رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لایحه «حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست» آماده اجرا است و افرادی که امسال قصد انجام ساخت‌وساز دارند، می‌توانند طبق جدول آئین‌نامه، از تخفیف‌های ویژه‌ای بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۱۴۱۰۷۱۸

جام جم آنلاین اصفهان؛ سیدامیر سامع با اشاره به لایحه پیشنهادی «حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست» اظهار کرد: تدوین لایحه حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست به‌منظور بازآفرینی فرهنگی و اصلاح سبک زندگی به‌واسطه به‌کارگیری عناصر و تجهیزات مربوطه در کالبد ساختمان در دستور کار شورای ششم اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: یکی از مصوبات لایحه درآمد پایدار که سال گذشته برای عوارض و بهای خدمات شهرداری اصفهان تصویب شد، کاهش پرداخت عوارض برای ساختمان‌هایی بود که بعضی الزامات محیط زیستی را برای کاهش مصرف انرژی خود از جمله گاز، برق و کاهش مصرف آب و استفاده دوباره و بهینه از آن دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مدیریت شهری اصفهان برای نخستین‌بار برای ساختمان‌هایی که امتیاز دوستدار محیط زیست را دریافت می‌کند تا ۵۰ درصد تخفیف در هزینه صدور پروانه در نظر گرفته که عدد قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: اردیبهشت‌ماه سال‌جاری آئین‌نامه اجرایی لایحه «حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست» تصویب شد و مورد تأیید فرمانداری نیز قرار گرفت که امیدواریم با این اقدام زمینه مشارکت همه شهروندان برای حفاظت از داشته‌ها و دارایی‌های اصفهان در حوزه انرژی و محیط زیست فراهم شود.

سامع ادامه داد: این لایحه در حال حاضر آماده اجرا است و افرادی که امسال در نظر دارند برای ساخت‌وساز اقدام کنند، می‌توانند طبق جدول آئین‌نامه، از این تخفیف‌ها بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس ساختمان‌های گروه ممتاز ۵۰ درصد، ساختمان‌های گروه یک ۶۰ درصد و ساختمان‌های گروه دو ۷۰ درصد مبلغ عوارض و تراکم ساختمان را پرداخت می‌کنند، در واقع از تخفیف‌های ۵۰ درصد، ۴۰ درصد و ۳۰ درصدی روی بهای کلی عوارض و تراکم ساختمانی برخوردار می‌شوند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای ساختمان‌های سبز این کلانشهر فرایندهای اجرایی دارد، گفت: این فرایندها در حوزه خدمات شهری و شهرسازی از فعالیت‌هایی که برای درخواست پروانه و تهیه نقشه انجام می‌شود تا انجام محاسبات و پرداخت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه فعالیت شهروندان در منازل مسکونی، تجاری، واحدهای کارگاهی داخل و پیرامون شهر و فضاهای عمومی شهرها بیشترین مصرف آب و انرژی را به خود اختصاص داده است، افزود: هر چقدر بتوانیم در این فضاها و فعالیت‌ها میزان مصرف انرژی را از نظر مدل، شکل و فرم، جانمایی، ابعاد، معماری، فاصله ساختمان‌ها از یکدیگر و ترکیب آن با فضای سبز پیرامون خود به حداقل برسانیم، میزان مصرف انرژی مورد نیاز در تابستان و زمستان کمتر خواهد شد.

سامع با تاکید بر اینکه می‌توانیم کمترین میزان مصرف انرژی و آب را در ساختمان‌ها، فعالیت‌های تجاری، ورزشی، ادارات و ارگان‌ها داشته باشیم، اضافه کرد: لایحه حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست از چنین ساختمان‌هایی حمایت کرده و تشویق‌هایی را برای جلب نظر مالکان، سازندگان، مجری فعالیت‌های ساختمانی و بهره‌برداران این ساختمان‌ها برای ترویج این‌گونه ساختمان‌ها در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از جنبه‌های مهم این لایحه موضوع اشتغال است، ادامه داد: درصورتی‌که مهندسان، طراحان و سازندگان این ساختمان‌ها در سازمان نظام مهندسی، برای استفاده از تجهیزات بهینه‌سازی، تشویق و ترغیب شوند، زمینه اشتغال بیشتر فعالان این حوزه نیز فراهم شود، چراکه در این زمینه نیروهای ماهر و تحصیل‌کرده‌ای وجود دارند که کسب‌وکار خوبی برای آن‌ها در این رشته فراهم نبوده است.‌ ‌

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها