هرمزگان-جام جم انلاین-رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: معضل تصادفات جاده ای نگران کننده است و در سالهای اخیر در این حوزه رشد تصادفات را شاهد هستیم.
حسن مومنی در نشست شورای راهبری تصادفات استان هرمزگان افزود: در دهه هشتاد و در سالهایی آمار تلفات جادهای به سالی ۲۸ هزار نفر هم رسید، با برنامه ریزی های صورت گرفته این آمار در سال ۹۵ به حدود ۱۶ هزار نفر رسید اما دوباره آمار در حال رشد است و در سال گذشته شاهد جان باختن حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای بودیم.
وی با تاکید بر اینکه این وضعیت نگران کننده است، گفت: عامل انسانی با ۶۲ درصد مهمترین عامل وقوع حوادث است و پس از آن مسیرهای مواصلاتی و خودروها در تلفات جادهای نقش داشتهاند.
مومنی ادامه داد: سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، سبقت و خستگی و خواب آلودگی مهمترین دلایل تصادفات هستند، ۶۰ درصد از این تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع می پیوندد و بیشترین قربانیان حوادث هم جوانان هستند.
رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: در استان هرمزگان از سال ۹۹ به بعد شاهد افزایش تصادفات هستیم، این استان در برخی شاخصها از جمله تخطی از سرعت مطمئنه و جان باختن حادثه دیده در محل وقوع تصادف و تصادف موتور سیکلت از میانگین کشوری شرایط بدتری دارد که باید این مسائل کنترل شود.
سردار مومنی با بیان اینکه در حوزه اصلاح راهها تخصیص اعتبار باید صورت گیرد، گفت: سامانه ثبت تخلف و اعمال قانون میتواند عامل جدی و موثری در کاهش تصادفات باشد، در استان هرمزگان خودروهای سوخت بر یکی از عوامل مهم تصادفات هستند که باید برای مهار آنها فکری شود.
پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح نقاط حادثه خیز هرمزگان تخصیص یافت
استاندار هرمزگان نیز در این نشست از برنامه ریزی برای اصلاح ۵۴ نقطه حادثه خیز استان با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: با اصلاح این نقاط، ایمنی تردد در مسیرهای مواصلاتی استان افزایش می یابد.
مهدی دوستی اظهار کرد: در دولت سیزدهم به دنبال بهبود وضعیت جادههای استان و شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز هستیم.
وی بیان کرد: محور گچین و محور بندرلنگه به پارسیان جزو اولویتهای اساسی ما برای بهبود وضعیت هستند اما ارتقای وضعیت فعلی این مسیرهای مهم و پرحادثه نیازمند اعتبارات زیادی است که تلاش داریم اعتبار مورد نیاز را از محل مولدسازی ظرفیتهای موجود تامین کنیم.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه بارنامه صوری عامل مهمی در قاچاق سوخت و در نتیجه جولان بیشتر خودروهای سوختبر در سطح جادههای استان و ناایمن شدن مسیرهای مواصلاتی است، تصریح کرد: باید سامانه بارنامه برخط ایجاد شود تا بتوان با این معضل مقابله کرد.
دوستی یادآورشد: یکی دیگر از مشکلات ما در بندر شهید رجایی است، در این بندر به ۸۰۰ راننده پایه یک نیاز است اما امکان جذب این تعداد راننده وجود ندارد؛ درخواست داریم برای تامین نیروی انسانی مجوز جذب رانندگان با گواهینامه ویژه پایه دوم نیز در محدوده بندر شهید رجایی صادر شود.
وی در پایان به مشکل پلاک گذاری کامیونتهای وارداتی قشم اشاره کرد و گفت: حدود یکهزار دستگاه کامیونت بلاتکلیف در جزیره قشم وجود دارد که مشکلات مرتبط با منطقه آزاد و سازمان ملی استاندارد آنها حل شده و در حوزه راهور هم درخواست داریم نسبت به رفع موانع موجود اقدام شود.
توقیف ۶ ماهه خودروهای سوخت بر در هرمزگان
فرمانده انتظامی هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به مساله مهم خودروهای سوخت بر گفت: برای کنترل و توقیف این خودروها در جادههای استان طرحهایی مدنظر داریم و تلاش داریم ضمن توقیف این خودروها، آنها را به مدت ۶ ماه در توقیف نگه داریم.
سردار علی اکبر جاویدان همچنین به معضل موتور سیکلتهای فاقد پلاک اشاره کرد و خواستار تعیین تکلیف این موتورسیکلتها شد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد