فوتسال جام باشگاه های آسیا

تاسیسات فینالیست شد

نگاهی به وضعیت چمن ورزشگاه آزادی کمتر از یک هفته تا بازی پرسپولیس و النصر

حواشی چمنی؛ کارگران مشغول کارند!

درست از روزی که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد تیم‌های عربستانی مشکلی برای سفر به ایران ندارند و ستاره‌های فوتبال جهان به دو شهر تهران و اصفهان سفر خواهند کرد، انتقادهای بسیاری نسبت به ورزشگاه آزادی مطرح شد که خبرنگارهای عربستانی سهم پررنگی در این انتقادات داشتند.
کد خبر: ۱۴۲۲۶۸۵
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش
حواشی چمنی؛ کارگران مشغول کارند!

اولین تیم عربستانی که بلیت تهران را رزرو کرده، النصر است که ۲۸‌شهریور در ورزشگاه آزادی به مصاف پرسپولیس خواهد رفت. دیداری که هرچند بدون حضور تماشاگر است اما مهم‌ترین مساله شرایط فعلی ورزشگاه آزادی اعم از نور، سکوها، چمن، VAR و... است. با دستورهای رسیده، VAR طی چند روز آینده در آزادی خواهد بود و به گفته مهدی تاج، چمن ورزشگاه هم تا روز مسابقه هیچ مشکلی نخواهد داشت. وعده‌هایی که باید عملی شود.

مشکل بزرگی به نام چمن

با قطعی شدن حضور تیم‌های عربستانی در ایران حواشی بسیاری درخصوص نحوه میزبانی ورزشگاه آزادی از این تیم‌ها ایجاد شد. به غیر از نگرانی و هیجان برای حضور رونالدو و نیمار که خبر از حضور قطعی‌شان در ایران می‌رسد، نگرانی‌های دیگری در خصوص نحوه میزبانی وجود دارد که مهم‌ترین آنها درست شدن وضعیت چمن و سکوهای آزادی است. مساله‌ای که بازیکنان  حاضر در لیگ هم به آن اعتراض دارند. از سروش رفیعی و علیرضا بیرانوند تا یحیی گل‌محمدی و دیگر مربیان همگی به زرد شدن و بی‌کیفیت شدن چمن آزادی معترض بودند و بیرانوند حتی در مصاحبه‌اش اعلام کرد کاش با این وضعیت آزادی، بازی‌ها در زمین بی‌طرف باشد چون چمن آزادی در حد لیگ دسته چهار است! پس از آن اعلام شد دلیل اصلی زرد شدن و بی‌کیفیت شدن زمین چمن ورزشگاه آزادی بی‌تدبیری مسئولان ورزشگاه آزادی است که آب دریاچه را به زمین چمن داده‌اند! اتفاقی که باعث آفت‌زدگی و رشد علف‌های هرز و قارچ در زمین شد. مساله‌ای که نگرانی‌ها را بیشتر کرد.

حواشی چمن

چند روز قبل حساب فارسی دربار عربستان در یک توییت از رسمی شدن میزبانی ورزشگاه آزادی از تیم النصر عربستان خبر داد اما عکسی که برای این پست انتخاب کرد، جنجالی شد. عکسی که از سکوهای خراب آزادی پرده برداشته بود و مستقیما طعنه به شرایط استادیوم می‌زد. خبرنگارهای عربستانی نیز در اکانت‌های خود از بدون تماشاگر بودن و کیفیت زمین آزادی گلایه کردند. اتفاق‌هایی که حواشی زیادی داشت. مهیار عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، در صفحه شخصی خود پستی در این خصوص گذاشت و نوشت:« استادیوم آزادی را با همت و توان ایرانی طوری بازسازی می‌کنیم که کشورهای منطقه در رویای خود هم مانند آن را نتوانند تصور کنند.» از سوی دیگر مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای اعلام کرد ورزشگاه آزادی به بهترین شکل برای میزبانی آماده خواهد شد و چمن هیچ مشکلی نخواهد داشت. او گفت:« چمن ورزشگاه به لیگ قهرمانان می‌رسد و برای بازی با النصر مشکلی نخواهیم داشت. ما یک نامه به سپاهان، پرسپولیس و نساجی زدیم و گفتیم یک ستاد برای لیگ قهرمانان آسیا تشکیل بدهند، چون آنها میزبان هستند، باید فرودگاه بروند و اعضای تیم‌ها را بیاورند و فکر کنم این اتفاق می‌افتد و مشکلی نخواهد بود.»

کارگران مشغول کارند

با ترمیم چمن ورزشگاه آزادی، رسیدن VAR و ترمیم سکوها(‌به شرط عملی شدن وعده‌ها) نگرانی برای میزبانی آزادی کمتر خواهد شد. اولین بازی که النصر و پرسپولیس برابر یکدیگر قرار می‌گیرند و پس از آن بازی نساجی و الهلال خواهد بود که شرایط میزبانی باید در بهترین شکل ممکن قرار بگیرد. ترمیم چمن یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در آزادی خواهد افتاد و در صورت عملی شدن این وعده به غیر از آبروداری ایران در لیگ قهرمانان آسیا، بازی‌های لیگ‌برتر و دربی معوقه استقلال و پرسپولیس هم در شرایط مطلوبی برگزار خواهد شد و بهانه‌های خرابی زمین و چمن را از مربیان خواهد گرفت!

ورزشگاه‌های تازه ساخته شده مطرح دنیا 

در فوتبال مدرن امروز، داشتن ورزشگاه‌های پیشرفته و مجهز موجب می‌شود جذابیت و زیبایی فوتبال هم برای تماشاگران حاضر در ورزشگاه و هم برای بینندگان تلویزیونی دو‌چندان شود. بر همین اساس، در یک دهه گذشته تیم‌های مطرح دنیا یا ورزشگاه‌های قبلی خود را به طور کلی بازسازی کرده یا ورزشگاه‌ جدیدی ساخته‌اند. در ادامه به چند مورد از شاخص‌ترین آنها در چند سال اخیر نگاهی می‌اندازیم.

ورزشگاه وندا مترو پولیتانو
بهره‌بردار      باشگاه اتلتیکو مادرید 
مدت زمان     ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ 
هزینه          ۳۱۰ میلیون یورو
گنجایش        ۶۸ هزار نفر 

ورزشگاه هاتسپر
بهره‌بردار      تیم تاتنهام
مدت زمان    ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ 
هزینه          ۱.۳ میلیارد یورو
گنجایش       ۶۲ هزار نفر 

تجهیز سانتیاگو برنابئو
بهره‌بردار     باشگاه رئال‌مادرید 
مدت زمان    ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ 
هزینه         ۸۵۰ میلیون یورو
گنجایش       ۸۵ هزار نفر

ورزشگاه لوسیل
بهره‌بردار     کشور قطر برای جام‌جهانی
مدت زمان    ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲
هزینه         ۷۷۰ میلیون یورو
گنجایش      ۸۹ هزار نفر 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها