جام جم آنلاین اصفهان؛ محمد کیوانی مدیرعامل شرکت آبی سفید در نشست خبری دومین نمایشگاه کار اصفهان اظهار کرد: دومین دوره نمایشگاه کار اصفهان توسط فضای کار اشتراکی آبی سفید با همکاری چاپ ویژن از ۱۱ تا ۱۳ دی در مصلی اصفهان برگزار می شود.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه کارجویان و علاقمندان استان اصفهان می توانند ضمن بازدید از غرفه سازمان های شرکت کننده بی واسطه و چهره به چهره با منابع انسانی شرکت ها و سازمان ها گفت و گو کنند و در کنار آشنایی با فضای کاری و فرهنگ سازمانی هر شرکت در صورت تمایل برای استخدام در هر کدام از آنها رزومه خود را متناسب بل موقعیت های شغلی موجود در نمایشگاه ثبت و ارسال کنند.
کیوانی، اصلی ترین عامل برای برگزاری نمایشگاه کار در اصفهان را عدم توجه کافی بنگاههای کوچک و بزرگ اصفهان به مقوله انسانی دانست و تصریح کرد: مسائل منابع انسانی هم به نقل محافل کسب و کار اصفهان تبدیل شده اما کاری عملی در این حوزه که گره ای از کارجو و کارفرما باز کند؛ عملا انجام نمی شود.
مدیرعامل شرکت آبی سفید خاطرنشان کرد: دیدگاههای دولتی و خصوصی در زمینه های منابع انسانی عقب افتاده و ناکارآمد است و استان اصفهان با وضعیت عجیبی در اشتغال روبروست.
کیوانی با تاکید بر اینکه در زمینه نیروی کار ساده، شغل هست اما کارجو نیست؛ بیان کرد: برعکس در زمینه نیروی تحصیل کرده و یا متخصص کارجو هست و شغل مناسب نیست، این وضعیت فقط خروجی دیدگاههای قدیمی و برنامه ریزی بروز برای جذب استعدادهاست.
کرمانی تاکید کرد: در اینگونه نمایشگاهها که بیشتر در محیطهای دانشگاهی برگزار میشود به دو موضوع از جمله اینکه دانشجویان چه دیدی نسبت به بازار دارند و بازار کار نیازمند چه نیرویی است یا چه اشخاصی در این شرکتها کار میکنند و حضورشان چه تأثیری در نمایشگاه دارد، توجه نشده است، اولین دوره نمایشگاه کار شریف در سال ۱۳۹۰ برگزار شد. تفاوت اساسی نمایشگاه کار با سایر نمایشگاههای شغلی در برندسازی منابع انسانی است، چرا که بیشتر شرکتها در این حوزه مشکل دارند.
مدیرعامل شرکت آبی سفید عنوان کرد: این نمایشگاه پنج سال گذشته با مشارکت شرکت جابویژن برگزار شد که به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانست تداوم داشته باشد و پس از گذشت این مدت، سال جاری دومین نمایشگاه برگزار خواهد شد.
در اصفهان با فقر منابع انسانی مواجه هستیم
کرمانی با اشاره به مسئله انگیزشی برگزاری این نمایشگاه ادامه داد: بیتوجهی بسیاری از شرکتها به حوزه منابع انسانی و اینکه از سمت شرکتها برای ارتقا و بهبود شرایط منابع انسانی کاری صورت نگرفته است منجر به برگزاری این نمایشگاه شده و امید است، در این نمایشگاه فضای رقابتی بین شرکتها برای جذب نیروی کار و کارجویان متخصص ایجاد شود.
وی در ادامه گفت: از بین ۳۵۰۰ شرکت اصفهانی که برای حضور در نمایشگاه کار با آنها صحبت شد، فقط ۶ درصد دارای مدیر منابع انسانی مستقل بودند و متأسفانه این شرکتها به حوزه منابع انسانی توجهی نکرده بودند، نبود حوزه منابع انسانی و بیتوجهی به آن منجر به موفق نبودن این شرکتها در جذب و نگهداری نیروی کار بوده و این مشکل موجب مهاجرت بسیاری از نیروی کار متخصص به تهران و دیگر شهرها شده است.
مدیرعامل شرکت آبی سفید بیان کرد: تمام رسانهها و مدیران دغدغه محیط زیست دارند، اما نبود منابع انسانی زودتر از محیط زیست به صنایع اصفهان ضربه خواهد زد و اگر به نیروی کارجو و کارآمد در استان اصفهان توجهی نشود، منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانهها و شرکتها خواهد شد که رفع این مشکل با داشتن یک نیروی منابع انسانی کارآمد برطرف خواهد شد.
کرمانی افزود: محدودترین منبعی که شرکتها دارند، منابع انسانی است و ما در اصفهان با فقر آن مواجه هستیم، همچنین شرکتها این را احساس نمیکنند که چرا برای آن کلمه بازار به کار رفته است؛ حوزه منابع انسانی بازار است که باید روی آن برندسازی و تفکر انجام شود که اشخاصی که در این حوزه کار میکنند، کارآمد باشند.
نمایشگاه کار، فرصتی بی بدیل هم برای کارفرماها و هم کارجویان است
درادامه سهیل توکلی اظهار کرد: نمایشگاه دو سمت دارد که یک سمت آن کارجو و سمت دیگر کارفرما هستند که با برگزاری این نمایشگاه هر دو باید نفع خود را داشته باشند.
وی افزود: اگر از سمت کارجو به موضوع نگاه کنیم این نمایشگاه یک فرصت استثنایی است که بتواند بهطور مستقیم و بدون واسطه با منابع انسانی سازمانهای خوب شهر خودش صحبت کند، همچنین با نیازمندیها و مهارتهای آنها آشنا شود و دریک مدت زمان کوتاه بتواند رزومه خود را به این سازمانها ارائه کند.
مدیر رشد بازاریابی شرکت جابویژن ادامه داد: حال اگر از دید کارفرماها به این موضوع نگاه کنیم، آنها هم این فرصت را خواهند داشت که افرادی که رزومه ارسال میکنند به صورت حضوری در مدت زمان کوتاه بررسی شوند، همچنین با این بررسی میتوانند در مدت زمان کوتاهی متوجه شوند که آیا شخص نیازمندیهای آنها را رفع میکند و مناسب شرکت و سازمان است یا خیر و پروسههای استخدامی آنها سادهتر شود.
توکلی افزود: گاهی با شرکتهای مواجه میشویم که تسهیلات و امکانات خوبی را برای کارجو و کارمندان خود فراهم کردهاند، اما کسی از آن شرکت و خدماتش خبری ندارد و نمایشگاه فرصتی برای این سازمانها است که بتوانند خود را به کارجوها معرفی کنند و به آنها ثابت کنند که چرا این سازمانها مکان مناسبی است و کارجو باید آنها را انتخاب کند.
وی درباره موضوع برند کارفرما گفت: امروز یکی از دغدغههای شرکتها جذب نیروی توانمند است و این موضوع موجب شده است که شرکتهای بزرگ برای جذب نیروی متخصص خود را به بهترین شکل به آنها معرفی کنند تا انتخاب اول این افراد متخصص و توانمند باشند.
مدیر رشد بازاریابی شرکت جابویژن عنوان کرد: اگر شهر بزرگی همچون اصفهان نسبت به این موضوع بیتوجه باشد، موجب میشود کارجو نسبت به حق انتخابهای خود سازمانی را انتخاب کند که تسهیلات بیشتری را ارائه میدهد و برند قویتری دارد که منجر به مهاجرت این نیرو از شهر خواهد شد و در عمل شهر با کمبود نیروی کارآمد روبهرو خواهد شد و موضوع دیگری که با آن مواجه خواهد شد این است که نیروهای توانمند خود را از دست میدهد و سازمانهای استان با مشکل جذب افراد توانمند روبهرو خواهند شد.
توکلی افزود: برگزاری این نمایشگاهها بهانهای است برای آنکه سازمانها و شرکتها توجه ویژهای به حوزه منابع انسانی داشته باشند، همچنین موجب میشود با روشهای جدیدی برای جذب افراد توانمند و کاهش بهرهوری روبهرو شوند.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد