یك كارشناس غرب آسیا در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

یك گام به بومی سازی امنیت منطقه‌ای نزدیك شده ایم

گسترش روابط ایران و عربستان سعودی و تلاش آنها برای برقراری تعامل دلپذیر در سطح منطقه باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های رژیم صهیونیستی شده است. 
گسترش روابط ایران و عربستان سعودی و تلاش آنها برای برقراری تعامل دلپذیر در سطح منطقه باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های رژیم صهیونیستی شده است. 
کد خبر: ۱۴۱۹۷۸۲
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

حسن هانی زاده تحلیلگر حوزه سیاست خارجی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با اشاره به سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان خاطرنشان كرد: سفر آقای امیرعبداللهیان به ریاض و دیدار وی با مقامات عربستانی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و فیصل بن فرحان وزیر خارجه این كشور حاكی از آن است كه هر دو كشور پایبندی خود را به توافقنامه پكن به خوبی نشان دادند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و همچنین بازگشایی سفارت عربستان سعودی در تهران گام مهمی در راستای تقویت مناسبات تهران و ریاض است.

این تحلیلگر حوزه غرب آسیا با اشاره به تاثیرات گسترش روابط تهران و ریاض تصریح كرد: با توجه به این‌كه برقراری روابط میان ایران و عربستان كمك كرد تا فضای تعامل دلپذیری در منطقه بوجود آید و همین طور این اتفاق باعث ناكامی رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهدافش باشد.

وی اضافه كرد: در حال حاضر بعد از توافقنامه ایران و عربستان در پكن، رژیم اشغالگر قدس بشدت دچار انزوای سیاسی شد و بسیاری از طرح‌های رژیم صهیونیستی برای گسترش حوزه نفوذی اش در خلیج فارس نقش بر آب شد.

هانی زاده با بیان این‌كه سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد كه هر دو كشور اراده جدی برای بومی سازی امنیت منطقه‌ای در حوزه غرب آسیا دارند تصریح كرد: اقدامات اخیر عربستان برای كاهش تنش‌های منطقه‌ای و همچنین اراده كشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای ارتقای سطح مناسباتشان با تهران حاكی از آن است كه فضای جدیدی بر منطقه حاكم شده كه این فضا به بومی سازی امنیت منطقه كمك خواهد كرد. 

وی با اشاره به اقدامات تروریستی اخیر در شیراز گفت: رخدادهای اخیر كه در منطقه رخ داد از جمله اقدمات تروریستی گروهك داعش در حرم حضرت شاهچراغ(ع) كه از سوی آمریكا و رژیم صهونیستی حمایت می‌شوند در راستای تخریب شرایط دلپذیر منطقه تلقی می‌شود.

هانی زاده در پایان خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد در آینده منطقه شاهد یك امنیت و آرامش بین كشورهای دو سوی ساحل خلیج فارس خواهد بود و بسیاری از كشورهای عرب منطقه و كشورهای شمال آفریقا از جمله مصر و همچنین اردن به عنوان دو كشور تاثیرگذار عربی تمایل دارند كه در آینده سطح مناسبات خود با تهران ارتقا ببخشند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها