نگاهی دقیق‌تر به چهار کتاب متفاوت و تازه که توسط بوستان کتاب منتشر شده است

چند شاخه گل از بوستان کتاب

کتاب «ابن ابی‌الحدید و فهم ‌نهج‌البلاغه» اثر محسن رفعت از آثار مؤسسه بوستان کتاب است.
کتاب «ابن ابی‌الحدید و فهم ‌نهج‌البلاغه» اثر محسن رفعت از آثار مؤسسه بوستان کتاب است.
کد خبر: ۱۴۱۲۹۲۸

۱- ابن ابی الحدید و فهم ‌نهج‌البلاغه
محسن رفعت
کتاب «ابن ابی‌الحدید و فهم ‌نهج‌البلاغه» اثر محسن رفعت از آثار مؤسسه بوستان کتاب است. ابن ابی‌الحدید، ادیب و شاعر، از آن دسته افرادی است که با التفاط به دریای معانی و مفاهیم ‌نهج‌البلاغه در برابر آن سر تعظیم فرود آورده، آنگاه در قامت بزرگ‌ترین و مشهورترین شارح این کتاب ارزشمند و ماندگار، مجذوب کلام امیر(ع) بیان شده و کتاب ارزشمند شرح ‌نهج‌البلاغه را نگاشته است‌.کتاب پیش رو تلاشی است برای فهم روش تفسیری ابن ابی‌الحدید و می‌کوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را دریابد و منابع او را برای تفسیر این گوهر مکتوب اعتبارسنجی کند و لغزش‌های احتمالی شارح را براساس رجوع به منابع توضیح دهد.

ساختار اثر
این کتاب در پنج بخش تألیف شده است؛ بخش اول به بررسی کلیاتی درباره سیره و شخصیت علمی ابن ابی‌الحدید، جایگاه و منزلت ویژه و مسئولیت‌های شارح معتزلی در دولت عباسی و نیز آثار و مصنفات وی که میراث کتابخانه بزرگ عربی و اسلامی است، اختصاص دارد‌. ضمن این که نکاتی در مورد ‌نهج‌البلاغه، گردآورنده آن، شروح نهج و رفع اوهام مشککین در صحت انتساب آن و امیر مؤمنان(ع) و..‌.ارائه شده است.
بخش دوم در مورد «روش فقه‌الحدیثی ابن ابی‌الحدید در شرح ‌نهج‌البلاغه» در قالب چهار مبحث ساختار کلی، دورنمای شرح، عناصر مهم مشترک در شرح کلام امام(ع) و استخراج روش‌های شارح برای شرح کلام امام(ع) تبیین شده است. موضوع اصلی بخش سوم «منابع شارح در فهم روایات» است که در قالب منابع روایی، حدیثی، تاریخی، لغوی، فلسفی، کلامی و عرفانی و دیگر منابع متفرقه‌ای که شارح از آن بهره جسته، بررسی شده‌اند.
در بخش چهارم که ویژه «اصول نقد حدیث از نظرگاه شارح معتزلی» است، مباحثی چون: رویکرد نقدی و نقد گرایی ابن ابی‌الحدید، روش‌ها و ملاک‌های نقد حدیث از دیدگاه ابن ابی‌الحدید، موضع شارح به روایات مختلف و تعامل وی با آنها و نقد ابن ابی‌الحدید به شارحان پیش از خود بررسی شده است.بخش پنجم با عنوان «بررسی آسیب‌شناسی فهم حدیث ابن‌ابی‌الحدید» در سه فصل به نقادی شارحان به ابن ابی‌الحدید، ارزیابی نقدها و دفاع از ابن ابی‌الحدید و در نهایت نقد مؤلف به ابن ابی‌الحدید پرداخته است.

۲- شکوه انتظار و دیدار
عذرا انصاری
کتاب «شکوه انتظار و دیدار (پژوهشی درباره فلسفه انتظار و ظهور حضرت مهدی عج)» اثر عذرا انصاری از کتاب‌های مؤسسه بوستان کتاب به تازگی منتشر شده است.
خداوند به انسان بشارت داده است که زمین به صالحان می‌رسد و پایانی خوش در انتظار بشریت است؛ چنان که تمامی آثار شرک، کفر، ظلم و ستم برچیده می‌شود و امنیت و عدالت، جهت زمینه‌سازی برای عبودیت و پرستش پروردگار یکتا برقرار می‌شود‌.این مژده‌ها در صورتی محقق می‌شود که مردم به دعوت خدا و رسولش که مایه حیات و نشاط و خرمی و امید معنوی است لبیک گویند‌.اثر پیش‌رو با عنوان «شکوه انتظار و دیدار» چنان که از نامش برمی‌آید، به معرفی انتظار راستین می‌پردازد و اهمیت انتظار توأم با فعالیت و نشاط را باز می‌نماید و آداب انتظار را با قلمی روان به خواننده یادآوری می‌کند.

ساختار اثر
این کتاب در سه بخش تألیف شده است؛ در بخش اول با عنوان «شکوه منتظر» نویسنده به تبیین تولد و امامت (چگونگی ولادت حضرت مهدی(عج)، مادر حضرت مهدی(عج) و طول عمر حضرت حجت(ارواحنا فداه)) پرداخته و دوران غیبت (مهدی موعود در کتاب‌های اهل سنت، راز غیبت و دلایل پایان غیبت صغری و آغاز غیبت کبری) را مورد بررسی قرار داده و بر فایده‌های امام غایب (واسطه فیض، عامل دلگرمی و امید مستمر) تأکید کرده است.
دومین بخش از کتاب حاضر با عنوان «شکوه انتظار» به رشته تحریر در آمده و در آن چیستی و انواع انتظار (انتظار پویا، انتظار ایستا و مولفه‌های انتظار: خودسازی اجتماع سازی و داشتن روحیه امید) بیان شده و آداب انتظار(خودسازی و تقوا‌ پیشگی، داشتن حالت انتظار فرج آل محمد(ص)، مسئولیت پذیر بودن و برخاستن هنگام شنیدن نام مبارک حضرت به قصد احترام) مورد بررسی قرار گرفته و برآثار انتظار (انسان دوستی، آرامش و درک پاداش شهادت) شرح داده شده و آفت‌های انتظار(برداشت غلط از مفهوم انتظار، تعیین زمان ظهور و گرفتار آمدن به دام مدعیان دروغین) مورد تأکید شده است.
«شکوه ظهور و دیدار» عنوان سومین و آخرین بخش از کتاب حاضر است که در آن نویسنده به بررسی شرایط ظهور پرداخته و در آستانه ظهور را تبیین کرده و نشانه‌های ظهور را به رشته تحریر در آورده و پس از ظهور را مورد تأکید قرار داده است.

۳- تغییر جنسیت از نگاه فقه
آیت‌ا... ناظم‌زاده قمی
کتاب «تغییر جنسیت و دوجنسیتی‌ها از نگاه فقه» اثر آیت‌ا... سید‌اصغر ناظم‌زاده قمی در ۳۳۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است.
تغییر جنسیت و دوجنسیتی‌ها(خنثای مشکل) دو عنوان جدید در فقه شیعه است که امروزه در علوم گوناگون پزشکی، روان‌شناسی و جامعه شناسی موضوع بحث و بررسی قرار گرفته و این مقوله در فقه شیعه نیز معرکه آراست و فقیهان درباره باید و نبایدهای شرعی آن بحث و گفت‌و‌گو کرده‌اند‌.
کتاب پیشرو ماحصل پژوهش‌های فقهی‌آیت‌ا... سید‌اصغر ناظم‌زاده قمی است که طی چند سال درس و بحث و کاوش به دست آمده و اکنون تحت عنوان تغییر جنسیت و دوجنسیتی‌ها از نگاه فقه به علاقه‌مندان تقدیم می‌شود.

ساختار اثر
این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «تغییر جنسیت» از دیدگاه فقه در ۹ فصل به رشته تحریر درآمده است‌. اولین فصل از این کتاب با عنوان معنای تغییر جنسیت، به تعریف لغوی و اصطلاحی تغییر جنسیت در فقه پرداخته است‌. فصل دوم با عنوان «انگیزه‌های تغییر جنسیت» به بیان انگیزه‌های روانی، انگیزه ناتوانی جنسی و انگیزه اقتصادی می‌پردازد. فصل سوم و چهارم به «بررسی آمار اختلال روانی در ایران و جهان» و «سابقه تغییر جنسیت» پرداخته است‌.
نویسنده در فصل پنجم با عنوان «مراحل دشوار تغییر جنسیت» به تشریح مراحل خاص تغییر جنسیت زنان و مردان پرداخته است‌.
«آرای فقها درباره تغییر جنسیت» عنوان فصل ششم از اولین بخش از این کتاب است که در آن نظر فقهای شیعی قائل به جواز و فتاوای قائلین به حرمت تغییر جنسیت از شیعه و سنی» مورد تأکید قرار گرفته است.
هفتمین فصل از بخش اول کتاب حاضر با عنوان «ادله موافقان و مخالفان تغییر جنسیت» به رشته نگارش درآمده و در آن نویسنده ادله موافقان تغییر جنسیت شامل قاعده سلطنت، قاعده اضطرار، قاعده فقهی حلیت و اباحه و اصل برائت را شرح داده و ادله مخالفان تغییر جنسیت شامل آیه تغییر «خلق‌ا...»، حرمت ایجاد نقص در بدن، حرمت تغییر فطرت الهی و حرمت عقیم کردن را بررسی کرده است.
نویسنده در هشتمین فصل از بخش اول کتاب مذکور با عنوان «فروع تغییر جنسیت» به بررسی عدم ضرورت اجازه شوهر در تغییر جنسیت، تغییر جنسیت و حکم نفقه و تغییر جنسیت و لزوم مهریه پرداخته و تغییر جنسیت و عده زن و اثر تغییر جنسیت در عناوین نسبی را مورد تأکید قرار داده و تغییر جنسیت و حق حضانت مادر و ولایت پدر بر اطفال و تغییر جنسیت و احکام توارث را به رشته تحریر درآورده است.
پی نوشت‌های توضیحی، عنوان نهمین فصل از بخش اول کتاب حاضر است که در آن توضیحی کارگشا در معنای فطرت الهی و توضیح آیه «لاتلغوا...» بیان شده و سن یائسگی و معنای ولایت در لغت مورد تأکید قرار گرفته است.
بخش دوم از این کتاب با عنوان «دوجنسیتی‌ها از دیدگاه فقه» در سه فصل به رشته تحریر در آمده است.
فصل دوم با عنوان «احکام فقهی شبه خنثا (فاقد العورتین یا ممسوح) به بررسی ارث فاقد‌العورتین و سایر تکالیف شبه خنثی پرداخته است.
«احکام فقهی دو انسان به هم چسبیده» عنوان سومین فصل از بخش دوم کتاب حاضر است که در آن احکام ارث، تکالیف و احکام انسان دو سر و احکام حج به رشته تحریر در آمده است.

۴- من طلبه‌ام
عباس آزاد
کتاب «من طلبه‌ام (از رابطه تا ارتباط)» اثر عباس آزاد به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
بر اساس پژوهش‌ها، از مهم‌ترین مهارت‌هایی که بر تمام ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و بین‌المللی و در همه عرصه‌های تحصیل، پژوهش، تدریس، اجتهاد و تبلیغ طلاب، مؤثر بوده و حتی تاثیر بسزایی در تأمین، افزایش یا کاهش سلامت جسمی، روحی و معنوی آنان دارد، سطح و توان ارتباطی (با خود، خدا، خلق و خلقت) و میزان بهره‌گیری از مهارت ارتباطی است‌. این نوشتار با بهره‌گیری از مطالب علمی و آموزه‌های دینی، در صدد است با بیانی شیوا به بازشناسی مفهوم ارتباط، مهارت ارتباطی بپردازد و با بررسی ویژگی‌های عناصر ارتباط و انواع مهارت‌های ارتباطی و شناسایی عوامل و راهکارهای ارتباط سالم و سازنده، نکاتی کاربردی را در این زمینه به روحانیون یادآوری کند. در عرصه تبلیغ، اهمیت آشنایی با این مهارت و میزان بهره‌گیری از آن کاملا ملموس و حائز اهمیت است تا آنجا که جان مایه اصلی فرآیند تبلیغات در هر شکل و روش آن برخورداری از اصل ارتباط است‌. تبلیغ از مقوله ارتباط است و هسته مرکزی تبلیغات را از نظر نوع اثرگذاری و کیفیت کارکرد آن تشکیل می‌دهد‌. در واقع ضروری‌ترین امر برای یک مبلغ (حتی اگر چهره به چهره نباشد) ایجاد ارتباط قوی میان خود و مخاطب است‌.اگر مخاطب، احساس ارتباط با مبلغ را نداشته باشد، توجهی به او نمی‌کند، سخن او را نمی‌شنود و نوشته‌اش را نمی‌خواند‌، پس ضروری بودن رابطه امری بدیهی است.

ساختار اثر
این کتاب در هشت فصل (مبحث) تألیف شده است که در فصل اول با عنوان مفهوم‌شناسی، ارتباط، تفاوت رابطه و ارتباط و مهارت‌های ارتباطی بررسی و عناصر ارتباط(فرستنده، گیرنده و پیام) شرح داده شده است.
در فصل دوم با عنوان «اهمیت، آثار و پیامدهای مهارت‌های ارتباطی»، آثار ارتباط و پیامدهای ضعف یا فقدان ارتباط مؤثر مورد تأکید قرار گرفته است.
در سومین فصل به ویژگی‌های مهم ارتباط؛ «ارتباط، فرآیندی پویاست»، «ارتباط، فرآیندی برگشت‌ناپذیر است»، «ارتباط، فرآیندی محتوایی و زمینه‌ای است» و «ارتباط هدفمند است» اشاره شده است.
«اصول ارتباط میان‌فردی» چهارمین فصل از این کتاب است که در آن مضامینی چون ارتباط یک خیابان دو طرفه است و شیوه ارسال پیام همواره بر نحوه دریافت آن تأثیر می‌گذارد، مورد تأکید نویسنده قرار گرفته است.در فصل پنجم هم «شایستگی ارتباطی» به رشته تحریر در آمده است‌.
نویسنده در ششمین فصل با عنوان «انواع سبک‌های ارتباطی» به تقسیم‌بندی سبک‌های ارتباطی در سه دسته پرداخته که عبارتند از: تقسیم‌بندی اول (سازشگر، سرزنشگر، بیش از حد منطقی و...)، تقسیم‌بندی دوم (مؤلفه‌های چهارگانه و سبک‌های چهارگانه) و تقسیم‌بندی سوم (الگوی سازشکارانه یا منفعلانه، الگوی پرخاشگرانه و الگوی جرأت‌مندانه).
فصل هفتم این کتاب با عنوان «انواع مهارت‌های ارتباطی و راهکارهای افزایش آن» به بیان ارتباط کلامی (اهمیت ارتباط کلامی در آموزه دینی و تعریف ارتباط کلامی) پرداخته، ارتباط غیرکلامی (چیستی ارتباط غیر کلامی، اهمیت ارتباط غیرکلامی و کانال‌های ارتباط غیر کلامی (حالات چهره و تماس چشمی) را مورد بررسی قرار داده و مهارت گوش کردن فعال (تفاوت گوش دادن با شنیدن و انواع گوش دادن) را به رشته تحریر درآورده است. در هشتمین و آخرین فصل از کتاب با عنوان «موانع ارتباط مؤثر» نویسنده به تبیین ترس و ستایش افراطی پرداخته و بر تحقیق و گفت‌وگوی آمرانه و منفعلانه را تأکید شده و مجادله و پیش داوری را بررسی کرده است.

از بوستان کتاب چه می‌دانیم؟

انتشاراتی «بوستان کتاب» سال ۶۱ با هدف نشر کتاب‌های اسلامی تأسیس شد‌ و به عنوان پرافتخارترین ناشر کشور در کنار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به عنوان دو سازمان انتشاراتی دفتر تبلیغات اسلامی در حال فعالیت است‌.

محدوده فعالیت
دامنه مخاطبان خود را در سه گروهِ عمومی، تخصصی و کودک و نوجوان تعریف کرده ‌است‌. این انتشارات که ابتدا برای نشر کتاب‌های اسلامی تأسیس شده بود، اکنون پا را فراتر گذاشته و در موضوعات دیگر نظیر هنر، ادبیات، علوم تربیتی، تاریخ، فلسفه و..‌. فعالیت می‌کند‌. بوستان کتاب بیشتر کتاب‌های حوزه‌های علمیه به خصوص شروح کتاب‌های اصلی آن مثل شرح مکاسب و شرح رسائل، کفایه، لمعه، مجموعه آثار شهید اول و شهید ثانی، صرف، نحو و..‌. را منتشر کرده ‌است.

نشر کتاب
این مجموعه از ابتدای تأسیس تا‌کنون توانسته بیش از ۸۰۰۰ جلد کتاب را منتشر کند و در جشنواره‌های مختلف بیش از ۳۵۸ عنوان کتاب برگزیده داشته ‌باشد.

افتخارات
بخشی از افتخارات این مجموع عبارتند از:
۲۵ عنوان، کتاب برگزیده و تشویقی سال کشوری
۸۹ عنوان، کتاب برگزیده و تشویقی سال حوزه
۳۹ عنوان، کتاب برگزیده و تقدیری سال دانشجویی
۲۳ عنوان، کنگره دین‌پژوهان
ناشر برگزیده ۳۰ سال پژوهش در انقلاب اسلامی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ناشر برگزیده سال قرآن کریم (۱۳۸۳) برگزیده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ناشر سال کشوری (۱۳۷۵، ۱۳۷۸، ۱۳۷۹، ۱۳۸۲، ۱۳۸۴، ۱۳۸۶، ۱۳۸۷ و ۱۳۹۲) برگزیده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ناشر سال حوزه (۱۳۷۷، ۱۳۷۹، ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۳، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵و ۱۳۸۷) برگزیده مدیریت حوزه علمیه قم
ناشر سال دانشجویی (۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۴ ۱۳۸۶) برگزیده جهاد دانشگاهی
ناشر جشنواره کتاب خانواده (۱۳۸۶)
ناشر برگزیده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (۱۳۷۵ و ۱۳۸۱ و ۱۳۸۷)
ناشر جشنواره کتاب آسان (۱۳۸۳) برگزیده سازمان نهضت سوادآموزی
ناشر سال استان قم (۱۳۷۸)
ناشر برگزیده سال در بخش ناشران بزرگسال دولتی (۱۳۸۶، ۱۳۸۷)
ناشر برگزیده کتاب سال کودک و نوجوان استان قم (۱۳۸۸ و ۱۳۸۹)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها