مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی با اشاره به تخریب سد کاخوفکا در منطقه تحت کنترل روس‌ها در اوکراین،‌ گفت که دسترسی مداوم نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به آب این سد برای جلوگیری از ذوب شدن رآکتورها بسیار مهم است.
مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی با اشاره به تخریب سد کاخوفکا در منطقه تحت کنترل روس‌ها در اوکراین،‌ گفت که دسترسی مداوم نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به آب این سد برای جلوگیری از ذوب شدن رآکتورها بسیار مهم است.
کد خبر: ۱۴۱۱۱۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی هشدار داد، تاسیسات زاپوریژیا به عنوان بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا، برای خنک کردن شش رآکتور خود به مخزن سد کاخوفکا متکی است. با این حال، از زمان شکسته شدن سد کاخوفکا در اوایل روز سه‌شنبه بر اثر وقوع انفجار، سطح آب ۲.۸ متر کاهش یافته است. هنگامی که سطح آب به زیر ۱۲.۷ متر برسد، نیروگاه زاپوریژیا دیگر قادر به پمپاژ آب از مخزن نخواهد بود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «از آنجا که میزان خسارت وارده به سد کاخوفکا نامشخص است، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این اتفاق می‌افتد یا اینکه زمان آن دقیقا چه موقعی است. اما با سرعت فعلی ۵-۷ سانتی‌متر در ساعت، این اتفاق می‌تواند در دو روز آینده رخ دهد.

گروسی با استناد به گزارش کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در محل حضور دارند، خاطرنشان کرد که نیروگاه زاپوریژیا تا زمانی که فرصت باشد ذخیره آب ایجاد می‌کند. این مقام قصد دارد هفته آینده از راپوریژیا بازدید کند و ناظران بیشتری را برای تقویت حضور آژانس در این تاسیسات اتمی بیاورد.

رافائل گروسی گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگری، حضور تقویت‌شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زاپوریژیا برای کمک به جلوگیری از خطر وقوع یک حادثه هسته‌ای و پیامدهای بالقوه آن برای مردم و محیط زیست، در زمان افزایش فعالیت‌های نظامی در این منطقه از اهمیت حیاتی برخوردار است.

وی همچنین گفت که از حمایت بین‌المللی از طرح ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا از جمله حمایت روسیه و اوکراین، "دلگرم" شده است.

گروسی به اسپوتنیک گفت: "من از این موضوع دلگرم شدم. البته، ما باید در این شرایط با بیشترین دقت فعالیت کنیم، درگیری، جنگ، هر چه می خواهید بنامید، شما می دانید من در مورد چه چیزی صحبت می کنم."

او اظهار داشت که با طرح (ایمنی نیروگاه) او مخالفتی وجود ندارد و بسیاری در دنیا از طرح او حمایت کردند.

وی در ادامه افزود: "بنابراین احساس می‌کنم حمایت کافی از سوی جامعه بین‌المللی، از جمله روسیه و اوکراین، برای عملیاتی کردن این طرح ها را داریم."

پیشتر، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده بود که شورای امنیت سازمان ملل از پنج اصل برای تضمین ایمنی نیروگاه زاپروژیا حمایت کند: جلوگیری از حملات به نیروگاه، عدم استقرار تسلیحات سنگین و پرسنل نظامی در آنجا که می تواند بعنوان موضعی برای حملات مورد استفاده قرار گیرد، به خطر نینداختن منبع تغذیه نیروگاه، حفاظت از تمام سازه‌ها و سیستم هایی که عملکرد ایمن نیروگاه را تضمین می‌کند، و عدم هرگونه اقدامی که این اصول را تضعیف کند.

نیروگاه اتمی زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست که دارای شش هسته رآکتوری است که هر کدام یک گیگاوات برق تولید می‌کنند. نیروهای روسیه از مارس سال گذشته کنترل این نیروگاه را در دست دارند. براساس گزارش راشا تودی، منطقه‌ای که این نیروگاه در آن قرار دارد، در سپتامبر ۲۰۲۲ رای به پیوستن به روسیه داد، هرچند اوکراین آن را اشغال‌شده می‌داند.

براساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، انفجاری مهیب در سد نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا در منطقه خرسون واقع در جنوب اوکراین رخ داده و در حال حاضر آب سد در حال سرازیر شدن به مناطق اطراف است. این سد با ۳۰ متر ارتفاع و ۳.۲ کیلومتر طول در سال ۱۹۵۶ بر روی رودخانه دنیپرو به عنوان بخشی از نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا ساخته شد. این سد دارای یک مخزن به بزرگی ۱۸ کیلومتر مکعب است که همچنین آب شبه جزیره کریمه و نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را تامین می‌کند./ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها