سخنگوی دولت در پاسخ به «جام‌جم» تاکید کرد

نقش موثر دولت سیزدهم در مهار تنش آبی و مسأله دریاچه ارومیه

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سؤال جام‌جم درباره فضاسازی براندازان در آستانه فتنه پاییزی ناظر به وضعیت زیست‌محیطی دریاچه ارومیه در راستای پروژه تجزیه ایران و القای بی‌عملی دولت سیزدهم در این زمینه اظهار داشت: جمع‌آوری گازهای مشعل که چندی پیش با محوریت و همکاری وزارت نفت و سازمان محیط‌زیست به‌ویژه در خوزستان انجام شد هم به افزایش درآمد ارزی ما کمک کرد و هم در ارزش افزوده، صرفه‌جویی و کاهش آلایندگی زیست‌محیطی نقش موثری داشت.
کد خبر: ۱۴۲۰۴۰۲

نقش موثر دولت سیزدهم در مهار تنش آبی و مسأله دریاچه ارومیه

بهادری همچنین تصریح کرد: ما از یک ماه دیگر میزبان اجلاس جهانی گاز در حوزه ریزگردها و محیط‌زیست خواهیم بود که قبل از این هم اقدامات متعددی توسط سازمان محیط‌زیست انجام شده و توافقات خوبی در این زمینه صورت گرفته بود.سخنگوی دولت با بیان این‌که هم در حوزه آب شرب و هم در موضوع مورد اشاره (دریاچه ارومیه) طرح‌هایی که دولت افتتاح کرده روشن است، گفت: اگر ما در کشور تنش آبی داریم درست است اما در ابتدای فعالیت دولت ۳۰۰ نقطه تنش آبی در کشور وجود داشت ولی دولت در حوزه مصرف و اقدامات انجام‌شده با همکاری مردم این موضوع را مدیریت کرده است. وی تاکید کرد: پنج خط انتقالی که آب خلیج‌فارس و دریای عمان را به فلات مرکزی منتقل کند، سال‌ها یک آرزو بود اما این انتقال آب در هر پنج خط انتقال در مسیر اجرایی قرار گرفته و برخی از آنها هم پیشرفت بیشتری داشته است که این نشان می‌دهد دولت تمرکز ویژه‌ای بر مسائل آبی و زیست‌محیطی داشته و دارد. به گزارش جام‌‌جم، خبر خشک‌شدن دریاچه ارومیه این روزها در راستای القای بی‌توجهی مسئولان نسبت به محافظت از منابع طبیعی و محیط‌زیستی و با هدف برانگیختن خشم افکارعمومی روند فزاینده‌ای پیدا کرده است تا جایی که براساس رصد و پایش‌های صورت‌گرفته دراین‌باره مشخص شد ۵۳ درصد محتوای تولیدی مربوط به جمهوری‌آذربایجان، ترکیه، آمریکا، کانادا، اروپا و رژیم‌صهیونیستی است. مجموعه‌هایی که اسامی آنها در بالا ذکر شد در تلاشند تا با استفاده از رسانه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی، اینترنشنال، رسانه‌های‌جمهوری‌آذربایجان و پان‌ترکیسم به التهاب‌آفرینی در مناطق دارای بافت آذری‌زبان به‌ویژه تبریز، ارومیه، زنجان، اردبیل، تهران و کرج به بهانه وضعیت زیست‌محیطی دریاچه ارومیه در راستای پروژه تجزیه ایران قوی اقدام کنند. در این میان مشارکت گسترده تجزیه‌طلبان الاحوازیه و گروه‌های تروریستی شرق کشور نکته قابل‌توجهی است که هوشمندی و هوشیاری دستگاه‌های امنیتی را بیش از گذشته طلب می‌کند. 

ارائه گزارش از عملکرد یک‌ساله دولت 

بهادری‌جهرمی با بیان این‌که حدود ۴۰۰۰ کسب‌وکار راکد و نیمه‌راکد در دو سال فعالیت دولت مردمی به تناسب فعال شده‌اند و مشکلات آنها حل‌وفصل شده است، افزود: در حوزه معادن نیز بیش از هزار معدن به چرخه مولد اقتصاد بازگشته‌اند.
وی بازفعال‌سازی ۱۷۵۷ واحد راکد در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۱۱۹۳ واحد در سال ۱۴۰۰ را از دیگر دستاوردهای دولت در حوزه تولید و اشتغال برشمرد.به ‌گفته سخنگوی دولت، در توسعه صادرات، کشور رکورد صادراتی ۵۳ میلیارد دلاری را در پایان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد و در حوزه تجارت خارجی نیز رکورد بی‌سابقه ۱۱۲میلیارد دلاری در این دولت به ثبت رسید.
بهادری‌جهرمی توضیح داد که ارزش صادرات کشور در سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰درصدی داشت که در این میان تجارت با کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا افزایش ۲۰ درصدی را به ثبت رساند.
وی افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت‌خام و میعانات گازی را از دیگر دستاوردهای دولت مردمی در دو سال گذشته عنوان کرد.
سخنگوی دولت، اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در دولت قبل کمتر از سه‌میلیون مؤدی مالیاتی شناسایی شده بود که این رقم در دولت سیزدهم به بیش از پنج‌میلیون نفر افزایش یافت.وی افزود: با این‌که پایه مالیاتی تولیدکنندگان از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است، شاهد رشد ۶۰ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی هستیم.
بهادری‌جهرمی ساماندهی بیش از ۱۸میلیون ‌پذیرنده بانکی را یکی از اقدامات موثر در افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد.سخنگوی دولت با بیان این‌که نرخ رشد نقدینگی از ۴۳ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد که هدف‌گذاری بانک‌مرکزی برای نرخ رشد نقدینگی عددی کمتر از این است.بهادری‌جهرمی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه فرهنگ نیز گفت: در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی، ظرفیت سالن‌های نمایش در مناطق محروم ۴۰ درصد افزایش یافته و سرانه صندلی سینما در کشور نیز رشد ۶ درصدی را تجربه کرده است.
سخنگوی دولت یادآور شد که در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵۸۰ فیلم در ۲۰۲ شهرستان در قالب سینما سیار در مناطق محروم اکران شده است و بودجه بخش فرهنگ بیش از ۲.۹درصد افزایش یافته ضمن آن‌که یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به حوزه فرهنگ و هنر تعلق گرفته است.بهادری‌جهرمی درباره شایعات بنزینی نیز گفت: موضع دولت درباره قیمت بنزین در دو سال گذشته بارها اعلام شده و هیچ موضع متفاوتی نبوده است. وقت آن است شایعه‌سازانی که مستمر در دل مردم دلهره ایجاد کرده‌اند، بگویند هدف‌شان از بیان این شایعه‌ها چیست.

newsQrCode

نیازمندی ها