جام جم آنلاین اصفهان؛ علیرضا صلواتی، مجری آزادراههای مرکز و جنوب کشور در نشستی با حضور خبرنگاران در هتل سهروردی اصفهان بیان کرد: در تلاش هستیم قطار سریعالسیر اصفهان در دولت سیزدهم به بهره برداری برسد، طول این مسیر بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه خواهد بود، که منجر به کاهش مهاجرت معکوس افراد از شهرهای کوچک به بزرگ به ویژه نخبگان است، و ۸۰ پروژه در مرحله مطالعات، طراحی و اجرا با اعتبار حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اکنون در دست اقدام است که از جمله آن میتوان به قطار سریعالسیر اصفهان تهران و آزادراه شیراز اصفهان اشاره کرد.
وی اظهار کرد: مصوبه شورای عالی اقتصاد برای این پروژه گرفته شده است، اما قرار نیست مسیر تهران مشهد جایگزین اصفهان تهران شده و این مسیر قرار است کاملا تحت پوشش قطار سریعالسیر قرار بگیرد و سپس استان فارس نیز به این طرح مجهز شود.
صلواتی گفت: این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت زیرسازی دارد که آماده روسازی و ریلگذاری است، زیرسازی ۱۵۰ کیلومتر از مسیر انجام شده است و ۸۵ درصد عوارض تاسیساتی و ملکی در کل مسیر برطرف شده است، یکی از دو تونل مسیر به اتمام رسیده است و تمرکز اصلی این طرح برای مسیر قم اصفهان میباشد.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان و آزادراههای مرکز و جنوب کشور تاکید کرد: اگر قطار سریعالسیر اصفهان تهران راهاندازی شود، برای تمامی مسیرها دانش فنی بومیسازی شده را به همراه خواهید داشت، بر این اساس هشت استان کشور به شبکه سراسری قطار سریعالسیر متصل میشوند.
این مسؤول درباره لزوم راهاندازی قطار سریعالسیر گفت: در ۲۰ سال اخیر ترافیک سالیانه بین شهری یک درصد رشد داشته است، اما در مسیر قم تهران هر سال۳/۵ درصد و اصفهان تهران رشد ۵/۷ درصدی ترافیک را به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه آزادراه شیراز اصفهان در هفته جاری به بهرهبرداری میرسد افزود: برخی از مسیر آزاد راه ،کوهستانی و برخی از آن دشت است که مسیر اصفهان تا شیراز را دو ساعت کاهش میدهد و در ابتدای سال افتتاح این آزاد راه ۱۳۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت و ۱۰۵ هزار میلیارد تومان آورده ریالی خواهد داشت.
صلواتی درباره چشمانداز آزاد راه شیراز اصفهان اضافه کرد: در این آزاد راه چشماندازهای بسیار زیبایی وجود دارد و از بهشت گمشده، تنگه براق عبور میکند و حدود ۱۰ مجموعه بین راهی در این آزادراه افتتاح میشود.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان و آزادراههای مرکز و جنوب کشور با بیان اینکه اکنون جایگاههای سوخت موقتاً در این مسیر مستقر شده است تصریح کرد: قرار است ۹ کیلومتر از قطعه هفتم این آزاد راه در این هفته آماده شود که در بهمنماه به پایان میرسد، اما بدانیم این آزادراه ناتمام نیست.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان و آزادراههای مرکز و جنوب کشور درباره کنارگذر شرق اصفهان گفت: این مسیر به طول ۹۳ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر آن تا سال ۹۹ افتتاح شد و مسیر اصفهان به تهران را ۴۰ دقیقه کوتاه کرد که در مردادماه ۱۴۰۰ تا باغ رضوان افتتاح شد، ر قطعه سوم این کنارگذر در حال اجرا میباشد که موانعی از جمله پارک کلاه قاضی در مسیر آن است و با تمهیداتی که در نظر گرفته شده است این مسیر اولین آزادراه زیستمحیطی کشور خواهد بود.
صلواتی گفت: ثابت ماندن عوارض آزادراه کاشان اصفهان در طول سالها منجر شده که بازسازی آن به خوبی انجام نشود، به دنبال آن هستیم که همزمان با ایمنی، تا سال آینده لکهگیری آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز این مسیر انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه تمرکز ما بر این است که قطار سریعالسیر اصفهان تهران راهاندازی شود و به دنبال راهاندازی مسیر جدید نیستیم گفت: پیش بینی شده ۳۵ درصد مسافران اصفهان تهران به سیستم ریلی جذب شوند و این راه کوتاه میشود.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان و آزادراههای مرکز و جنوب کشور مطرح کرد: مسیر آزادراه از نطنز، نائین، یزد، مهریز، انار، سیرجان، بندرعباس نیز طراحی شده است و بعد از آن به دنبال طراحی کریدورهای ترانزیتی هستیم.
وی در پایان گفت :دوبانده کردن مسیر دهاقان به درود و محور سمیرم به یاسوج، تقاطع قمصر و انرژی هستهای در مسیر آزادراه اصفهان کاشان به محور نائین جندق باعث میشود که راه اصلی به بزرگراه تبدیل شود.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد