در دیدار رئیسی و شیاع‌‌السودانی در تهران چه گذشت

عملیات ویژه ایران و عراق برای نجات غزه

سفر نخست‌وزیر عراق به ایران پس از آن انجام شد که وی یکشنبه‌شب با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره آخرین تحولات غزه دیدار کرد و سپس صبح دوشنبه راهی تهران شد و با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور به گفت‌وگو نشست که مسأله بحران انسانی در غزه یکی از محورهای مهم آن بود.
کد خبر: ۱۴۲۹۶۳۱

 
محمد شیاع‌السودانی که صبح دوشنبه در دومین سفر دیپلماتیک خود در مقام نخست‌وزیری عراق به تهران سفر کرد، بر رایزنی و تبادل‌نظر بر سر اصل «بازدارندگی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا» تاکید دارد، اهمیتی که ایران هم به سفر نخست‌وزیر عراق داد، نشان می‌دهد این کشور از چه جایگاه و اهمیتی برای ایران برخوردار است. رئیس‌جمهور هم دیروز برای دومین بار میزبان شیاع‌السودانی شد؛ یک‌بار هشتم آذرماه ۱۴۰۱ و این‌بار ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲. البته این دو مقام رسمی یک‌بار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شهریورماه امسال هم دیدار داشتند. البته رئیس‌جمهور امسال در شرایطی میزبان چهارمین مقام خارجی خود در تهران بود که جنس این میزبانی به‌واسطه جنگ خونین غزه متفاوت و از موضع چانه‌زنی بر سر اعلام آتش‌بس در فلسطین بود.در این وضعیت شیاع‌السودانی در حالی به تهران سفر کرده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی و کاهش فشارها به اسرائیل در منطقه حضور دارد و تلاش می‌کند تا هم‌پیمانان آمریکا را برای آرام‌کردن اوضاع در غزه با خود همراه کند. اما هدف وزیر خارجه آمریکا درخواست از دولت عراق برای آرام‌کردن گروه‌های مقاومت عراقی است که پایگاه‌های آمریکایی را از آغاز حمله اسرائیل به غزه مورد حمله قرار داده‌اند. این درحالی‌است که نخست‌وزیر عراق در اجلاس قاهره و در میان برخی از سران عربی حاوی پیام مهم برای هم‌پیمانان عربی آمریکا بود و آن نگاه متفاوت و اصولی امروز عراق به فلسطین است.
   
اجماع جهانی برای توقف جنگ 
پس از استقبال رسمی رئیس‌جمهور از نخست‌وزیر عراق در سعدآباد طرفین با مرور آخرین وضعیت توافقات دوجانبه، بر ارتقای سطح همکاری‌ها و ضرورت توقف فوری حملات و امدادرسانی به مردم غزه تاکید کردند. آنها عملکرد سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در زمینه عمل به وظیفه خود در حمایت از حقوق ملت فلسطین را شکست‌خورده دانسته و تاکید کردند اکنون وظیفه ملت‌های منطقه، مسلمانان و آزادیخواهان جهان است که با همکاری و هماهنگی به کمک مردم فلسطین بشتابند. در این دیدار بر رفع محاصره و ارسال کمک‌های امدادی به این منطقه و راه‌های ایجاد اجماع جهانی برای توقف جنگ هم گفت‌وگو شد.البته رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق در این دیدار با مرور آخرین وضعیت تفاهمات و توافقات دوجانبه، بر ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تعاملات طرفین تاکید کردند.
   
موضع مشترک ایران و عراق
رئیس‌جمهور پس از دیدار دوجانبه در نشست مطبوعاتی حضور یافت و بار دیگر بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین اعلام کرد هرگونه اقدامی که در سطح کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه و بین‌الملل برای جلوگیری رژیم‌صهیونیستی و هیات حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود، همکاری و حمایت می‌کنیم.محور اصلی این نشست بیان مواضع مشترک ایران و عراق درباره جنایات رژیم‌صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین و غزه بود که هر دو کشور تاکید صریح دارند حملات رژیم‌صهیونیستی به غزه باید هرچه‌سریع‌تر متوقف شده و با رفع محاصره، امدادرسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه انجام شود.رئیس‌جمهور درباره موضع جمهوری اسلامی هم تصریح کرد که هر‌چه‌سریع‌تر باید بمباران‌ها قطع و آتش‌بس اعلام شود و هرچه‌سریع‌تر به مردم مظلوم و مقتدر غزه کمک‌رسانی انجام گیرد. این جنایت هولناک و جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی و کودک‌کشی است که امروز به دست رژیم‌صهیونیستی و با حمایت آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود. حقیقت آن است که بعد از مجاهدت و ایستادگی مقاومت در مقابل رژیم‌صهیونیستی و شکستی که به این رژیم وارد کرد، رژیم‌صهیونیستی فرو ریخته است.
رئیس‌جمهور گفت: امروز کشورهای اسلامی، منطقه و جهان آنهایی که به خدا معتقدند در مقابل خدا، آنهایی که به وجدان بشری معتقدند به وجدان، آنهایی که به تاریخ اعتقاد دارند در مقابل تاریخ، نمی‌توانند نسبت به سکوت‌شان در مقابل این جنایت‌ها پاسخگو باشند. رئیسی از حضور نخست‌وزیر عراق و بیان مواضع خوب‌شان در مسأله فلسطین قدردانی و اظهار امیدواری کرد که راه برای همکاری دیگر کشورها هموار شود تا بتوانیم مجموعه اقدامات را در جهت جلوگیری رژیم‌صهیونیستی از این جنایات انجام دهیم.
   
طعنه نخست‌وزیر عراق به بلینکن
شیاع‌السودانی که سفرش را به تهران برای تاکید بر عمق روابط بین عراق و ایران و غزه عنوان کرده بود، گفت که ما بر موضع ثابت و اصولی عراق در ارتباط با مسأله فلسطین و مبارزه ملت فلسطین برای تحقق آزادی خود و تشکیل دولت مستقل با پایتختی قدس شریف تاکید می‌کنیم. بحران اخیر صرفا زاییده روز۷اکتبر امسال نبود، بلکه این بحران نتیجه سیاست‌های‌جنایتکارانه رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بوده که با کشتار و کوچاندن ملت فلسطین و سیاست‌های شهرک‌سازی و هتک‌حرمت به مسجدالاقصی صورت گرفت. نخست‌وزیر عراق به بیان موضع کشورش در اجلاس قاهره که مرجعیت‌های دینی در عراق بر آن تاکید داشتند اشاره کرد و گفت که در راس آنها مرجعیت دینی ما در نجف و مرجعیت سیاسی ما بر آن تاکید داشته و دارند.شیاع‌السودانی در کنایه به بلینکن که توسعه‌نیافتن جنگ در منطقه را خواستار شده است، گفت: کسانی که خواهان عدم توسعه جنگ در منطقه هستند باید به رژیم‌صهیونیستی برای متوقف‌کردن جنایت و کشتار سازمان‌یافته مردم غزه فشار وارد کنند. تصمیم درباره این‌که منطقه به یک جنگ گسترده کشیده نشود در دست طرف‌هایی است که این تجاوزات را علیه ملت ما در غزه مرتکب می‌شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها