گوش به حرف کتاب

یک ماگ قهوه که از آن بخار بلند می‌شود، پشت یک پنجره با تصویری برفی البته همراه با یک جلد کتاب روی میز. این تصویر کلیشه‌ای از کتابخوانی است که نمونه‌های بی‌شمارش را می‌توان به شکلی انبوه درفضای مجازی به چشم دید اما این تصویر کمترین شباهت را با واقعیت دارد؛ چراکه کتابخوانی(اگرچه آدابی ثابت ندارد) دراین سال‌ها تغییرات شگفتی کرده و این مسیر تغییرات، هرچه پیشتر می‌رویم تحولات بیشتری را به خود می‌بیند.
کد خبر: ۱۴۳۱۹۰۲
 
اقبال به کتاب‌های الکترونیکی روز به روز بیشتر می‌شود و تغییرات سبک زندگی امروزی باعث شده اهالی کتاب هم حتی در حین رانندگی و گرفتار در ترافیک‌های چندساعته در خودروی‌شان یا با هدفون گوشی‌های هوشمند‌شان دل به قصه یا روایتی دهند که در کتاب‌های صوتی ثبت شده است. حالا قیمت به‌صرفه این کتاب‌ها نسبت به کتاب‌های چاپی باشد یا در دسترس بودن این آثار، هرچه باشد، اقبال به کتاب‌های صوتی همپا با دیگر نقاط جهان در ایران هم همواره روبه افزون است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد حالا دیگر با صنعتی درآمدزا روبه‌رو هستیم که باوجود هزینه‌های سنگین، توانسته آینده روشنی را ترسیم کند. خوشبختانه تمایل سرمایه‌گذاران و اسپانسرهای مالی و اعتباری به حوزه کتاب گویا، موجب امیدواری فعالان حوزه تولید و توزیع شده و آنها را در این شرایط پیچیده اقتصادی، همچنان پای کار نگاه داشته است. شروع صنعت نشر گویا را شاید بتوان به اواخر سال ۱۳۹۴ و اوایل سال ۱۳۹۵ نسبت داد که چند ناشر کتاب صوتی که قانونی مشغول تهیه و تولید کتاب بودند، کارهای‌شان را به‌صورت لوح فشرده منتشر کردند. حدود ۱۰۰عنوان کتاب صوتی که حق مؤلف و مترجم را گرفته بودند و مجوز داشتند، وارد بازار شد اما قبل‌تر از این دوره نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته که می‌توان به فعالیت‌های کانون پرورش فکری در تولید قصه‌های کودکان اشاره کرد که روی کاست، ضبط می‌شد. کارهای دیگری نیز با صدای شاعران ضبط می‌شد اما تنها آثاری که به کتاب گویا نزدیک بود، همان قصه‌های کودکان بود. کتاب‌های صوتی حرفه‌ای و صنعتی حدود ۳۵ سال پیش در اروپا و آمریکا شکل گرفت و برندهای بزرگی از زمانی که همه چیز روی نوارهای کاست ضبط می‌شد، مشغول به کار شدند و هم‌اکنون نیز در بازار نشر گویا و الکترونیک در جهان، سهم بزرگی دارند. یکی از نکات اصلی فروش خوب و استقبال جالب توجه مردم سراسر دنیا از کتاب صوتی، ظرفیت گوش دادن به آن است؛ کتاب گویا به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا به کتاب‌های مورد علاقه‌شان در ماشین، رفت و آمد به محل کار، یا هنگام ورزش (دویدن، پیاده‌روی) گوش دهند. با این حال، حدود ۵۲درصد مصرف‌کنندگان روی دسکتاپ یا لپ‌تاپ به کتاب گوش می‌دهند. درنتیجه تقاضای زیادی برای کتاب صوتی در خانه وجود دارد. این امر جذابیت گسترده رسانه را برجسته می‌کند، چون نه‌تنها توسط متخصصانی که زمان کمی برای مطالعه و تحقیق متعارف دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه توسط کسانی که می‌خواهند در خانه استراحت کنند یا والدینی که می‌خواهند از کتاب صوتی برای کمک به فرزندان خود برای بهبود مهارت‌های خواندن، تحصیل، شنیدن قصه و غیره استفاده کنند، به کار برده می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها