یک روانشناس در خصوص چگونگی مدیریت استرس و نقش مادران در مواجهه فرزندان با فشارهای روانی ناشی از کنکور توضیح داد.
کد خبر: ۱۴۱۵۲۵۰

به گزارش جام جم آنلاین، معصومه طباطبایی، روانشناس در استودیوی سلام تهران در خصوص نحوه صحیح مواجهه با اضطراب و فشار‌های روانی مربوط به آزمون سراسری کنکور سخن گفت.

طباطبایی گفت: در ساده‌ترین تعریف، استرس زمانی اتفاق می‌افتد که ما نسبت به عواملی که کنترلی روی آنها نداریم واکنش نشان دهیم؛ در واقع استرس یک واکنش دفاعی در بدن و روان انسان است.

این روانشناس افزود: برای مدیریت استرس، در گام اول باید شناخت خود را نسبت به مسأله و شرایطی که با آن مواجه هستیم، بالا ببریم. برای مثال شخصی که کنکور دارد نسبت به آینده نگران بوده و به همین خاطر دچار استرس است. در اینجا نوشتن همه نگرانی‌ها در یک برگه و دسته‌بندی آنها به دو گروهی که ما بر روی آنها کنترل داریم و گروهی که کنترل‌ آنها از عهده ما خارج است، بسیار مؤثر واقع می‌شود.

وی در ادامه گفت: در زمانی که در اوج استرس خود هستیم، مدام آینده مبهم را به صورت منفی برای خود تصویرسازی می‌کنیم. برای مثال به این فکر می‌کنیم که اگر من کنکور قبول نشوم، آینده کاری من به کجا خواهد رسید؟ در همینجاست که بررسی کردن همه عوامل تحت کنترل یا خارج از عهده ما می‌تواند به ما کمک کند.

طباطبایی اظهار داشت: انسان‌ها در شرایط استرس‌زا واکنش‌های متفاوتی دارند. در اینجا دو حالت وجود دارد؛ شخص یا با مسأله می‌جنگد و یا از آن فرار می‌کند؛ لذا حداقل کاری که از دست ما برمی‌آید‌ این است که شرایط را برای شخص مضطرب پرتنش‌تر نکنیم. اگر مادری در مورد آینده فرزند خود نگران است به هیچ وجه نباید این استرس را به فرزندش منتقل کند.

وی افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که فرزندان ما توانایی‌های متعددی دارند؛ عملکرد عالی فرزند ما در کنکور نشان‌دهنده توانمندی وی است، اما برعکس آن نیز به هیچ عنوان حاکی از بی عرضگی وی نیست؛ لذا نباید با مقایسه‌های پی در پی، استرس فرزند خود را دوچندان کنیم و او را تحت فشار مضاعف بگذاریم.

طباطبایی با بیان اینکه اکنون مهارت‌محوری روی کار است، خاطرنشان کرد: این بدان معناست که تنها درس خواندن و مدرک گرفتن، باعث تمایز و سرآمدی یک انسان نمی‌شود و هرکسی باید سعی کند که مهارت‌های متفاوت را در خود بپروراند و تنها بر درس خواندن‌های مداوم اتکا نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها