سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در گفت‌وگویی با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، به اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران مبنی بر شکل‌گیری ائتلاف دریایی ایران با کشوهای منطقه واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۴۱۰۶۴۲

به گزارش جام جم آنلاین، خبرگزاری دویچه وله گزارش داد که تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران مبنی بر شکل‌گیری ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق در آینده نزدیک، مدعی شد که «این ادعا با اقدامات ایران مطابقت ندارد.»

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، کشوری که با هزاران کیلومتر فاصله از خاورمیانه، فعالیت‌های مداخله‌جویانه نظامی آن در این منطقه از عواملی است که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، در گفت‌وگویی اختصاصی با بریکینگ دیفنس با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه گفت: «کشور شماره یک بی‌ثباتی منطقه مدعی است که می‌خواهد یک ائتلاف امنیتی دریایی برای حفاظت از آب‌هایی که خود آن‌ها را تهدید می‌کند تشکیل دهد.»

بنابر گزارش دویچه وله، هاوکینز در این گفت‌وگو که در وبسایت برکینگ دیفنس منتشر شده است، گفت که «این ادعا با عقل جور درنمی‌آید.»

این مقام نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که ایران تنها در دو سال گذشته به ۱۵ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی یا حمله کرده یا آن‌ها را توقیف کرده است.

او گفت: «اقدامات مهم هستند. به همین دلیل است که ما با شرکای خود در حال تقویت دفاع در اطراف تنگه هرمز هستیم.»

در حال حاضر، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین استقرار دارد، مدعی است که به همراه یک ائتلافی بین‌ المللی دریایی در منطقه امنیت کشتی‌رانی تجاری در خلیج فارس را تأمین می‌کند.

اظهارات سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته، امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که «ائتلاف جدید دریایی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حال شکل‌گیری است» یادآور شد: ائتلاف دریایی که قبلا با روسیه، چین، عمان و پاکستان شکل گرفته بود امروز در حال گسترش است. این ائتلاف با کشور هند و با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق به زودی شکل می‌گیرد. با شکل گیری این ائتلاف به زودی شاهد عاری بودن منطقه از هرگونه نیروی غیر موجه خواهیم بود.

اواخر هفته گذشته، خبرگزاری وام امارات متحده عربی گزارش داده بود که وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که امارات دو ماه پیش از مشارکت خود در ائتلاف «قدرت دریای متحد» خارج شده بود.

ائتلاف «قدرت دریای متحد» متشکل از ۳۴ کشور است که هدف آن تضمین امنیت و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج فارس اعلام شده است و مقر اصلی آن در بحرین قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها