تناقض رندانه و نهفته در این ضربالمثل اشاره به همان بحث کیفی دارد، چیزی که به گواه تقویمها چند روز پیش روز ملی آن بود؛ روزی به نام کیفیت. جوزف جوران، اقتصاددان و البته مبدع برنامهریزی برای کیفیت، تعریف ساده و مفهومی از این واژه دارد؛ او معتقد است کیفیت عبارت است از مطابقت کالا یا خدمت با کاربرد آن، معنای دیگر این عبارت آن است که استفادهکننده از کالا یا خدمت باید بتواند نیاز یا خواست خود را از آن کالا یا خدمت برآورده سازد. با همین تعریف تازه میتوانیم کمی چشم بچرخانیم به فضای پیرامونیمان و این سؤال را بپرسیم که چقدر از کالا یا خدماتی که دریافت میکنیم با کاربرد آن مطابقت دارد؟ در موارد بسیاری در شرایط کنونی بحث کیفی همیشه مقبول شهروندان بوده است، به همین دلیل است که کمتر راه به رسانهها و بحثهای روزمره کشیده میشود. معنای این حرف این است که آن کالا یا خدماتی که از سطح کیفی مقبولی برخوردار بوده، عموما شهرتی ندارد! اما بیکیفیتها همیشه در صدرند. بارزترین آنها که تاثیر مهمی هم در سلامت و جان شهروندان داشته، بحث خودروی داخلی است. اگرچه در همه این سالها بارها از کیفیت نازل خودروهای داخلی شکایت و گلایه وجود داشته اما وقتی از وضع کیفیت خودروها آگاه میشویم که بتوانیم با عیار مقایسه آن را بسنجیم. در برخی از شاخصها اما وضعیت کیفی خودروها افزایشی بوده که این موضوع نسبت به وضعیت خود خودروها در سالهای قبلی سنجیده شده و نه میزان استاندارد آن. به عنوان مثال میزان مراجعه برای تعمیر در سه ماه نخست تهیه خودرو ما در حالی نسبت به پنج سال پیش پیشرفت داشتهایم که قرارگیری موقعیت کنونی ما فاصلهای سه برابری با استانداردهای جهانی دارد. به این معناکه باوجود پیشرفتهنوز با میانگین جهانی فاصلهای معنادار وجود دارد.