در پی انفجار سد کاخوفکا در جنوب اوکراین، نیروهای روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر این انفجار ـ که باعث ایجاد سیلاب و نگرانی‌های گسترده شده ـ می‌دانند.
در پی انفجار سد کاخوفکا در جنوب اوکراین، نیروهای روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر این انفجار ـ که باعث ایجاد سیلاب و نگرانی‌های گسترده شده ـ می‌دانند.
کد خبر: ۱۴۱۰۹۵۸
نویسنده سعید سبحانی | گروه بین‌الملل

سد کاخوفکا که دیروز منفجر شد، متعلق به دوره شوروی سابق است و روی رودخانه دنیپرو در منطقه خرسون قرار دارد که در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین است. تخریب این سد باعث ایجاد سیلاب در سراسر منطقه جنگی شده است. هر دو طرف یعنی روسیه و اوکراین، انفجار سد کاخوفکا را اقدامی تروریستی دانسته و انگشت اتهام را به سوی طرف مقابل گرفته‌اند. به گفته رئیس اداره نظامی منطقه خرسون، به ساکنان مناطق در مسیر سیلاب گفته شده برای نجات جان خود هر کاری می‌توانند بکنند.‌به گفته تحلیلگران، سیلاب ناشی از این تخریب، ظرفیت ایجاد ویرانی بزرگ حوالی شهر خرسون و سایر مناطق پرجمعیت را در امتداد رودخانه دنیپرو دارد.
به نوشته رویترز، این سد یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا ـــ تقریبا برابر دریاچه نمک بزرگ در ایالت یوتای آمریکا ـــ را در خود جای داده است. این سد آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه را که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد، تامین می‌کند. سد کاخوفکا همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است.
وزارت خارجه اوکراین ضمن اتهام‌زنی به روسیه درباره انفجار سد کاخوفکا در منطقه خرسون، خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آن و همچنین اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو شد.اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اتهام‌زنی اوکراین به مسکو را قویا رد کرد و طی نشست خبری در کرملین گفت: خرابکاری کی‌یف در نیروگاه برق آبی کاخوفکا به دلیل عدم موفقیت در حمله نیروهای اوکراینی است. یکی از اهداف رژیم کی‌یف در تخریب نیروگاه برقی آبی کاخوفکا، محروم کردن کریمه از آب است.وی افزود: تخریب نیروگاه برق آبی کاخوفکا می‌تواند پیامدهایی برای ده‌ها هزار نفر از ساکنان منطقه و همچنین برای محیط زیست داشته باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها