آمار نگران‌کننده گل‌زنی در لیگ‌برتر؛ زنگ‌خطر برای مهاجمان فوتبال ایران

مهاجمان گل نزن!

هفته بیست و نهم لیگ‌برتر فوتبال ایران هم تمام شد و فقط یک هفته تا معرفی قهرمان لیگ و تیم‌های سقوط کننده پایین جدول مانده؛ یک هفته‌ای که تکلیف خیلی مسائل روشن می‌شود. اما در این میان آماری هست که به شدت تمام تیم‌ها را تحت تاثیر قرار داده و نگران‌‌کننده است.
هفته بیست و نهم لیگ‌برتر فوتبال ایران هم تمام شد و فقط یک هفته تا معرفی قهرمان لیگ و تیم‌های سقوط کننده پایین جدول مانده؛ یک هفته‌ای که تکلیف خیلی مسائل روشن می‌شود. اما در این میان آماری هست که به شدت تمام تیم‌ها را تحت تاثیر قرار داده و نگران‌‌کننده است.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۹۸
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش

آمار پایین گل‌ در میان گل‌زنان لیگ‌برتر. در واقع ما کم‌گل‌ترین لیگ به لحاظ آقای گلی را دنبال می‌کنیم و آقای گل فعلی لیگ‌برتر فوتبال ایران با تنها با ۱۲ گل در ۲۹ هفته نام آقای گل را یدک می‌کشد! گرچه این رقم ممکن است در آخرین هفته تغییر کند اما با تغییر جزئی آن هم، نمی‌توان این زنگ خطر بزرگ را نادیده گرفت.

بازیکنان پرمدعای لیگ
جدول آقای گلی، یکی از مهمترین آمارهای هر لیگ در سراسر جهان است که آمار گلزنی بازیکنان را نشان می‌دهد و سوال این است که چه شد که فوتبال ایران که زمانی رضا نوروزی، رضا عنایتی، آرش برهانی، کریم انصاری‌فرد و ... را با آمار بالای ۲۱ گل در مقام آقای گلی داشت، حالا با فقر گلزن و گلزنی روبه‌رو شده و مهاجمان خارجی مانند لوسیانو پریرا، منشا، دیاباته در چند سال اخیر آقای گلی فوتبال ایران شده‌اند؟ چرا مهاجمان ایرانی که ادعای زیادی دارند و قراردادهای هنگفتی با تیم می‌بندند، گل‌زنی را به کل از یاد برده‌اند؟ آیا همه تقصیر گردن مهاجمان است یا مربیان هم بیشتر در لاک دفاعی فرو رفته‌اند و در ابتدا نباختن را شرط اصلی قرار گرفتن تیم خود در بالای جدول می‌دانند؟ جالب است بدانید در پایان هفته شانزدهم ‌لیگ‌برتر یورگن لوکادیا بازیکن سابق پرسپولیس قرار داشت که فقط ۹ هفته در‌ پرسپولیس بود و بعد از این تیم جدا شد. این بازیکن هلندی در این مدت کم توانست ۶ گل به ثمر برساند! در همان زمان البته محمد عباس‌زاده از تراکتور نیز موفق شده خودش را به آمار ۶ گل زده برساند!

شهریار مغانلو با ۱۲ گل!
تا پایان نیمه اول بازی‌های هفته بیست و نهم، رضا اسدی از تراکتور و شهریار مغانلو از سپاهان با ۱۱ گل زده در صدر جدول گل‌زنان رقابت می‌کردند و محمد عباس‌زاده از تراکتور با ۱۰ گل زده در تعقیب آنها بود. اما با شروع نیمه دوم شهریار مغانلو گل دوم خودش و گل چهارم سپاهان را به ثمر رساند تا ۱۲ گله شود، رضا اسدی را پشت سر بگذارد و به تنهایی در صدر جدول گلزنان برتر لیگ‌برتر قرار گیرد. آماری که البته شاید در هفته پایانی دستخوش تغییر قرار گیرد و سرنوشت آقای گلی را هم عوض کند اما تا این لحظه و در حالی که فقط یک هفته به پایان بیست و دومین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر باقی مانده است، آقای گل این رقابت‌ها فقط ۱۲ گل به ثمر رسانده و این در حالی است که در فصل ۹۸-۹۷ کی‌روش استنلی و پریرا به ترتیب از تیم‌های سپاهان و فولاد با ۱۶ گل به‌طور مشترک آقای گل لیگ شدند. فصل بعد شیخ دیاباته برای استقلال ۱۵ گل به ثمر رساند و آقای گل شد. فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سجاد شهباززاده با آمار خیره‌کننده ۲۰ گل زده، سپاهان را تا قهرمانی پیش برد و خود نیز آقای گل شد و به سبب این آقای گلی با قراردادی گران‌قیمت راهی استقلال شد تا نیمکت‌نشین باشد! فصل قبل هم گادوین منشا با چندین پنالتی ۱۴ گل به ثمر رساند و کفش طلا را به خود اختصاص داد.

آمار نگران‌کننده برای فوتبال
اگرچه شاید برگزاری لیگ‌برتر با ۱۸ تیم در زمان آقای گلی رضا نوروزی، توجیهی برای گل‌زنی بیشتر او باشد اما دلیل خوبی نیست که آمار نگران کننده مهاجمان لیگ‌برتر فوتبال ایران را نبینیم! آمار بیست‌ویک دوره گذشته لیگ برتر می‌گوید ادموند بزیک در دومین فصل از مسابقات لیگ برتر با ۱۳ گل زده برای تیم سپاهان کم‌گل‌ترین آقای گلی را به نام خود ثبت کرده و رضا نوروزی از فولاد با ثبت ۲۴ گل در فصل دهم رقابت‌های لیگ برتر بهترین آمار آقای گلی را از آن خود کرده است و این فصل تا این‌جای کار ضعیف‌ترین فصل آقای گلی بوده است که البته امیدواریم در هفته پایانی این رقم تغییری هرچند جزئی داشته باشد. این آژیر خطر برای فوتبال ایران است که نیاز به تحول در تفکرات مربیان، بازیکن‌سازی، حضور مهاجمان شش دانگ و البته بازنگری تاکتیکی و تکنیکی دارد. حضور تفکری که می‌تواند بازیکنان جسورتر و مسابقاتی پر‌گل‌تر را برای علاقه‌مندان به فوتبال به ارمغان بیاورد و رخوت را از فوتبال ایران دور کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها