بهزاد شهبازی، از اعتیاد به عنوان یکی از معضلات جدی کشور یاد کرد و افزود: استان کرمانشاه هم مانند سایر استانها درگیر این مسئله است.
کد خبر: ۱۴۱۰۴۳۱

جام جم آنلاین؛  مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه هزینه نگهداری معتادان متجاهر استان را ماهانه ۳.۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای ساماندهی معتادان متجاهر همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه کرمانشاه در زمینه اعتیاد جزو استانهای میانه کشور است، افزود: اما متاسفانه در زمینه معتادان متجاهر وضعیت مناسبی نداریم و جزو استانهای رده‌های چهارم تا پنجم قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل است که بخشی به ناخالصی مواد مصرفی معتادان در استان و بخشی هم به فرهنگ مردم منطقه در خصوص عدم پذیرش فرد معتاد از سوی خانواده مربوط می شود.

شهبازی تصریح کرد: کرمانشاه در انتهای زنجیره قاچاق مواد مخدر قرار دارد و برای همین مواد مخدری که از سمت شرق به غرب کشور می رسد، در میانه راه ناخالصی های فراوانی به آن افزوده می شود و وجود همین ناخالصی ها موجب شده معتادان استان زودتر به مرحله تهاجر برسند.

وی افزود: از طرفی همین ناخالصی شدید مواد مخدر، موجب شده افراد معتاد به سمت مواد صنعتی جایگزین روی آورده و مواد مخدر چندگانه مصرف کنند که همین امر هم تاثیر بسیاری در شدت اعتیاد آنها دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این شدت اعتیاد موجب شده که خانواده ها، افراد معتاد را طرد کرده و این افراد ظرف چند ماه پس از طرد شدن از محیط خانواده، به مرحله تهاجر می رسند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه ۲۰ دستگاه در موضوع اعتیاد وظایفی را برعهده دارند، گفت: در کنار بهزیستی، دستگاه هایی مانند شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شهرداری، نیروی انتظامی، اداره کل زندان ها، آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و… در موضوع اعتیاد مسئولیت دارند و برخی در امر مبارزه و درمان و برخی در امر پیشگیری باید انجام وظیفه کنند.

وی با اشاره به ماموریت های گسترده بهزیستی گفت: موضوع نگهداری معتادان متجاهر در حالی به بهزیستی واگذار شده که ما ۵۱ ماموریت دیگر هم داریم و تنها یک ماموریت ما به موضوع معتادان مربوط می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: در زمینه اعتیاد هم عمده کار بهزیستی بر موضوع پیشگیری متمرکز است، اما در زمینه معتادان متجاهر هم قانونگذار اموری را به ما واگذار کرده و مدیریت داخلی مراکز ماده ۱۶ بر عهده بهزیستی قرار گرفته است، البته ساخت زیربناها و ساختمانهای مراکز ماده ۱۶ با با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است و ما تنها مدیریت داخلی آن را برعهده داریم.

شناسایی ۳۲۰۰ معتاد متجاهر در کرمانشاه/ ۵۰ درصد آنها ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند

شهبازی در ادامه با اشاره به شناسایی ۳۲۰۰ معتاد متجاهر در سطح استان کرمانشاه، به تحلیل آماری این افراد پرداخت و با بیان اینکه ۵۰ درصد آنها رنج سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال دارند گفت: ۵۰ درصد این افراد شغل و حرفه داشته اند که با رسیدن به مرحله تجاهر در اعتیاد، شغل خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه عمده این افراد کم سواد هستند، گفت: ۹۵ درصد معتادان متجاهر شناسایی شده زیردیپلم هستند.

شهبازی گفت: همچنین ۹۰ درصد آنها سابقه ترک داشته و عملا ترک ناموفق داشته اند.

۱۰ درصد معتادان متجاهر کرمانشاه از استانهای دیگر مهاجرت کرده اند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین معتادان متجاهر سطح استان مربوط به شهر کرمانشاه است گفت: از مجموع افراد شناسایی شده ۶۵ درصد آنها مربوط به شهر کرمانشاه بوده و مابقی در سایر شهرستان های استان پراکنده هستند.

شهبازی خاطرنشان کرد: همچنین پنج تا ۱۰ درصد معتادین متجاهر استان از سایر استانها به کرمانشاه مهاجرت کرده اند و علت آن نیز به وجود درآمد خوب زباله گردها در این استان و پاتوق های متعدد اعتیاد در برخی محلات کرمانشاه برمی گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت نگهداری ۱۴۷۰ معتاد متجاهر در استان فراهم شده گفت: این ظرفیت با لحاظ اردوگاه چشمه سفید شهرداری و اردوگاه های جدیدی است که در کرمانشاه و اسلام آبادغرب راه اندازی کرده ایم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: با توجه به این آمار در حال حاضر برای حدود دو هزار معتاد متجاهر دیگر فضای نگهداری نیاز داریم و متولی ساخت این مراکز شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.

وی افزود: شهرداری هم در این زمینه وظایفی برعهده دارد و باید مراکزی برای نگهداری این افراد فراهم کند.

شهبازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بسیاری کلانشهرها، شهرداری ها نقش اصلی را در این زمینه ایفا کرده و اماکن بسیاری برای نگهداری معتادان متجاهر فراهم کرده‌اند.

ماهانه ۳.۶ میلیارد تومان برای نگهداری معتادان متجاهر کرمانشاه اعتبار نیاز داریم

این مسئول گفت: علاوه بر تامین مکان، مشکل دیگر در بحث نگهداری معتادان متجاهر به هزینه نگهداری آنها مربوط می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: سال گذشته به ازای نگهداری هر معتاد متجاهر، روزانه ۴۲ هزار تومان هزینه کردیم و با توجه به نگهداری حدود هزار معتاد متجاهر روزانه ۴۲ میلیون تومان و ماهانه ۱.۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم با همان قیمت سال گذشته تمام ۳۲۰۰ معتاد متجاهر شناسایی شده استان را نگهداری داریم کنیم، ماهانه به ۳.۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

شهبازی با بیان اینکه صرف این هزینه برای جامعه به صرفه خواهد بود، گفت: اگر این اعتبار برای نگهداری معتادان متجاهر هزینه شود، از آن طرف امنیت و آسایش در جامعه افزایش یافته و آمار سرقت های خرد به شدت کاهش می یابد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه دیگر دستگاه ها هم باید در این زمینه مشارکت داشته باشند، خاطرنشان کرد: هر معتاد متجاهر طبق برآوردهای صورت گرفته سالانه ۸۰ میلیون تومان به جامعه ضربه می زند و قطعا جمع آوری و نگهداری آنها این هزینه ها را کاهش می دهد.

وی افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای استان کرمانشاه سرانه نگهداری ۳۰۰ معتاد متجاهر را پرداخت می کند و این درحالی است که با توجه به تعداد معتادان متجاهر شناسایی شده ما به ۱۰ برابر این اعتبار نیاز داریم.

شهبازی گفت: اگر بخواهیم بیش از سرانه تعیین شده – یعنی ۳۰۰ معتاد متجاهر- نگهداری کنیم، باید ۵۰ درصد این اعتبار توسط استان و ۵۰ درصد دیگر توسط شورای مبارزه با مواد مخدر پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه قرار است مدت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ از سه ماه به شش ماه افزایش یابد گفت: در این صورت هزینه های نگهداری افزایش خواهد یافت و همه باید در این زمینه همکاری کنند.

 

۴۰ درصد خانواده‌های معتادان متجاهر، پس از بهبود آنها را نمی پذیرند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه حلقه مفقوده حل معضل اعتیاد در استان را بحث اشتغال معتادان بهبود یافته عنوان کرد و افزود: متاسفانه جامعه حاضر به پذیرش معتادان بهبود یافته نیست و کمتر کسی حاضر می شود آنها را بکارگیری کند.

وی افزود: این افراد حتی از طرف خانواده های خود هم پذیرش نمی شوند، طوری که بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۴۰ درصد خانواده های کرمانشاهی حاضر به پذیرش معتاد متجاهری که بهبود یافته نیستند و این یعنی این افراد علاوه بر جامعه در خانواده هم جایی ندارند.

شهبازی تصریح کرد: دراین شرایط اگر نتوانیم برای این افراد شغلی ایجاد کنیم قطعا دوباره به اعتیاد برمی گردند و این چرخه معیوب مدام تکرار می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به ساخت مرکز اشتغال معتادان بهبود یافته در کنگاور گفت: این پروژه دردست اقدام است، اما تا زمان راه اندازی آن کارگاه هایی را در مرکز ماده ۱۶ راه اندازی کرده و برای حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر از معتادان بهبود یافته ایجاد اشتغال کرده ایم.

هیچ برنامه ای برای معضل اعتیاد در کرمانشاه وجود ندارد

شهبازی با بیان اینکه در استان طرح و برنامه ای برای رفع معضل اعتیاد وجود ندارد گفت: متاسفانه هیچ راهبرد و نقشه برای این معضل اولویت دار در استان نداریم و این درحالی است که این معضل روز به روز در حال گسترش است.

وی افزود: طبق برآوردها و تحقیقاتی که انجام داده ایم و با توجه به رواج مصرف سیگار و قلیان که زمینه ساز ورود به اعتیاد است، اگر اقدام پیشگیرانه ای انجام ندهیم تا چهار سال دیگر تعداد معتادان متجاهر کرمانشاه سه برابر شده و از ۳۲۰۰ نفر به حدود ۸۵۰۰ نفر می‌رسد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با هشدار نسبت به این مسئله گفت: در همین راستا طرحی در بهزیستی کرمانشاه در حال تدوین است که پس از اتمام آن ارائه شده تا بتوانیم بصورت برنامه ریزی شده برای رفع معضل معتادان متجاهر و پیشگیری از افزایش آنها اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: حل معضل اعتیاد با کار یک یا دو دستگاه امکانپذیر نیست و باید تمام دستگاه های متولی بصورت جدی پای کار آمده و به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها