در بخش غیررقابتی نیز قابل توجه بود.به‌گفته مدیرکل هنرهای تجسمی نگاه تازه و نوگرایانه جشنواره شانزدهم به رویش‌های تازه، در واقع تزریق خونی تازه بر پیکره عظیم هنرهای تجسمی است که گوشه‌ای از آن با آمار و ارقام قابل مشاهده است.او با تاکید بر این‌که نقطه افتخار و اصل کار ما در کیفیت آثار است، تصریح کرد: حجم آثار نهایی به‌رغم سختگیری‌های داوران نشان از کیفیت آثار دارد.
 
نگاه همزمان به جوانان و پیشکسوتان
خراسانی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور داورانی با چهره‌های بعضا جدید در عرصه هنر تجسمی، به نگاه تازه و نوگرایانه جشنواره شانزدهم در راستای نگاه همزمان به جوانان و پیشکسوتان اشاره کرد و در زمینه حضور بانوان در این جشنواره نیز گفت: یکی از نقاط پررنگ در دید شورای سیاست‌گذاری این جشنواره، حضور بانوان بود. بخش قابل‌توجهی از جامعه هنر تجسمی متشکل از بانوان است که در این دوره از جشنواره فجر نیز شاهد حضور آنان بودیم. امیدواریم استقبال و بازدید مردمی از نمایشگاه را نیز همراه داشته باشیم.رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر در ادامه خطاب به رسانه‌ها گفت: دست یاری ما به سوی اصحاب رسانه است. به اعتقاد من حضور پر رنگ شما در اطلاع‌رسانی، به بازدید و حضور مخاطبان به اصلاح ذهنیت‌های عمومی کمک خواهد کرد.
 
جشنواره تجسمی فجر فراتر از نمایشگاه
در ادامه این نشست امیر عبدالحسینی، دبیرکل جشنواره با اشاره به ضرورت نگاه از منظر کیفی به این دوره از جشنواره فجر گفت: از نکات مهم در زمینه چینش ترکیب شورای سیاست‌گذاری، حضور سرآمدان هنر بود. بر همین اساس پیوند و اتصال میان این جشنواره با دوره‌های پیشین ادامه داشت و علاوه بر بازخوانی اساسنامه از چهره‌های شناخته شده دوره‌های گذشته نیز بهره‌مند شدیم. در کنار حضور چهره‌های سرشناس، دیگر چهره‌های جوان سرآمد هم به عنوان داور یا دبیر بخش‌ها انتخاب شدند.او افزود: رویکرد اول شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بحث کیفیت‌گرایانه در کنار کمیت‌گرایی بود تا در به نمایش گذاشتن ظرفیت هنرهای تجسمی معاصر اقدام قابل توجهی صورت گیرد.
عبدالحسینی درزمینه همکاری جشنواره با دانشگاه‌ها و نگاه به دستاوردهای علمی در زمینه هنرهای تجسمی افزود: ارتباط با بخش دانشگاهی نیز مورد توجه شورای سیاست‌گذاری بود که بر همین اساس قرار شد از ظرفیت این حوزه استفاده شود تا از اساتید و ظرفیت‌های دانشگاه‌های هنری در ترکیب شورا حضور داشته باشند. همچنین در بخش بخش علمی جشنواره، پایان‌نامه‌های دانشگاهی در مقطع ارشد و دکترا مد نظر قرار داده شد و قضاوت بر پایان‌نامه‌های علمی در عرصه هنر نیز در میان اقدامات انجام شده گنجانده شد. 
در این راستا به بهترین پایان‌نامه طوبای زرین تعلق خواهد گرفت و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است به مرحله نشر برسد.عبدالحسینی با اشاره به این‌که جشنواره تجسمی فجر فراتر از نمایشگاه است، بر لزوم ورود به جنبه‌های تخصصی تجسمی تاکید کرد و گفت هر آنچه نگاه کاربردی باشد باید مدنظر قرار گیرد.او ادامه داد: از همین منظر به بخش ناشران کتاب‌های تجسمی نیز توجه ویژه‌ای کردیم. در داوری آثار نیز توجه به سه ویژگی نگاه خلاقانه، نگاه نوآورانه و توجه به زیبایی‌شناسی مدنظر قرار گرفته است.
 
جشنواره فجر باید قله اتفاقات تجسمی باشد
زنده‌روح، دبیر هنری جشنواره  درباره نقش موزه هنرهای معاصر و همکاری در برگزاری جشنواره تجسمی فجر گفت: موزه هنرهای معاصر نقش خود را با حفظ شأن و جایگاه خود به‌خوبی ایفا کرده است. اکثر جلسات شورا و داوری‌ها در محل موزه برگزار شد. موزه هنرهای معاصر در برگزاری مراسم افتتاحیه و دو بخش غیررقابتی ـ مفاخر و نمایشگاه آینه در آینه (که در حوزه گرافیک و تصویرسازی تمرکز است) نقش اصلی را ایفا خواهد کرد؛ آثار این دوره متعلق به چهار یا پنج سال نخست دوران انقلاب اسلامی است.او در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: جشنواره فجر باید قله اتفاقات تجسمی باشد و می‌کوشیم امکان برگزاری جشنواره را در بهترین شرایط فراهم کنیم. اگر نگاه فراگیر هنر با حفظ همه چارچوب‌های جاری نباشد، نمی‌توان در این مسیر پیش رفت به همین علت اگر در آینده نیز توفیق حضور داشته باشیم همین رویکرد را در سال‌های آتی ادامه خواهیم داد و جشنواره دوره هفدهم باید چند گام جلوتر از جشنواره دوره فعلی باشد.

نمایش آثار بیش از ۱۰۰۰ هنرمند در جشنواره
مسعود زنده‌روح کرمانی، دبیر هنری جشنواره با اشاره به این‌که نمایشگاه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را در دو بخش خواهیم داشت، گفت: در موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه مفاخر با نگاهی به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و با حضور ۵۵ اثر برگزار می‌شود که روز یکشنبه ۸ بهمن افتتاح خواهد شد. بخش دوم نمایشگاه «آینه در آینه۳» است که به گرافیک انقلاب توجه ویژه دارد و در مجموع ۱۳۵اثر از ۱۲۵هنرمند روی دیوار می‌رود. وی اضافه کرد: در موسسه صبا نیز که پایگاه همیشگی جشنواره تجسمی فجر بوده است، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمندمحور» و «بازار هنر» از ۶۰۶هنرمند به نمایش درمی‌آید که این نمایشگاه روز سه‌شنبه ۱۰بهمن افتتاح می‌شود ترکیبی از ۱۷بخش جشنواره است. زنده‌روح کرمانی ضمن قدردانی از ادارات کل استان‌ها در همراهی با جشنواره تجسمی فجر، گفت: ۳۲دبیر هنری در استان‌ها داریم که ۲۴نفرشان هنرمندانی هستند که کار دبیری را انجام می‌دهند. در این بخش، ۷۰۰۰ اثر بازبینی شد و ۱۴۰۰ اثر از ۶بهمن به تناوب برنامه‌ریزی در استان‌ها به نمایش درمی‌آید.  تلاش مجموعه هیات داوران و دبیران بر هنر نو و خلاق بود که انتخاب‌های سختی نیز داشتند. او ادامه داد: دو بخش نمایشگاهی در جشنواره برگزار خواهد شد. یکی از بخش‌ها در موزه هنرهای معاصر با شرکت آثاری از هنرمندان برجسته تجسمی با نگاهی بر آثار گنجینه و پوسترهای دوران انقلاب اسلامی تحت عنوان «آینه در آینه۳» به نمایش گذاشته خواهد شد. در مجموع ۱۳۸اثر از ۱۲۵هنرمند در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته خواهد شد. او ادامه داد: در موسسه فرهنگی و هنری صبا هم ۸۵۴ اثر در بخش‌های مسابقه، قله و طراحی فرهنگ محور و بازار هنر از ۶۰۶هنرمند از روز سه‌شنبه ۱۰بهمن افتتاح خواهد شد و تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت که ترکیبی از ۱۷بخش جشنواره خواهد بود. درنتیجه آثار تجسمی بیش از ۱۰۰۰هنرمند به نمایش گذاشته خواهد شد. زنده‌روح درباره طراحی پوستر جشنواره شانزدهم گفت: سفارش پوستر به صابر شیخ‌رضایی داده شده که هنرمند گرافیست جوانی است و از داوران برگزیده جشنواره است. پوستر بخش تجسم هنر نیز به سعید کریمی سپرده شد. افتتاحیه نمایشگاه موزه هنرهای معاصر ۸ بهمن ساعت ۱۸ عصر و موسسه صبا ۱۰ بهمن ساعت ۱۸ خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها