«جام‌جم» دلایل افزایش مصرف بنزین در یک دهه گذشته را بررسی می‌کند

سبقت غیرمجاز بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: مصرف روزانه بنزین 110 میلیون لیتر است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند؛ سالانه بیش از یک میلیون خودرو عرضه می‌شود و هیچ خودرویی هم اسقاط نمی‌شود، در صورت ادامه همین روند‌، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد.
کد خبر: ۱۴۱۰۶۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، جلیل سالاری‌ در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت تراز بنزین در کشور عنوان کرد: سال گذشته حدود 1.2 میلیون کارت سوخت نوشماره برای خودروهای جدید صادر کردیم، یعنی سالانه فقط همین خودروهای نوشماره حدود 3.5 میلیون لیتر در روز بر مصرف بنزین اضافه می‌کنند؛ 3.5 میلیون لیتر در روز رقم قابل توجهی است و معادل ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تبریز است.

وی اظهار داشت: روند فعلی بدین صورت است که سالانه بیش از یک میلیون خودرو عرضه می‌شود و از آن طرف هیچ خودرویی اسقاط نمی‌شود و از طرفی همین خودروهای فرسوده نیز سالانه بر مصرف بنزین‌شان به دلیل استهلاک افزوده می‌شود.

سالاری افزود: طبیعتا روند فعلی مصرف بنزین را نمی‌توان با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین مدیریت کرد و در صورت ادامه همین روند‌، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: الان مصرف بنزین روی عدد 110 میلیون لیتر در روز است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند، اگر مجددا مصرف بنزین در تعطیلات تابستانی افزایش یابد، طبیعتا ناترازی ایجاد می‌شود.

پیش‌ بینی مصرف 22 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها

وی تاکید کرد: علاوه بر ناترازی بنزین، ما با ناترازی گازوئیل نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ ناترازی گاز موجب شده است که بخش قابل توجهی از تامین سوخت نیروگاه‌ها با گازوئیل صورت بگیرد.

سالاری توضیح داد: هم‌اکنون تامین روزانه 35 میلیون لیتر سوخت مایع برای نیروگاه‌ها، رقم قابل توجهی است. مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها از 7 تا 8 میلیارد لیتر در سال 98 به 18 میلیارد لیتر در سال گذشته رسیده است و طبق پیش‌بینی امسال به عدد 22 الی 23 میلیارد لیتر می‌رسد.

50 درصد از سوخت‌گیری بنزین آزاد با کارت سوخت شخصی انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: یکی از اهداف اصلی ایجاد سامانه سوخت، نظارت بر میزان مصرف هر خودرو بود و لزوم استفاده مجدد مردم از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری بنزین آزاد این هدف را محقق می‌کند و اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار شرکت قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: در سال جاری نیز قانون بودجه تصویب کرد که ضرورت دارد مردم را به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی هدایت کنیم و کارت سوخت جایگاه‌ها ساماندهی شود. تا قبل از این حدود 3 الی 4 درصد سوخت‌گیری بنزین آزاد با کارت سوخت شخصی انجام می‌شد و بسیاری از مردم اطلاع نداشتند که حتی در کارت سوخت شخصی خود سهمیه بنزین آزاد نیز تعبیه شده است.

سالاری اظهار داشت: بدین ترتیب ما به مردم اطلاع‌رسانی کردیم که کارت سوخت شخصی شما دارای اعتبار کافی برای سوخت‌گیری بنزین آزاد است که ضروری است از آن استفاده کنید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها باعث شده است خرابی کارتخوان‌ها در جایگاه‌ها افزایش یابد، زیرا این کارت‌ها در جایگاه‌ها رها شده بود و آلودگی و هزار اتفاق دیگر برای آن می‌افتاد که باعث خرابی می‌شد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 45 تا 50 درصد سوخت‌گیری بنزین آزاد با کارت سوخت شخصی انجام می‌شود که این عدد به صورت گام به گام افزایش خواهد داشت و طبق قانون بودجه تا پایان شهریور باید به عدد بیش از 90 درصد برسد.

سالاری اشاره کرد: نکته بعدی این است که کارت سوخت باید به خودرو متصل شود که همکاران ما در حال مطالعه و اجرای آن هستند. بدین ترتیب تراکنش‌ها شفاف می‌شود و می‌توان خودروهای پرمصرف را از کم‌مصرف شناسایی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها