طی آیینی با حضور وزیر کشور:

سد مخزنی گدارخوش کلنگ زنی شد

پروژه کلنگ زنی سد گدارخوش با حضور دکتر احمد وحیدی وزیر کشور، دکتر بهرام نیا استاندار ایلام، علی اکبر بسطامی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی، دکتر صادق علیمرادی سرپرست شرکت آب منطقه ای استان ایلام، معاونین استاندار، فرمانداران ایلام، مهران و چوار، مدیران کل دستگاه های اجرایی و جمعی از اهالی روستا بانویزه و شهرستان های مهران و چوار برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۰۹۱۶۳

به گزارش جام جم آنلاین ایلام ؛  دکتر صادق علیمرادی سرپرست شرکت آب منطقه ای استان ایلام در این آیین گفت: با بهره برداری از این پروژه مصارف کشاورزی و آب صنعت منطقه، تأمین و نقش کم نظیری در توسعه شهرستان های چوار و مهران و بخش صالح آباد خواهد داشت.


علیمرادی با اشاره به اینکه ظرفیت سد گدارخوش ۱۵۱ میلیون مترمکعب است، افزود: هدف از احداث این سد، مهار و استحصال آب های سطحی و اختصاص آن به امر کشاورزی، افزایش کمی تولیدات کشاورزی، توسعه کشاورزی منطقه در قالب استفاده بهینه از منابع آب و خاک، افزایش درآمد مردم منطقه و افزایش ارزش افزوده است.


وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه اعتباری معادل ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد، تصریح کرد: بهره برداری از سد گدار خوش ۶۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی ایلام را مشروب می کند


علیمرادی اظهار داشت: طول تاج سد گدارخوش ۹۸۰ متر، حداکثر ارتفاع آن از بستر رودخانه ۹۲ متر با آورد متوسط سالیانه رودخانه در محل سد ۱۲۸ میلیون متر مکعب است.


سرپرست شرکت آب منطقه ای استان ایلام در پایان سخنانش ضمن تقدیر و تشکر از نگاه ویژه دولت سیزدهم به استان و علی الخصوص این پروژه ملی، حمایت های استاندار ایلام و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در صورت تامین به موقع اعتبار این پروژه ملی، شاهد بهره برداری آن در موعد مقرر خواهیم بود که نتیجه اش، رونق و توسعه استان خواهد بود.


در ادامه این مراسم دکتر بهرام نیا استاندار ایلام ضمن تشکر از حمایت ها و پیگیری های وزیر کشور ، نمایندگان مردم استان و شرکت آب منطقه ای استان، گفت : علیرغم اینکه دولت، هیچ برنامه ای برای تعریف پروژه های جدید در قالب کلنگ زنی ندارد، گفت: طبق دستور رییس جمهور، تمام تلاش دولت بر تکمیل پروژه های ناتمام، متمرکز شده است که جا دارد از توجه ویژه دکتر رئیسی رییس جمهور محترم به استان ایلام و نگاه متفاوت ایشان برای تعریف و ایجاد این پروژه ملی تقدیر و تشکر نمایم.


احمد وحیدی وزیر کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: ۱.۴ دهم میلیارد مکعب آب در پشت این سد ذخیره می شود که تنها ۰.۴ دهم میلیارد متر مکعب معادل ۴۰۰ میلیون متر مکعب از آن مورد استفاده قرار می گیرد و یک میلیارد متر مکعب آن برای سایر امور مورد بهره برداری قرار می گیرد.


وی افزود: این سد می تواند زمینه اشتغال زایی افراد جویای شغل در منطقه را فراهم کند و بنابر اهمیت طرح، دولت اجازه کلنگ زنی و احداث آن را صادر کرد.


وزیر کشور با بیان اینکه برنامه دولت شروع پروژه های جدید نیست، تاکید کرد: تکمیل پروژه های نیمه تمام به جای شروع طرح های جدید در دستور کار و اولویت دولت است.


وی ضمن تقدیر از وحدت، همدلی و همراهی مسئولان‌ و مدیران استان ایلام برای پیشبرد اهداف و برنامه های دولت و نظام در استان، یادآور شد: استان ایلام مفتخر به میزبانی انبوه و خیل عظیم زائران اربعین است که افتخار ارزنده الهی بیانگر ایمان قوی آنها به ارزش های دینی است.

 ۲۰۰ میلیارد ریال  به منظور تسریع در روند عملیات احداث سد گدارخوش اختصاص یافته است

همچنین علی اکبر بسطامی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: پیرو رایزنی‌های گسترده و پیگیری‌های مداوم از طریق وزارت نیرو و دیگر مبادی ذیربط و در دیدار با معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور، سد گدارخوش بعنوان یکی از مطالبات اساسی مردم استان، از میان بیش از ۲۰ سد در کشور ردیف اعتبار ملی گرفت و مشکل موافقت‌نامه طرح نیز با مساعدت مسئولان مربوطه مرتفع شد.


وی تصریح کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته بعنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، اخیرا مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال نیز به منظور تسریع در روند عملیات احداث سد گدارخوش اختصاص یافته است.


وی به مزایای احداث سد گدارخوش اشاره کرد و افزود: سدگدارخوش با ظرفیت ۶۵.۹ میلیون مترمکعب در سال از نگاه اکوسیستمی، کشاورزی و ایجاد اشتغال مولد چهره استان را دگرگون خواهد کرد .


بسطامی همچنین مهار و استحصال آب‌های سطحی و اختصاص آن به امر کشاورزی، توسعه کمی تولیدات کشاورزی، توسعه کشاورزی منطقه در قالب استفاده بهینه از منابع آب و خاک، افزایش درآمد مردم منطقه و افزایش ارزش افزوده در سطح جامعه، رشد اقتصادی از طریق افزایش تولیدات اقتصادی، ایجاد اشتغال، تامین درآمد مطمئن و فراهم نمودن محیط مناسب جهت توزیع متعادل درآمدها را از مهم‌ترین مزایای ایجاد این سد برشمرد.


در ادامه این آیین و با دستان دکتر وحیدی کلنگ عملیات اجرایی سد مخزنی گدار خوش به زمین زده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها