گزارش «جام‌جم» از وضعیت افزایش قیمت آهن و فولاد در بازار

قیمت فولاد داغ شد

با شروع فصل گرما و جیره‌بندی برق صنایع، بار دیگر شاهد افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی و فولاد در بازار هستیم، امری که مانند سال‌های گذشته تبدیل به یک رویه شده و عده‌ای سودجو به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود در فصل تابستان هستند.
کد خبر: ۱۴۱۷۷۰۲
نویسنده روح‌ الله قیطاسی - گروه اقتصاد

طی سال‌های گذشته با کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق، شاهد ناترازی در شبکه برق هستیم. به گفته مدیران توانیر کسری شبکه برق به حدود ۱۲‌هزار مگاوات رسیده و پیش‌بینی شده که این رقم در سال ۱۴۰۵ به ۱۸‌هزار مگاوات خواهد رسید، با توجه به اولویت دولت برای تامین برق بخش خانگی، صنعت کشور اولین قربانی این کمبود برق است. شرکت توزیع برق در اردیبهشت امسال سه برنامه برای سهمیه‌بندی برق صنایع سیمان و فولاد ارائه کرده که مطابق آن محدودیتی‌هایی برای این بخش از صنایع از تیر تا شهریور اعمال خواهد شد. این محدودیت‌ها سطح‌بندی شده که مطابق آن کاهش ۳۰ تا ۹۰درصدی بار مصرف از ساعت ۱۱ تا ۲۳ اعمال شده است. این محدودیت‌ها خبر خوشایندی برای عده‌ای سودجو است تا به بهانه کاهش تولید، قیمت فولاد را افزایش دهند.
   
فولاد درگیر مشکلات فراوان
صنعت فولاد علاوه بر کمبود برق با مشکلات دیگری نیز مواجه است، طی روزهای گذشته اخباری درخصوص افزایش قیمت گاز در صنعت فولاد مخابره شده است، در همین خصوص فولادسازان در نامه‌های جداگانه خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، وزرای صمت و اقتصاد و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن مجلس خواستار تعدیل مصوبه افزایش دوبرابری نرخ گاز برای صنعت فولاد شدند و عنوان کردند افزایش دوبرابری قیمت گاز خسارت ۲۵ هزار میلیارد تومانی برای این صنعت را به‌دنبال دارد.فولادسازان معتقدند میانگین حاشیه سود تولیدکنندگان بزرگ فولاد در حدود ۱۷‌درصد است که این رقم در مقایسه با بهره بانکی پایین‌تر است و از سوی دیگر این رقم یک‌سوم تورم رسمی کشور است که با توجه به سهم ۱۲‌درصدی قیمت گاز در قیمت فولاد افزایش دوبرابری آن می‌تواند هزینه گاز را به ۲۵‌درصد برساند و به‌عبارت دیگر میانگین بازده مورد نظر برای سرمایه‌گذاران به نقطه سر به سر خواهد رسید. 

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به تفاوت بازار فولاد نسبت به سایر بازارها عنوان کرد: بازار فولاد به‌دلیل صادرات‌محور بودن باید از نوسانات و تصمیمات لحظه‌ای درامان باشد، در شرایط فعلی ۱۲‌میلیون تن مازاد تولید داریم که برای بازار هدف برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر شاهد بی‌برنامگی در صنعت فولاد هستیم، در بازارهای بین‌المللی کیفیت و قیمت اهمیت فراوانی دارد اما به‌دلیل همین تصمیمات لحظه‌ای با موانع فراوانی برای صادرات فولاد مواجه هستیم و به‌ناچار باید توجه خود را به سمت بازار‌های داخلی روانه کنیم. رستگار با اشاره به افزایش قیمت فولاد عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت کالا و خدمات قیمت آهن نیز حدود ۲۰‌درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد به کیلویی ۲۵‌هزار تومان رسید که البته پایدار نبود و به حدود ۲۳‌هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن نیز با انتقاد از کمبود برق برای تولید بیان کرد: صنعت فولاد با محدودیت‌های فراوانی در تامین آب، برق و گاز مواجه است. در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود تولید گاز مشکلات فراوانی ایجاد کرده است‌.  به گفته وی؛ در حال حاضر تولیدکنندگان اطلاع دقیقی از وضعیت تامین انرژی ندارند و اصولا نمی‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی در‌خصوص بازاریابی برای حضور در بازارهای خارجی انجام دهند.  به‌دلیل مازاد تولید مشکلی در‌خصوص تامین نیاز داخلی وجود ندارد اما در حوزه بازارهای خارجی این مشکلات می‌تواند میزان صادرات را کاهش دهد. رستگار ادامه داد: قیمت نهایی فولاد که به دست مصرف‌کننده می‌رسد متاثر از افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل متفاوت خواهد بود.

فولاد به‌دنبال برق
صنعت فولاد علاوه بر مشکلات مربوط به تامین آب برای واحدهای خنک‌کننده با مشکل در‌خصوص تامین برق نیز مواجه است، بنا‌به آمارهای اعلامی قطع برق روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای صنعت فولاد هزینه به همراه دارد و قطعی برق در تابستان سال گذشته بالغ بر شش میلیارد دلار برای واحدهای فولادسازی خسارت به بار آورده است. به‌دلیل تاثیر این صنعت بر بخش‌های پایین‌دستی توقف تولید به معنی کاهش تولید در زیر‌مجموعه‌‌های آن نیز خواهد بود. بنا‌بر آخرین بخشنامه وزارت نیرو، میزان قطعی برق در شهرک‌های صنعتی از یک روز به دو روز افزایش یافته است، این افزایش به معنی کاهش تولید این واحدها خواهد بود. رضا شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با اشاره به محدودیت‌های تامین برق می‌گوید: وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در صنایع سه پیشنهاد ارائه کرده که مطابق آن فعالان این حوزه باید میان کاهش ۳۰ درصدی برق در سه ماهه تابستان، کاهش ۶۰درصدی در ۴۵ روز و کاهش ۹۰ درصدی در یک ماه یک گزینه را انتخاب می‌کردند. برآورد می‌شود با کاهش برق تحویلی میزان تولید فولاد ماهانه سه میلیون تن نیز کاهش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها