در پی بروز مشکلاتی در بازپرداخت وام های مسکن در آمریکا و کاهش قیمت سهام در این کشور، بازارهای اروپا و آسیا نیز تحت تاثیر قرار گرفته و قیمت سهام در این بازارها کاهش یافت.
کد خبر: ۱۴۱۹۷۱

به گزارش شبکه BBC ، بازار مسکن در آمریکا در پی ناتوانی خریداران مسکن در بازپرداخت وام ها و اعتباراتی که برای خرید مسکن دریافت کرده اند، با بحران رو به رو شد و قیمت مسکن نیز در حال کاهش است.
در آمریکا مانند بسیاری از کشورهای صنعتی، بخش عمده ای از پول لازم برای خرید مسکن به وسیله بانک ها و موسسات مالی تامین می شود و متقاضیان خرید مسکن با دریافت وام صاحب خانه می شوند.

اعتبارهایی که برای خرید مسکن پرداخت می شود، مدام در حال افزایش است ولی بر اساس گزارش ها، برخی از آمریکایی هایی که با وام های موسسات مالی و بانکی صاحب خانه شده اند، به خاطر بالا رفتن نرخ بهره نتوانسته اند اقساط وام های خود را بپردازند.
ناتوانی در پس دادن وام و کوتاهی در بازپرداخت اقساط مسکن، باعث شده است موسسات مالی نتوانند تاخیر در بازپرداخت وام های مسکن را جبران کنند. به همین جهت موسسات مالی و اعتباری از بیم زیان مالی بیشتر از دادن وام و اعتبارهای تازه خودداری می کنند و کمبود اعتبار نیز وضعیت را پیچیده تر کرده است.

این وضعیت باعث کاهش ارزش سهام بانک ها، موسسات اعتباری و برخی شرکت های سرمایه گذاری در بازارهای بورس شده است.
بازار مسکن به صورت سنتی یکی از بزرگترین بخش های اقتصادی است که گردش مالی آن بسیار بالا بوده و از آنجا که بخش عمده منابع مالی خرید مسکن از اعتبارات و وام های موسسات مالی تامین می شود، سهم منابع مالی بانک ها و موسسات مالی در این بازار بسیار بالا است.
در دو روز اخیر نبض بازارهای بورس در سراسر جهان، از شرق دور تا آمریکا و اروپا به وضعیت بازار مسکن آمریکا وصل شده و گزارش ها نشان می دهد که ارزش سهام در بازارهای بورس همچنان در حال کاهش است.

بانک های بزرگ اروپایی و آسیایی وارد عمل شده اند تا مانع از اختلالاتی شوند که بحران اعتباری بازار مسکن ممکن است در اقتصاد جهانی ایجاد کند.
بانک ها و موسسات مالی بزرگ جهانی، برای جلوگیری از بروز رکود در بازار که ممکن است در نتیجه کاهش سطح اعتبارات در بازار رخ دهد، مبالغ زیادی پول به بازارهای محلی و منطقه ای واریز کرده اند.
تزریق بیش از 200 میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی اروپا و بیش از 8 میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی ژاپن نمونه هایی از دخالت در بازارهای مالی برای جلوگیری از گسترده شدن بحران و جهانی شدن آن است.
با وجود تلاش گسترده ای که برای محدود کردن پیامدهای ناشی از بحران اعتبارات مالی مسکن در آمریکا در سراسر جهان انجام شده، اما گزارش ها نشان می دهند که این اقدامات نتوانسته اند مانع از کاهش قیمت سهام در بازارهای جهان شوند.
برخی کارشناسان عقیده دارند که حضور گسترده بانک ها و تزریق حجم عظیمی از منابع مالی، به جای آنکه آرامش را به بازار بازگرداند، ممکن است به نگرانی ها بیشتر دامن بزند.
به عقیده این کارشناسان، واکنش و حساسیت بازارهای مالی جهانی به این دلیل نیست که همه این بازارها از بحران مالی مسکن در آمریکا زیان دیده اند، بلکه عمده این عکس العمل ها به این نگرانی باز می گردد که مشکلات ناشی از اعتبارات مسکن در آمریکا ممکن است به دیگر نقاط جهان نیز سرایت کند.
گزارش ها از نزول بیشتر قیمت سهام در بازارهای جهانی خبر می دهند و به گفته کارشناسان، اقداماتی که برای مقابله با کاهش اثرات مشکلات بازار مسکن آمریکا انجام شده، هنوز نتوانسته اند آرامش را به بازارهای مالی و اعتباری بازگردانند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها