جام جم آنلاین اصفهان؛
محسن عسکری معاون تجهیزات مکانیکی کوره بلند گفت : حساس ترین تجهیز بارگیری دهانه کوره بلند شماره سه که وظیفه شارژ مواد به صورت لایه ای درون کوره بلند را بر عهده دارد، مجموعه درایویونیت می باشد.کارشناسان خارجی در زمان مونتاژ سیستم از ابتدای راه اندازی(سال۱۳۸۸) همواره حضور خود را در هنگام تعویض قطعات این تجهیز الزامی دانسته و تاکید داشتند که انجام تعمیرات بایستی زیر نظر ایشان انجام گردد اما با اتکا بر توانمندی های موجود داخل کارخانه و همکاری مدیریت های مرتبط تعویض آن از طریق بومی سازی و با بهره گیری از ابزا ر موجود طی ۱۶ ساعت انجام گرفت.
حمزه رحیمی مهندس ارشد تجهیزات مکانیک نیز اظهار داشت : درایو یونیت از دو مجموعه گیربکس بیرونی و داخلی تشکیل شده است که گیربکس بیرونی از دو گیربکس تنظیم زاویه و چرخشی شوت تشکیل شده و در مجموع بر روی یک محور، گشتاور خود را به مجموعه داخلی درایو یونیت انتقال می دهد. تعویض این گیربکس ۳.۵ تنی در داخل ذوب آهن و حتی در داخل کشور اولین تجربه در این زمینه است که با تکیه بر توان و تجربه کارکنان بخش کوره بلند و مدیریت نت مکانیک و همچنین مطالعه دستورالعمل های اجرایی در مدت زمان پیش بینی شده با ایمنی کامل و بدون حادثه تجهیزاتی انجام گرفت.
غلامحسین آسوده مهندس تجهیزات مکانیک نیز تصریح کرد : با توجه به عملکرد و موقعیت گیربکس مذکور و ارتباط آن با فشار گاز کوره بلند ، طی بازدید دقیق در گراف تعمیرات متوجه نشتی داخلی این گیربکس شدیم که به منظور جلوگیری از استهلاک بیشتر تجهیز، تعویض فوری آن محرز گردید. بدین منظور کلیه جوانب و روش دمونتاژ و مونتاژ آن در کمترین زمان بررسی و عملیات تعویض طبق برنامه به نحو احسن انجام پذیرفت. شایان ذکر است مقدمات لازم جهت عملیات تعمیر و سرویس گیربکس دمونتاژ شده در داخل کارخانه در حال پیگیری بوده و انشاا... نسبت به مهندسی معکوس و ساخت قطعات آن در داخل اقدام خواهد شد.
محسن اسدی سرپرست کوره بلند ۳ نیز گفت : این اقدام با هماهنگی بین گروه های مکانیک، انرژی، برق و اتوماسیون انجام گرفت که در کیفیت توزیع بار در کوره و افزایش تولید نقش اساسی دارد.
محمود کاظمی مهندس اتوماسیون و ابزار دقیق کوره بلند شماره ۳ نیز افزود : سیستم بارگیری کوره بلند شماره سه از نوع بدون زنگ است که در این نوع سیستم شارژ مواد داخل کوره توسط تجهیزی به نام شوت انجام می گیرد. اندازه گیری و تشخیص زوایای شوت توسط چهار انکدر ابسولت انجام می پذیرد. به منظور عدم اختلال در تولید ، تنظیم دقیق این انکدرها و سینک کردن آنها به صورت جفت ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
سید عطاالله مرتضوی کارشناس ارشد برق کوره بلند بیان کرد : از پیچیدگی های این مکانیزم کنترل حرکت مربوط به شوت دهانه کوره همزمان توسط دو موتور برقی و یک کلید مسیر است که علاوه بر چرخش ۳۶۰ درجه، حرکت شیب دار از صفر تا ۷۲ درجه را کنترل می کنند. طی عملیات تعویض گیربکس، به صورت مجزا نسبت به دمونتاژ و مونتاژ موتورها و کلید مسیر اقدام شد.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین