مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان اعلام کرد:

کمبود ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در استان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان از کمبود ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در خراسان رضوی خبر داد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان از کمبود ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در خراسان رضوی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۲۱۷۹
حسین محمودی در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: برق یکی از مهمترین زیرساخت‌های زندگی شهری و روستایی مردم بوده و زندگی بدون برق مختل می‌شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه در صنعت برق مشکلات زیادی وجود دارد که رفع و مدیریت آن نیازمند همکاری آحاد مختلف جامعه بوده است، خاطرنشان کرد: ما با وجود تمامی مشکلات و سختی‌ها مدیریت شبکه برقی را داریم که 30 سال پایدار بوده، در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان با مشکلات زیادی در این حوزه مواجه هستیم و قطعاً می‌توانیم با همکاری مثال‌زدنی مردم از خاموشی جلوگیری کنیم.

محمودی اضافه کرد: حجم بار سرمایشی در فصل تابستان به یکباره نزدیک به 50 درصد افزایش می‌یابد و 30 هزار مگاوات بر حجم مصرفی اضافه می‌شود، در حالی که سقف ظرفیت عملی آن 62 هزار مگاوات بوده و باید مصرف برق خانگی، کشاورزی، صنعتی و غیره به‌خوبی مدیریت شود تا در روزهای گرم سال با مشکل قطع برق مواجه نشویم.

وی با ذکر این نکته که اتفاقات سال 1400 به دلیل بی‌برنامگی و عدم مسئولیت‌پذیری بود، تاکید کرد: خوشبختانه با مدیریت وزارت نیرو در دولت سیزدهم این مشکلات را در سال 1401 نداشتیم و نه تولید صنایع متوقف شد و نه اینکه مشکلی بر تامین برق به‌وجود آید و در این رابطه همکاری تمامی بخش‌ها از جمله صنایع قابل توجه بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: حال صنعت برق ناخوش نیست و برق ما توانمند است و فقط باید روی بهینه‌سازی مصرف کار شود، ما ظرفیت‌های جدیدی در صنعت برق ایجاد کردیم و با تاکید و پیگیری وزیر نیرو بدون نصب نیروگاه، از طریق ظرفیت‌های مجازی و پنهان برق تامین می‌کنیم.

محمودی با اشاره به اینکه ما در شرکت برق منطقه‌ای خراسان 5300 مگاوات نیروگاه منصوبه داریم که 4 هزار مگاوات آن در خراسان رضوی و مابقی در خراسان‌های شمالی و جنوبی است، بیان کرد: ما بیش از 13 هزار کیلومتر شبکه توزیع برق در خراسان داریم و تراز تولید و مصرفمان هم مثبت بود، اما متاسفانه در حال حاضر ترازمان منفی است.

وی با ذکر این نکته که ما بیش از 3500 مگاوات نیروگاه‌ جدید در استان‌های خراسان نیاز داریم که برخی‌ها شروع شده و برخی دیگر به‌زودی آغاز می‌شود، تاکید کرد: ما هم‌اکنون بیش از 2500 میلیارد تومان پروژه باز در مشهد و دیگر شهرهای استان داریم که یکی از مهمترین‌ آنها در محدوده حرم مطهر رضوی بوده است تا بتوانیم محدودیت‌های تولید و توزیع را برداریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان اضافه کرد: طبق برآورد شبکه برق کشور 12 هزار مگاوات ناترازی داریم و علت آن خارج شدن برخی از نیروگاه‌ها به دلیل تعمیرات بوده، موضوعی که در طول سال اتفاق می‌اُفتد و فقط مختص فصل تابستان نیست، اما با این وجود شرکت برق منطقه‌ای خراسان همواره در رتبه اول تامین و مدیریت برق کشور قرار داشته است.

محمودی با اشاره به اینکه ما بیش از 25 کیلومتر تونل انرژی در شهر مشهد داریم که هر کیلومتر آن 300 میلیارد تومان هزینه دارد، بیان کرد: همچنین 15 کیلومتر دیگر هم در دست اجراست و 53 کیلومتر دیگر هم اضافه خواهد شد، تونل‌هایی که کمک‌کننده خطوط مترو و دیگر تجهیزات و ظرفیت‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: ما 140 برنامه ویژه داریم که 5 برنامه آن با شرکت برق منطقه‌ای خراسان بوده که تمامی آنها اجرا شده است و در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز چند برنامه مهم در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته که یکی از آنها افزایش 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر بوده و تاکنون 2 مورد با 100 و 200 مگاوات در خراسان رضوی از طریق مناقصه‌ها داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: امسال ظرفیت‌های جدیدی از طریق بورس در بحث صرفه‌جویی و اندازه‌گیری داریم و مواردی که کاهش مصرف را نشان می‌دهد هزینه‌های کمتر و قبض‌های رایگان را برای آن مشترک ثبت می‌کند.

محمودی با تأکید بر اینکه نیروگاه‌های برق آبی را برای سدهای بزرگ داشتیم و تا تولید و مصرف 30 درصد بیشتر برای این ‌نیروگاه‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: متاسفانه در منطقه خراسان بارش خوبی نداشتیم و ظرفیت اضافه را برای مرداد ماه که زمان اوج مصرف برق است گذاشته‌ایم.

وی افزود: ما 2 شبکه 63 و 132 کیلوولت در مشهد داریم که سابقه‌ای طولانی دارند و می‌خواهیم که با تقویت شبکه 63 پست امام رضا(ع)، یک شبکه 132 فعال کنیم و شبکه دیگری هم که تقویت خواهد شد شبکه حامد در منطقه سازمان آب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها