سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه؛

احیای اقتصادی خانه‌های تاریخی

داریوش فرمانی، سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۸ موزه در استان زیر نظر این اداره‌کل‌، اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت هفته میراث فرهنگی امروز بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی استان برای عموم مردم رایگان است.
کد خبر: ۱۴۰۸۳۷۲

جام جم آنلاین؛سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، از شناسایی ۱۰۰ خانه قدیمی در بافت قدیمی کرمانشاه و تلاش برای ثبت‌ ملی آن‌ها خبر داد.

 

وی با اعلام برنامه‌های اجرایی این هفته، اظهار کرد: ۲۴ برنامه در این هفته از جمله برپایی همایش انجمن‌های میراث و شوراها در شهرستان‌ها، سخنرانی بیش از خطبه‌های نماز جمعه، برگزاری بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی و… برگزار خواهد شد.

سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، از ثبت سه اثر منقول از این استان در فهرست میراث ملی کشور، خبر داد و گفت: اخیرا دندان شیری یک کودک نئاندرتال که چند سال پیش در محوطه باستانی باوه یوان کشف شد و لوح سنگی مکشوفه از حفاری روستای طاق‌بستان و همچنین  ۱۴۰ سکه دوره سلوکی که در تپه باستانی قواخ تپه(قباق تپه) کشف شد، ثبت ملی شد.

وی از شناسایی ۱۰۰ خانه قدیمی در بافت قدیمی کرمانشاه و تلاش برای ثبت‌ ملی آن‌ها خبر داد و گفت: ۱۰ خانه از این تعداد در راستای اقتصاد میراث‌فرهنگی به بوم‌گردی، سفره‌خانه سنتی و… تبدیل شده که این عمل سبب زنده شدن این بافت‌ها می‌شود.

وی در ادامه اشاره‌ای به برنامه‌های این اداره طی سال جاری داشت و افزود: بحث جهانی محور ساسانی از «معبد آناهیتا» تا «ایوان مدائن» در عراق یکی از برنامه‌های مهم در دستور کار است که در این راستا سفری به کشور عراق داشتیم و به زودی نیز نشستی با باستان‌شناسان ایتالیایی که در این زمینه کار کرده در سلیمانیه خواهیم داشت.

فرمانی از ثبت جهانی اسب کرد به عنوان دیگر موضوعی که برای ثبت جهانی پیگیری می‌شود، یاد کرد و گفت: در نیمه اول خردادماه با همکاری انجمن سوارکاری و سایر موسسات فعال در این حوزه جشنواره بین‌المللی اسب کرد بین ایران و عراق در کرمانشاه برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: روز یکشنبه هفته آینده در دیدار ضرغامی وزیر میراث فرهنگی با سفرای کشور خارجی در تهران، پنج شهر از جمله کرمانشاه دعوت شده که طبق هماهنگی با شهرداری در سیاه‌چادر‌ها و غرفه‌هایی در ورودی این همایش ظرفیت‌های استان از جمله پذیرایی از مهمانان خارجی با غذاهای سنتی را به نمایش خواهیم گذاشت. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها