«جام‌جم» از ظرفیت تجاری ایران و بلاروس گزارش می‌دهد

خدمات غیر نفتی در صف اول صادرات

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در باره مذاکرات گروه 1+5 و تهران در آلماتی گفت: مذاکرات دور اول نشان دهنده این بود که این کشورها نسبت به قبل به سمت منطقی شدن حرکت کرده اند و ادامه این چارچوب منطقی می تواند زمینه رسیدن به یک تفاهم را فراهم کند.
کد خبر: ۵۵۱۱۶۱
دور اول مذاکرات نشانگر حرکت کشورها به سمت منطقی شدن بوده است

رامین مهمانپرست درجمع خبرنگاران وسایل ارتباط جمعی جمهوری بلاروس در باره مذاکرات آتی 1+5 و تهران در آلماتی در اواسط فروردین ماه امسال گفت: ما در این مذاکرات به دنبال احیای حقوق خودمان بر مبنای معاهده NPT هستیم و باید چارچوب این مذاکرات تعیین و چشم انداز نهایی آن مشخص شود .در این چارچوب باید از یک طرف، حقوق ایران به رسمیت شناخته شود و از سوی دیگر ادعاها و ابها ما تی که آنها مطرح می کنند ، رفع شود.

وی افزود: بنابراین انتظار داریم که در گام هایی که دو طرف در این مذاکرات بر می دارند اقدامات هم وزن و همجنس تعریف و اجرا شود.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد نظر مقامات بلاروسی در مورد فعالیت های هسته ای ایران اظهارداشت: دیدگاه های سیاسی ایران و بلاروس بسیار به هم نزدیک است و اعضای جنبش عدم تعهد که بلاروس نیز یکی از آن هاست بارها حمایت خود را از فعالیت هسته ای ایران اعلام کرده است و کشور بلاروس نیز از حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت کرده است.

وی با شاره به این که درحال حاضر زمینه های خوبی برای همکاری تجاری و اقتصادی میان ایران و بلاروس وجود دارد، افزود: وضعیت اقتصادی ایران و بلاروس به شکلی است که می توانند همدیگر را تکمیل و در زمینه هایی همچون تجارت ، صادرات و واردات کالا و اجرای پروژه های مهندسی و فنی با یکدیگر همکاری کنند.

مهمانپرست تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای غربی فشار می آوردند که کارهای اقتصادی بین دو کشور به راحتی انجام نشود و آنها با اهداف سیاسی، تحریم هابی علیه ایران و بلاروس اعمال می کنند که ما معتقدیم این تحریم ها هیچیک قانونی و منطقی نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان همچنین در این نشست خبری بر افزایش همکاری های دانشگاهی، رسانه ای و فرهنگی میان دو کشور ایران و بلاروس تاکید کرد و خواستار تسهیل در صدور روادید میان دو کشور و ارایه جاذبه های توریستی از طریق رسانه ها شد.(ایرنا)

newsQrCode
برچسب ها: بلاروس
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها