مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان خبر داد:

امضای تفاهم نامه تعامل در زمینه خدمات تفریحی و گردشگری بین مشهد و اصفهان

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان تاکنون هیچ مجوزی برای تخریب مسجد کازرونی صادر نکرده است.
کد خبر: ۱۴۱۸۴۷۲

جام جم آنلاین اصفهان؛ مسجد کازرونی اصفهان، واقع در محله عباس‌آباد در ساعت ۲۳:۴۵ شامگاه گذشته بدون مجوز، هدف تخریب قرار گرفت که البته حضور به موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی این مسجد تاریخی را از خطر تخریب نجات داد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان در این باره گفت: شهرداری اصفهان تاکنون هیچ مجوزی برای تخریب مسجد کازرونی صادر نکرده است و اگر این نهاد بخواهد مجوز تخریبی را نه تنها برای مسجد کازرونی بلکه برای هر بنای تاریخی دیگری صادر کند، مشروط به موافقت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان است.

 علی رضی‌زاده افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تا کنون موافقتی مبنی بر تخریب و حتی توسعه مسجد کازرونی به شهرداری منطقه یک اعلام نکرده است و اقدام هیئت امنای مسجد برای تخریب و توسعه مسجد در شب گذشته غیرقانونی بوده است.

او با تأکید بر اینکه شهرداری نمی‌تواند برای جلوگیری از تخریب مجدد این مسجد نگهبانی برای حفاظت از آن اختصاص دهد، اظهار کرد: با این حال به محض دریافت گزارش تخریب وظیفه شهرداری منطقه است که به موقع وارد شده و مانع از تخریب بنا شود.

آمادگی معاونت شهرسازی و معماری برای مرمت مسجد کازرونی

لازم به ذکر است، چندی قبل معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از آمادگی این معاونت برای جلوگیری از تخریب مسجد کازرونی در اقدامی مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خبر داد.

وحید مهدویان ضمن برشمردن ویژگی‌ها و شاخصه‌های تاریخی و معماری این مسجد تاریخی اظهار کرد: این معاونت آمادگی دارد به‌منظور جلوگیری از تخریب این بنای ارزشمند، در اقدامی مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان طرح مرمت و پایدارسازی این مسجد را با حساسیت خاص و ویژه در کمیته‌های تخصصی بررسی کند، زیرا بخش‌های ارزشمند مسجد نظیر گلدسته، دالان، حیاط، ایوان‌ها، حوض‌خانه و شاکله شبستان باید حفظ شود تا مسجد کازرونی عباس‌آباد از تخریب حداکثری نجات یابد.

آنطور که او گفت، معمار مسجد کازرونی از آخرین نسل معماران مبرز گذشته بوده است که دانش معماری را به‌صورت استاد شاگردی فراگرفته و خود به مرحله استادی رسیده‌ و توانایی آن را داشته‌ که چگونه و چطور قبله را در بنایی که در جهت جغرافیایی شمالی-جنوبی قرار گرفته، به‌درستی بگرداند تا هیچ جای کم و کاستی در معماری مسجد باقی نماند.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها