داستان میانجیگر صلح
در سفر ۲روزه سلطان عمان به کشورمان چه گذشت؟

داستان میانجیگر صلح

اصل موضوع دستگیری آقای اسدالله اسدی توطئه‌ای بود که پنج سال پیش از‌سوی اتحادیه اروپا و سازمان منافقین و با مدیریت سازمان سیا به‌عنوان مهم‌ترین عامل فشار همه‌جانبه به جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
کد خبر: ۱۴۱۰۰۸۶
نویسنده سید رضا صدرالحسینی - تحلیلگر مسائل منطقه

در آن ایام که دوران قدرت ترامپ در آمریکا بود تحت یک سناریوی راهبردی به نام فشار حداکثری به ملت ایران، تلاش شد که در حوزه‌های مخلتف ازجمله سیاسی، حقوقی، اقتصادی و رسانه‌ای، فشارها علیه جامعه ایرانی افزایش پیدا کند.

در همین راستا، به‌دلیل برگزاری تجمع غیر‌قانونی یک جریان تروریستی در اروپا، این اتهام‌زنی شروع و موضوع بمب‌گذاری از‌سوی یک دیپلمات رسمی جمهوری اسلامی مطرح شد. براساس پروتکل‌های بین‌المللی و منشور سازمان ملل، اتباع سیاسی و دیپلماتیک کشورها در کشورهای میزبان مصونیت قضایی دارند.

کشور میزبان تنها اقدامی که در برابر اتهامات دیپلمات‌ها می‌تواند انجام بدهد صرفا اخراج آنهاست اما دولت بلژیک خلاف همه این قواعد، آقای اسدی را دستگیر و او را زندانی کرد.

یکی از موضوعات مهم جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی بازگرداندن اتباع زندانی در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکاست.

این مسأله در طول سال‌های گذشته همواره از سوی مقامات ایرانی پیگیری می‌شد و آقای اسدی هم از این موضوع مستثنانبود تا این‌که در ماه‌های اخیر با میانجیگری کشور عمان که در ارتباط با موضوعی به نام ایجاد میانجیگری میان ایران با آمریکا و برخی کشورها اروپایی از سوابق زیادی برخوردار است و البته از سوی جمهوری اسلامی هم نسبت به این موضوع نظر مساعد وجود داشت، مسأله جابه‌جایی آقای اسدی مطرح شد.

با توجه به علاقه‌مندی جمهوری اسلامی به بازگرداندن اتباعی که از وطن خود دور هستند و شرایط زندگی نامناسبی برای آنها فراهم شد و آقای اسدی هم جزو این افراد بود و طی گفت‌و‌گو‌هایی که با مقامات عمانی صورت گرفت در ماه‌های اخیر این پیگیری‌ها به نقطه قابل‌قبولی رسید و در هفته‌های گذشته این موضوع به نتیجه منتهی و زمینه بازگشت آقای اسدی فراهم شد.

​​​​​​​برخی از افراد اروپایی به‌واسطه اتهام جاسوسی و مدارک متقنی که در این رابطه وجود دارد به پرونده آنها رسیدگی و در نهایت رای محکومیت آنها صادر شد و در جریان گفت‌و‌گو‌های اخیر در مقابل آزادی آقای اسدی، یکی از این افراد پس از گذراندن بخشی از دوران محکومیت خود به کشورش منتقل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها