۳۴ درصد ظرفیت سدهای استان کرمانشاه خالی است

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به خالی بودن ۳۴.۳۶ درصد ظرفیت سدها گفت: رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف تا زمان تغذیه مناسب مخازن سدها امری ضروری است.
کد خبر: ۱۴۱۳۷۳۷

جام جم آنلاین؛ رسول فرهادی  با اشاره به میزان ذخیره پشت سدهای استان، اظهار داشت: از مجموع یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب حجم قابل ذخیره در سدهای استان اکنون ۸۸۶ میلیون مترمکعب معادل ۶۵.۶۴ درصد ذخیره شده است.

 سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه افزود: وضعیت بارش تا پایان فصل بهار در استان کرمانشاه متوسط بارندگی استان کرمانشاه تا پایان فصل بهار به ۴۴۹ میلی‌متر رسیده که نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد افزایش داشته و نسبت به میانگین بلند مدت ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 وی با بیان اینکه بارش‌های خوب بهاری که داشتیم به بهبود ذخیره سدهای استان کمک کرده است، گفت: با مدیریت صحیح در میزان مصرف در زمینه ذخیره سدها نگرانی وجود ندارد. فرهادی با اشاره به وجود ۱۲ سد مخزنی در استان کرمانشاه گفت: بیشترین ذخیره سدهای استان به ترتیب مربوط به داریان، گاوشان و تنگ حمام است. 

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه بهبود ذخیره سدها به معنی نبود بحران کم‌آبی نیست، اظهار کرد: چنانچه در فصل گرمای پیش‌رو مدیریت مصرف آب خصوصا در بخش کشاورزی را نداشته باشیم، با چالش مواجه خواهیم شد. 

وی با اشاره به اینکه به میزان ۴۶۴ میلیون متر مکعب از ظرفیت سدها یعنی معادل ۳۴.۳۶ درصد خالی است، خاطرنشان کرد: رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف تا زمان تغذیه مناسب مخازن سدها امری ضروری است. 

فرهادی در بخش دیگری از سخنانش اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز را یکی از مهم ترین علت های مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و شکل گیری دشت های ممنوعه در استان عنوان کرد و گفت: ۱۳ محدود مطالعاتی دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده است. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی دشتی ممنوعه اعلام می‌شود یعنی میزان برداشت آب از مقدار بارش باران در آنجا بیشتر است و دائماّ سطح آب سفره زیرزمینی آن در حال افت است که تبعات وخیم بعدی آن می تواند فرو نشست زمین زراعی باشد.

 فرهادی شکل گیری دشت های ممنوعه در استان را ناشی از برداشت بیش از حد آب از چاه‌های مجاز و غیر مجاز دانست و گفت: اکنون در استان کرمانشاه بیش از ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز داریم و حدود پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی نیز شناسایی شده است. 

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه کشت محصولات نامتعارف با اقلیم استان را از دیگر عوامل مهم شکل گیری وضعیت دشت های ممنوعه استان ذکر کرد و گفت: رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه از مهم ترین راهکارهای جلوگیری مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها