به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین _ خوزستان ، امیر صفی خانی در حاشیه نمایشگاه دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهر اهواز تقریباً یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که در واقع یک کلان شهر است بنابراین باید به عنوان یک کلان شهر به آن نگاه کرد.
وی افزود: بر اساس شاخص، روزانه یک میلیون و ۸۰۰ سفر در شهر اهواز انجام میشود، با توجه به اینکه مترو اهواز راه اندازی نشده و تعداد اتوبوسها جوابگو نیست میتوان گفت جابجایی مسافر بر دوش تاکسیرانی، مسافربرهای شخصی غیر مجاز و وسایل نقلیه شخصی افراد است؛البته اقدامات خوبی از سوی مدیریت سازمان اتوبوسرانی در حال انجام است که در این مورد میتواند به حمل و نقل کمک کند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز با بیان اینکه از فاز اول هدفمندی یارانهها در سال ۸۹ حدود ۳ هزار دستگاه تاکسی در تاکسیرانی وجود داشت تصریح کرد: بعد از گذشت ۱۳ سال اکنون در سال ۱۴۰۲ نه تنها رشد نداشتهایم بلکه افت هم داشتهایم و تعداد تاکسی ها به یک هزار و ۹۵۵ دستگاه کاهش یافته است.
صفی خانی اضافه کرد: رانندگانی که به مرور عمر خودروهایشان بالای عمر فرسوده رفته اسقاط نقدی انجام دادهاند و این اتفاق برای آن رخ داده که در مسیر درستی که بقیه کلانشهرها رفتهاند نرفتهایم و به رانندگان تاکسی، تسهیلات کم بهره قرض الحسنه با بازپرداخت طولانی مدت پرداخت نکردهایم که در واقع این حلقه مفقوده موضوع است.
وی بیان کرد: از یک هزار و ۹۵۵ دستگاه تاکسی موجود، ۹۰ درصد آنها فرسوده هستند یعنی عمر بالای ۱۱ سال دارند لذا برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز ۵۰۰ میلیارد تومان وام نیاز داریم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز با اشاره به نوسازی تاکسی ها گفت: از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰۰ دستگاه ناوگان نوسازی شده است در ۳-۴ سال این عدد صفر یا نهایتاً یک دستگاه بوده است؛ مسئولین کشوری باید این موضوع را بدانند که در اهواز در حوزه حمل و نقل عمومی چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.
صفی خانی با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان پیگیریهایی انجام دادهایم تصریح کرد: این مسئله به تنها کافی نیست و لازم است ارکان استان اعم از استاندار، نهادهای حاکمیتی و بانکها پایه کار بیایند و به رانندگان وام بدهند.
وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات باید به دو علت نوسازی و توسعه ناوگان صورت گیرد زیرا شهر اهواز بر اساس استاندارد باید ۱۰ هزار تاکسی داشته باشد در حالی که اکنون ۲ هزار دستگاه تاکسی دارد که آن ۸ هزار کم بود را مسافربرهای شخصی غیر مجاز پوشش میدهند،در واقع آنها کار جابجایی مسافر را انجام میدهند با این تفاوت که فقط رنگ ماشین آنها زرد نیست یعنی نیاز مردم را به صورت غیر مجاز تامین میکنند و این مسئله برای آن است که طی سالهای گذشته ارکان حاکمیتی برای اهواز سهمیه افزایش تاکسی نگرفتهاند تا اینها نیز مجاز شوند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز عنوان کرد: در خصوص سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی، شهرداری نمیتواند به تنهایی نیازهای مردم را برطرف کند لذا لازم است ارکان استان مثل بانکها، صنایع، پتروشیمی، نفت، فولاد و دیگر دستگاهها پای کار بیایند و در راستای مسئولیت های اجتماعی خود برای خرید و نوسازی ناوگان وام بدهند زیر خانواده آنها هم از امکانات شهر و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند.
صفی خانی گفت: طی ۱۰ سال گذشته ۲۰۰ دستگاه نوسازی کردهایم اما به دلیل اینکه ۷۰۰ راننده اسقاط نقدی انجام دادهاند تعداد دستگاهها کاهش پیدا کرده است؛ انجام اسقاط برای آن است که در این ۱۰ سال برای آنها وام در نظر گرفته نشده تا بتوانند خودروی فرسوده خود را تبدیل به احسنت کنند.
وی با بیان اینکه از زمان شروع کار اولویت اول خود را نوسازی ناوگان قرار دادهایم تصریح کرد: با توجه به اینکه وامی در این خصوص وجود نداشت،بر اساس تفاهمنامه بین سازمان تاکسیرانی کشور و کمیته امداد کشور، کمیته امداد استان سال گذشته قول ۱۰۰ فقره وام را دادند که توانستیم سال گذشته بالاترین مبلغ وام در کشور را پرداخت کنیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز اضافه کرد: آخر اسفند ماه سال گذشته به ۳۶ راننده تاکسی ۲۲۰ میلیون تومان وام ۴ درصد ۷ ساله پرداخت کردیم در واقع با این اقدام توانستیم سد را بشکنیم که این نشان میدهد ادارات استان میتوانند با هم تعامل داشته و از منابع یکدیگر استفاده کنند تا اتفاقات خوبی را برای مردم شهر رقم بزنند.
صفی خانی اظهار کرد: کمیته امداد استان در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰۰ وام دیگر در این خصوص اختصاص داد همچنین با معاون کمیته امداد کشور تفاهمنامه ای بسته شد که قصد داریم این تعداد وام را به ۵۰۰ فقره افزایش دهیم؛ در این خصوص با بنیاد شهید و سازمان بهزیستی نیز صحبت کرده اینکه هر کدام از آنها ۸ فقره وام را پرداخت خواهند کرد.
وی افزود: از خرداد ماه سال جاری که سایت نوسازی ناوگان باز شد ۴۷۰ راننده تاکسی در سایت نوسازی ناوگان کشور ثبت نام کردند که در واقع با این کار یک رکورد زده شد و اگر ۵۰ درصد از این تعداد را به آنها وام بدهیم یعنی معادل ۱۰ سال گذشته نوسازی انجام دادهایم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز بیان کرد: آخرین پایانه تاکسی سال ۸۱ در اهواز ساخته شده که پایانه شهید فهمیده به مساحت ۴۰۰ متر نبش خیابان خسروی است و میتوان گفت یکی از دلایلی که این کار انجام نشده این است که تملک نکردهایم؛ پس از ۲۰ سال با کمک شهردار و شورای شهر نسبت به ساخت دومین پایانه تاکسی اهواز درخیابان نادری نبش ادهم به نام شهید مدافع حرم سعید سجاد باوی اقدام کردهایم که خطوط شرق اهواز یعنی سپیدار، باهنر، رسالت، صد دستگاه، سه راه تپه و کوی رمضان به این پایانه منتقل میشوند.
صفی خانی عنوان کرد: برای اولین بار ایستگاه تاکسی اهواز را در میدان بسیج به طول ۱۲ متر ریزی کردهایم که برای آن سایبان هم نصب خواهیم کرد،همین اقدام را در میدان شهدا، چهارراه سلمان فارسی و ضلع جنوب غربی میدان بسیج انجام خواهیم داد.
وی افزود: در حال حاضر ۷۰۰ تاکسی اهواز QR کد نصب کردهاند که شهروندان میتوانند در کمتر از دو دقیقه آن را از کافه بازار یا گوگل نصب کرده و در کمتر از ۳۰ ثانیه کرایه خود را پرداخت کنند؛ البته قصد داریم این تعداد را تا پایان آبان ماه به یک هزار دستگاه برسانیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز ادامه داد: در یک سری از مناطق اهواز ایراداتی وجود دارد به طور مثال این مناطق تاکسی ندارند یا اینکه رانندگان کرایه بیشتری دریافت میکنند چه منکر این مسئله نیستیم اما لازم است نرخنامه تاکسیها ابتدای سال به ما ابلاغ شود تا بتوانیم با رانندگان متخلف برخورد کنیم، این در حالی است که نرخنامه سالجاری ۷ شهریور ماه از سوی فرمانداری به ما ابلاغ شد.
صفی خانی گفت: نمیتوانیم یک شبِ نظم را برقرار کنیم اما در راستای برخورد با رانندگان متخلف ۱۱ جلسه انضباطی برگزار کرده و با ۱۸۰ راننده برخورد کرده ایم.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد