این خبری است که البته پیش از این هم زمزمههایی مبنی بر تصویبش وجود داشت. از همان روزها هم انتقادهای فراوانی به آن شده بود. برخی طنازانه گفتند دولت که باید برای کاهش مصرف انرژی ساعت را جلو میکشید حالا کارمندان را کشیده است عقب! برخی دیگر هم از بهرهوری کارمندان میگفتند، این که همین حالا هم کار مفید کارمندان کمتر از آن است که باید باشد و تغییر ساعت آغاز کار کارمندان به معنای پایینآمدن بهرهوری کاری در این ادارات است. هرچند این مصوبه در حالی اجرایی شده که جلسات علنی مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ آغاز به کار میکند. به یک معنا مردم میپرسند چرا کسانی که این قانون را وضع کردهاند، خودشان ساعت ۸ صبح سرکار میروند! اگرچه حالا نزدیک به یکهفته از آغاز این طرح میگذرد، اما هنوز حرف و حدیث درباره آن بسیار است. آنقدر که همین چند روز پیش ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت بر ضرورت «اقناع افکار عمومی درباره تغییر ساعت ادارات» در پی تغییرنکردن ساعت رسمی کشور در ابتدای بهار تاکید کرد. همین تاکید دوباره نشان از این دارد که نارضایتی و بلاتکلیفی شهروندان در طرح اخیر بالا بوده است. وقتی بحث بر سر آغاز کار ادارات در ۶ صبح مطرح شد پرتکرارترین نقد به آن، بلاتکلیفی کارمندانی بود که فرزند دانشآموز دارند، این موضوع از آن رو بود که بسیاری از آنها مجبور بودند پس از رساندن فرزندشان به مدرسه به محل کار بیایند و با این تصمیم آنها با یک چالش مهم روبهرو بودند. همین موضوع بود که مصوبه هیات وزیران را مسکوت گذاشت تا نیمه خرداد که به نوعی تعطیلی تابستانی مدارس آغاز میشود. اما این تازه آغاز چالشهای این تصمیم بود چرا که چالش فرزندان کارمندان تنها مشکل پیش روی آنها نبود. انتقادهای دیگر به این تصمیم هم نشان از فاصله تصمیمگیران با مردم عادی را نشان میدهد. برخی کاربران از وضعیت ترافیکی ساعت مورد نظر دولت برای کار میگویند، این که اساسا آنها که در شهرهای حاشیه تهران هستند برای آمدن به سر کار حداقل دو ساعت پیش از آغاز کار باید حرکت کنند! حالا فکر کنید ساعت ۴ صبح کدام وسیله از ناوگان حمل و نقل عمومی در دسترس است که آنها بتوانند سر وقت بر سر کار خود باشند. جالب این که تا چند روز پس از اتخاذ این تصمیم هم متروی تهران از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز به کار میکرد. همین است که بسیاری از کاربران به طعنه نوشتهاند اگر خودروی زیرپای مدیران را از آنها بگیرند خیلی زود تصمیم تازه ملغی میشود! اگرچه متروی تهران چند روز بعد ساعت آغاز کار قطار شهری را عقب کشید تا بسیاری از مسافران کارمند بتوانند خود را با مصوبه تازه هماهنگ کنند. اما همین اقدام هم بحث دیگری را گشود و آن هم هزینه قابل توجهی همین تغییر ساعت کار مترو است. بر اساس گزارشها، با تغییر ساعت رسمی کار شرکت بهرهبرداری متروی تهران به ۴ و ۳۰ دقیقه صبح، این شرکت به ازای هر ساعت حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که معادل ۴۵ میلیارد تومان در سه ماه است. موضوعی که حتی صدای شورای شهر تهران را هم درآورد. در همین فاصله یک هفتهای میتوان از واکنش کارمندان حاضر در فضای مجازی متوجه شد که آغاز رسمی کار آنها در این ادارات از همان ساعات ۸ و ۹ صبح آغاز میشود، به این معنا که آنها تا آن ساعات تقریبا کاری برای انجامدادن ندارند. این موضوعی است که بلاتکلیفی تازهای را هم برای شهروندان ایجاد میکند. به این مفهوم که با تصمیم تازه حالا فاصله آغاز ساعت کار دولت با آغاز کار بازار به چیزی نزدیک به چهار ساعت افزایش پیدا میکند. فارغ از این که همین شکاف زمانی احتمالا باعث میشود چهار ساعت ابتدایی کار کارمندان به نوعی بیهوده باشد (کار زیادی برای انجامدادن نخواهند داشت) بلکه احتمالا باعث تنشهای بسیاری هم خواهد شد. آنقدر که برخی از همین حالا هشدار میدهند با تصمیم تازه دولت باید منتظر افزایش درگیریهای اداری هم باشیم، چرا که بازار برای انجام کارهای خود مدتزمان کمتری در روز خواهد داشت.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه