به شکل ساده، مجری -کارشناس فردی است که گرداننده برنامه ای رادیویی و تلویزیونی، مرتبط با علم و تخصص خود است. از چنین تعریفی میتوان نتیجه گرفت مجری -کارشناس برنامه ای ادبی، یک مجری مسلط بر ساحت ادبیات است یا در یک برنامه فوتبالی، کسی است که با این ورزش آشناست و در جای خود کارشناس فوتبال به شمار میآید. مجری -کارشناس برنامه ای با محوریت موضوعی بهداشت و پزشکی، خود منتسب به عرصه پزشکی است و... .
چرایی رویکرد ناگریز رسانه به مجری -کارشناس نیز کاملا بدیهی است و باید بیش از آنچه شاهدیم، جدی انگاشته شود. علم در همه زمینهها و موضوعاتهر روز ابعادی تازه و دامنه ای گستردهتر و عمق بیشتری مییابد. اجرای یک برنامه حرفه ای و جاندار و پرمحتوا و مفید، نیازمند گرداننده ای است که بتواند اطلاعات بجا و بهنگام و مقتضی و فرامتن به مخاطب ارائه دهد و گفتوگویی بدون وابستگی تام به پرسشهای از پیش تعیین شده و جلو رونده بر پایه اقتضا برگزار کند. اما یادمان باشد مجری -کارشناس بودن همانقدر که به احاطه علمی بستگی دارد، مشروط به توانایی و لوازم اجراست. به بیانی دیگر، چهره مناسب، لحن و بیان شیوا، حافظه قوی، قدرت و سرعت انتقال مطلب، ادبیات درست، آشنایی با رسانه، آگاهی از کلان اخبار و احوالات کشور و جهان و نیز مسلط بر سیاستها و خط مشیهای رسانه و ادب رسانه ای، در کنار بضاعت شایان علمی، مولفهها و از شئون مجری -کارشناس است؛ موضوعی مهم که گاه در انتخاب آنها نادیده گرفته میشود و برنامه ای هر چند غنی و عمیق را از حیث جذب مخاطب و کارکرد و تاثیرگذاری بایسته، بیاثر میسازد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد