مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین

حذف متقاضیان نهضت ملی مسکن در صورت عدم تکمیل وجه

مدیرکل راه و شهرسازی گفت: فرآیندی در نظر گرفته شده است تا متقاضیانی که نسبت به تکمیل وجوه اقدام نکنند حذف و با سایر متقاضیان جایگزین شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی گفت: فرآیندی در نظر گرفته شده است تا متقاضیانی که نسبت به تکمیل وجوه اقدام نکنند حذف و با سایر متقاضیان جایگزین شوند.
کد خبر: ۱۴۲۶۴۹۴
حذف متقاضیان نهضت ملی مسکن در صورت عدم تکمیل وجه

مهرداد نوری- جام جم آنلاین قزوین:اعمال نرخ جدید سود تسهیلات بانکی در قرارداد‌های جدید طرح نهضت ملی مسکن باعث ایجاد مشکل در تحویل واحد‌های مسکونی این طرح شده است.

گفته میشود نرخ تسهیلات طرح نهصت ملی مسکن ۱۸ درصد بود که نرخ تسهیلات در قرارداد‌های جدید ۲۳ درصد اعمال می‌شود.

چندی پیش بود که رئیس جمهور تعدادی واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن را در مناطق مختلف کشور از جمله استان قزوین از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد، اما به علت اعمال سود جدید تحویل این واحد‌ها با مشکل مواجه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی  گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته در مورد مصوبه شورای عالی مسکن که با حضور رئیس جمهور برگزار شد نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد ابلاغ شد که هفته پیش به دست بانک‌های استان رسید و هم اکنون بر اساس همان نرخ ۱۸ درصد دفترچه اقساط صادر می‌شود.

رئیس اداره اعتبارات مدیریت شعب بانک مسکن هم مهمان دیگر برنامه بود که اظهار کرد: در مورد قرارداد‌های که قبلا منعقد شده است هیچ تغییر ایجاد نشده مگر اینکه قرارداد‌های جدیدی بسته شود بنابراین قرارداد‌های سابق بر اساس همان نرخ ۱۸ درصد محاسبه می‌شود و در مسیر تقسیط تسهیلات مشکلاتی وجود داشت که با مصوبه اخیر شورای عالی مسکن، این مساله حل شد.

کلهر گفت: وقتی نرخ تغییر پیدا می‌کند ما موظف به رعایت هستیم و در مقطعی که شورای پول و اعتبار مصوبات را اعلام کرد و پس از پیگیری‌های لازم روز سه شنبه گذشته این نرخ مصوب بر اساس ۱۸ درصد به بانک‌ها ابلاغ شد.

هاشمی گفت: حدود سیصد واحد آماده تحویل داشتیم البته با آماری که در هفته دولت اعلام شد احتمالا به نظر برسد که تناقض وجود دارد، اما باید در نظر بگیریم که آمار‌های اعلام شده در بخش‌های مختلف مسکن خودمالکی، بافت فرسوده، مسکن روستایی و مسکن ملی است.

مدیرکل راه و شهرسازی گفت: از هفته دولت به بعد ماهیانه حدود ۱۲۰ واحد آماده تحویل شد و در حال حاضر در مجموع با تکمیل زیرساخت‌ها ۶۰۰ واحد آماده تحویل است که در حال طی روال اداری می‌باشد. تعدادی از این واحد‌ها در مهرگان است بخش دیگر مسکن محرومین و بخشی هم توسط بنیاد مسکن احداث می‌شود. بخشی از زمین‌ها هم تحویل خود مردم شده است تا به صورت گروهی ساخته شود که به نام مسکن خودمالکی شناخته می‌شود. در بیدستان و محمودآباد هم ساختمان‌ها در مراحل آخر قرار دارند. منظور از شرایط اداری، پایان کار و نقشه برداری و تسویه حساب‌های مالی است.

رئیس اداره اعتبارات شعب بانک مسکن گفت: قرارداد‌های ما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسته شده است که در قزوین ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان بود. با مصوبه شورای عالی مسکن این وام به مبلغ ۵۵۰ میلیون افزایش پیدا کرد که قرارداد متمم منعقد شد که تعداد ۲ هزار و ۳۲۳ را شامل می‌شود که بر اساس پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود. این پرداخت‌ها بر اساس ارزیابی کارشناسی انجام می‌شود. تعداد واحد‌های اعلامی از طرف اداره کل راه و شهرسازی، ۱۶ هزار و ۳۸۱ واحد است که ۱۴ هزار و ۴۸۲ واحد قرارداد به مبلغ ۴۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده که ۲۰ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گفت: حدود سه الی چهار هزار واحد در حال حاضر برای متقاضیان استان نیاز داریم تا زمین تامین شود. سالیانه چهار هزار واحد مسکن روستایی و بافت فرسوده، خودمالکی و بقیه بخش‌ها در نظر گرفته شده است که در مجموع با احتساب ۲۴ هزار واحد مسکن ملی، حدود ۴۴ هزار واحد می‌شود. باتوجه به اطلاعاتی که در گزارش هم پخش شد و تولیدات مصالح موردنیاز ساختمانی در استان، شاهدیم که قزوین یکی از ارزانترین استان‌ها در نهضت ملی مسکن است. ناظرین نظام مهندسی هم نظارت کافی داشتند که مردم و ساکنان هم می‌توانند نظر دهند که کیفیت مسکن‌ها قابل تایید است. قیمت مسکن ملی به صورت تمام شده است و قیمت قطعی ندارد.

وی افزود: آورده متقاضیان به سرعت پروژه‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر پیمانکاران هم از منابع خود هزینه کرده اند و مردم باید همراهی بیشتری داشته باشند چنانکه که از صندوق ملی مسکن هم وام اخذ شده است. متقاضیانی که ثبت نام کرده اند باید توجه کنند که مسکن ملی به قیمت تمام شده تحویل می‌شود و حتما نسبت به تکمیل وجوه اقدام کنند.

کلهر گفت: باتوجه به اینکه مسکن ملی پروژه عظیمی است سایر بانک‌ها باید به کمک بخش مسکن بیایند و بانک مسکن به تنهایی نمی‌تواند از عهده این کار برآید. بانک مسکن در کل کشور ۶۳۰ هزار میلیارد ریال تعهد تسهیلات دارد. در این زمینه هم با انعقاد ۱۸ هزار واحد مسکن برای تسهیلات استان قزوین جزو استان‌های پیشرو است.

هاشمی گفت: حداقل ۱۰ قسط ۴۰ میلیون تومانی را متقاضیان باید در نظر داشته باشند که پرداخت کنند. متقاضیانی که توانایی پرداخت ندارند احتمالا از پروژه حذف خواهند شد.

کلهر گفت: در مرکز استان شخص اگر به تنهایی وام بگیرد ۳۲۰ میلیون تومان است که ۱۶۰ میلیون تومان هم وام تعمیرات می‌تواند بگیرد. در سایر شهر‌ها هم ۲۴۰ میلیون تومان با ۱۶۰ میلیون تومان جمع می‌شود که جزو تسهیلات خرید است. برای سازندگان هم که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند ۶۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد تسهیلات پرداخت می‌شود.

newsQrCode
برچسب ها: مسکن مهر وام طرح
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها