با حضور استاندار گیلان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

راه اندازی نخستین پژهشکده ترومای کشور در رشت

نخستین پژوهشکده ترومای کشور امروز در بیمارستان پورسینای رشت با حضور اسدالله عباسی، استاندار گیلان به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۱۴۲۸۰۲۰
نویسنده مهدی شریعت ناصری

گیلا-جام جم آنلاین-اسدالله عباسی در آیین افتتاح نخستین پژوهشکده ترومای کشور در رشت با بیان اینکه به لحاظ علمی، پژوهش در امور پیشتاز و حائز اهمیت است، اظهار کرد: راه‌اندازی پژوهشکده تروما در پیشگیری از حوادث و بروز سوانح و همچنین آسیب‌شناسی پس از آن، بسیار لازم است.

 
وی با اشاره به شمار بالای مسافر و گردشگر در گیلان، افزود: در کنار حجم بالای حضور گردشگران در گیلان، ترومای عابر و موتور سوار نیز در گیلان بسیار زیاد است و باید با پژوهش‌های موثر، کاهش پیدا کند.
 
استاندار گیلان همچنین تشکیل و تدوین بانک اطلاعاتی برای کاهش ظهور آسیب و سوانح تروما و همچنین تسریع در درمان بیماران ناشی از تروما را لازم و ضروری دانست.
 
نماینده عالی دولت در گیلان با حائز اهمیت برشمردن مقوله آموزش در توسعه  نظام سلامت، گفت: پژوهشکده تروما می‌تواند پایگاهی برای آموزش و انتقال مفاهیم تروما به محصلان باشد.
 
 عباسی ضرورت بلوک بندی گیلان به چهار نقطه جغرافیایی در تروما را یکی از الزامات دانست و گفت: خروجی پژوهش‌های پژوهشکده تروما باید مردم را به این آگاهی برساند که چگونه از بروز حوادث ترومایی پیشگیری کنند و اقدامات فوری را در رابطه با درمان به کار بگیرند.

 دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در آیین افتتاح پژوهشکده تروما کشور در گیلان، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای جهش به اقدامات فوری نیاز دارد که راه‌اندازی پژوهشکده تروما یکی از آن‌ها در راستای توسعه و پیشرفت بود.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی پژوهشکده تروما در گیلان، افزود: این پژوهشکده نخستین پژوهشکده تروما در کشور است که بین تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موفق به اخذ مجوز آن شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت راه‌اندازی پژوهشکده تروما، گفت: شمار تروما در گیلان با توجه به جمعیت ساکن و شناور آن بسیار زیاد است و مهمترین نیاز در همین رابطه، پژوهش و تحقیقات موثر و هدفمند است.

دکتر شاهرخ یوسف زاده رییس پژوهشکده ترمای استان نیز گفت: مهمترین علت مرگ و میر در سنین بین ۵ تا ۲۵ سال حوادث است و این امر لزوم تحقیق و پژوهش را در زمینه تروما دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به پیشرو بودن گیلان در دستاورد‌های علمی افزود: این پژوهشکده سعی دارد با مطالعه عوارض ناشی از حوادث، راهکار‌های بازتوانی حادثه دیدگان را بررسی کردند.

مجوز تأسیس پژوهشکده تروما دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بنا بر رأی دویست و نوزدهمین نشست شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان در تیرماه امسال صادر و دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی شهریورماه امسال طی نامه‌ای، موافقت شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با تأسیس پژوهشکده تروما در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان را به رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان، ابلاغ کرده بود.
 
پژوهشکده ترومای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان مشتمل بر مراکز تحقیقات ترومای جاده‌ای، عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، علوم اعصاب و ارتوپدی است.
 
پژوهشکده ترومای دانشگاه علوم پزشکی گیلان نخستین پژوهشکده تأسیس‌ شده در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور است و مرجعیت علمی با استفاده از پژوهش‌های کاربردی و اثرگذار درزمینهٔ تروما در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی از چشم‌انداز آن است.
 
مأموریت اصلی پژوهشکده تروما دانشگاه علوم پزشکی گیلان تولید علم و فناوری در حوزه سلامت، توسعه تحقیقات سلامت به‌منظور تأمین شواهد لازم برای سیاست‌گذاران، ارزیابی و تحلیل سیاست‌ها و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص و حرکت در مرزهای دانش مرتبط با درمان بیماران ترومایی در راستای افزایش بهره‌وری نظام سلامت است.
 
گفتنی است، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک با ابلاغ دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان چندی پیش به‌عنوان سرپرست این پژوهشکده منصوب و معرفی ‌شده بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها