«جام‌جم» از ظرفیت تجاری ایران و بلاروس گزارش می‌دهد

خدمات غیر نفتی در صف اول صادرات

روابط تجاری با کشورهای حوزه اوراسیا همواره یکی از پرسودترین مبادلات برای تجار ایرانی محسوب می‌شود. از طرفی بلاروس به‌دلیل دارا بودن ظرفیت روابط تجاری در مناطق آزاد و اشتراکات نزدیک سیاسی با کشور روسیه، از مقاصد اصلی به جهت مبادلات با ایران به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۴۲۶۸۴۷
طبق آمارها در شش‌ماه نخست امسال، صادرات ایران به کل کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۷۶۰ میلیون دلار بوده که سهم بلاروس از این رقم فقط ۹میلیون دلار است. همچنین کل واردات ایران از کشورهای اوراسیا در مدت یادشده، یک‌میلیارد و ۲۹میلیون دلار و سهم بلاروس از این میزان، ۳۷میلیون دلار بوده است. خبرها حاکی از افزایش همکاری‌های ایران و بلاروس است. چندی پیش شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بلاروس با ریاست عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و با حضور الکساندر راگوژنیک وزیر صنعت جمهوری بلاروس، ایوان اسملگین معاون وزیر کشاورزی و خواربار و دیمیتری کالتسوف سفیر و دنیس ازدوروف رایزن بازرگانی این کشور در تهران برگزار شد. توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های صادرات و واردات محصولات و تجهیزات کشاورزی، ماشین‌آلات معدنی و حمل‌ونقل عمومی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی و زمینه‌های ورزشی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این نشست میان مسئولان ارشد دو کشور بود. همچنین مهدی ضیغمی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این اجلاس ابراز امیدواری کرد توافق‌های صورت‌گرفته
در کمیسیون مشترک ایران و بلاروس به حجم تجاری ۴۰۰میلیون دلاری دو کشور تا دو سال آینده برسد.

قراردادهای پتروشیمی

ایران و بلاروس در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نفت، محصولات پتروشیمی و تهاتر سند همکاری امضا کردند. در این تفاهم‌نامه صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی تجهیزات نفت، محصولات پتروشیمی مورد نیاز بلاروس، ایجاد همکاری‌ در زمینه‌های مربوط به فناوری و در زمینه تهاتر مواردی در نظر گرفته شد که در آینده نزدیک در قالب تفاهم‌نامه اجرایی خواهد شد.
جواد اوجی، وزیر نفت درباره سفر اعضای هیات دولت به بلاروس گفت: تفاهم‌نامه مطلوبی بین تهران و مینسک برای فعال‌شدن توان ‌بخش خصوصی و سازندگان ایرانی در بلاروس امضا شد که به‌زودی قرار است بخشی از آن به قرارداد تبدیل شود.
اوجی، حضور پیمانکاران و سازندگان توانمند ایرانی در زمینه‌هایی مانند احیای ظرفیت پالایشگاه‌های نفت بلاروس، صادرات محصولات پتروشیمی به این کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی و تهاتر کالا با کالا را از دیگر موارد مذاکره‌شده طی سفر یک‌روزه به مینسک برشمرد.

صادرات خدمات فنی و مهندسی

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان در صدر هیات دولت در سفر به بلاروس با رؤسای مجالس این کشور دیدار و بر ایجاد حمایت‌های قانونی از گسترش همکاری‌های اقتصادی تأکید کرد. وی همچنین در بازدید از شرکت تولید ماشین‌آلات معدنی بلاروس گفت: طبق توافقات انجام‌شده، حجم مبادلات مالی، تجاری و اقتصادی دو کشور به یک‌میلیارد دلار خواهد رسید که این شرکت می‌تواند نقش جدی در این زمینه داشته باشد. ایران و بلاروس پیش از امضای قرارداد توسعه همکاری‌ها، در سال ۸۹ سابقه همکاری در زمینه‌های نفتی داشتند که مربوط به توسعه اولیه میدان نفتی جفیر میان شرکت‌های بلاروس و پتروایران می‌شود. بلاروس با توجه به میزان پایین تولید نفت بلاروس، آنها به خدمات فنی و مهندسی ایران نیاز دارند، موضوعی که می‌تواند به ارزآوری بیشتر کشور کمک یا زمینه را برای تهاتر کالا و واردات چوب از بلاروس به‌دلیل وجود جنگل‌های فراوان در این کشور فراهم کند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها