رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در تبصرهٔ ۱۸ قانون بودجه، که درباره اشتغال‌ زایی است، با نظر یکپارچهٔ مجلس و نظر مثبت رئیس‌جمهور محترم، امسال مصوب کردیم کل اعتبار مربوط به اشتغال به حساب استان‌ها واریز شود.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۲۴

به‌گزارش جام جم آنلاین، ‌محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز ‌سه‌شنبه، 26 اردیبهشت ماه‌ در جریان سفری یک روزه وارد استان قزوین شده بود، در جلسه شورای اداری شهرستان بوئین زهرا حضور یافت.

‌مسئولان ‌باید بتوانند مشکلات منطقه خود را حل کنند

‌قالیباف ضمن تسلیت شهادت ششمین اختر تابناک ولایت، حضرت امام صادق(ع) با بیان اینکه مشکلات مطرح شده در این نشست در جای جای کشور وجود دارد، گفت: بر همین اساس در مجلس شورای اسلامی بر این موضوع متمرکز هستیم که امورات جاری مردم و موضوعاتی که از جنس تصدی‌گری هستند به سرعت تمرکززدایی شده و به مدیران استانی و شهرستانی واگذار شود چرا که به هیچ عنوان نمی‌توان این امورات را از مرکز پیگیری کرد.

وی تأکید کرد: یک فرماندار، استاندار، شهردار، بخشدار، دهدار باید بتواند مسائل و مشکلات منطقه خود را به خوبی حل کند و نباید صرفاً انتقال دهنده مشکلات به مرکز کشور باشد.

اختیار بودجه اشتغال به استان‌ ها واگذار شد

قالیباف با اشاره به اقداماتی که در این زمینه در مجلس انجام شده است، گفت: با ابلاغ برخی قوانین دیگر قابل پذیرش نیست که موضوعات در استان‌ها و شهرستان‌ها روی زمین بماند.

وی در همین زمینه با اشاره به اقدام اساسی و تحول آفرین مجلس در تبصره 18 قانون بودجه که مربوط به اشتغالزایی در استان‌هاست، اضافه کرد: پس از حدود 2 سال و نیم بررسی و اصلاح تبصره 18 ماده واحده قانون بودجه، با نظر رئیس جمهور و مجلس مدیریت شد تا کل بودجه مربوط به اشتغال در یک حساب جدید نزد خزانه داری، در اختیار شورای برنامه ریزی استان و شهرستان باشد.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: بر این اساس، هر تخصیصی که از سال 1398 در حوزه اشتغال صورت گرفته و بازپرداخت وام‌ها و تسهیلات آن نیز در کنار تخصیص‌هایی که از مرکز داده شده به این حساب خزانه در استان واریز می‌شود یعنی بیش از 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی بدون آن که از مسیر سازمان برنامه و بودجه و درخواست تخصیص‌ها عبور داده شود، در اختیار استان‌ها است.

12 قانون برای مولدسازی به بهانه‌های مخلتف زمین مانده است

وی در ادامه با اشاره به موضوع مولدسازی که جوسازی‌هایی در جریان بررسی آئین‌نامه آن صورت گرفت، یادآور شد: برخی دوستان در دولت و مجلس نسبت به این موضوع آشنا نبودند. واقعیت این است که ما از سال 1382 تا 1401، 12 قانون جاری در رابطه با مولدسازی اعم از دائم و یکساله در قالب قانون بودجه داریم اما متأسفانه بر زمین مانده است آن هم نه به دلایل متقن بلکه به بهانه‌های مختلف و با بت پرستی قرن بیست و یکمی که هر کس به پست مدیریتی می‌رسد تصور می‌کند صاحب تمام اموالی است که در دسترس اوست، اجازه اجرای این قوانین را نمی‌دهد.

‌قالیباف ادامه داد: ما تلاش کردیم این قانون را بهینه کرده و مشکلات آن را برطرف کنیم تا مشکلات اجرایی برطرف شود. اکنون اختیار آن به استان‌ها و شهرستان‌ها داده شده است و همین یک قانون به تنهایی می‌تواند مشکلات مربوط به این موضوع را حل و فصل کند.

انتقاد صریح ‌از عدم اجرای ‌قانون ‌سکونت‌گاه‌های غیرقانونی

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یکی از معضلات جدی در حاشیه شهرها گفت: با قوانین مصوب موجود در حوزه شهرداری‌ها دیگر هیچ شهرداری نباید گله داشته باشد که نمی‌تواند مسائل شهری و آسیب‌های اجتماعی را برطرف کند؛ احتماً برخی می‌پرسند کدام قانون؟ باید بگویم که ما این قانون را سال گذشته تصویب کرده‌ایم که همه زمین‌هایی که اطراف شهرها هستند و بدون مجوز تبدیل به سکونتگاه‌هایی شده‌اند که سند نداشته و امکانات ندارند، از طریق کمیسیون ماده 5 با قیمت منطقه‌ای به ساکنان آن با سند واگذار شود که خود این موضوع یک امکانی برای شهرداری‌هاست. یا امکانی بهتر از این می‌شود به شهرداری‌ها داد؟ اما همه به‌جای اجرای قانون ایستاده‌ایم و فقط نامه‌نگاری می‌کنیم.

تیغ مجلس به عنوان ناظر اجرای قوانین، بُرّنده است

‌قالیباف در ادامه با بیان اینکه تیغ مجلس به عنوان ناظر اجرای قوانین بُرّنده است، گفت: اگر کسی این قانون را اجرا نکرد به ما اعلام کنید. امروز مردم به دلیل سکونت غیرقانونی در این مناطق دچار مشکل هستند در حالی که اکنون با تصویب شدن این قانون می‌توان با رعایت موضوعات بهداشتی و خدماتی و شهرسازی و با توجه به مسائل قانونی و البته در نظر گرفتن نوع ساخت و سازها که در زمان زلزله مسأله‌ای ایجاد نشود، این مشکل عظیم مردم را برطرف کرد که در این راستا مشکل درآمدی شهرداری‌ها نیز حل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای حوزه بهداشت و سلامت و جاده روستایی، اقدامات جدی انجام شده است. سال گذشته مجلس 3 دهک پایین جامعه را بدون اخذ وجه تحت پوشش بیمه سلامت درآورد و دولت تا پایین خرداد ماه از 6 میلیون نفر حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر را بیمه کرد. تأسیس صندوق بیماری‌های صعب العلاج نیز از دیگر اقدامات مجلس بود.

مجلس به دنبال تصویب قوانین با در نظر گرفتن بُعد اجرایی‌سازی آن است

وی در ادامه با بیان اینکه ما در مجلس قوانین را به گونه‌ای تصویب می‌کنیم که در ادبیات حوزه حقوقی، اجرایی‌سازی قانون را نیز رعایت کرده باشیم، عنوان کرد: اجرای قانون با اجرایی‌سازی قانون تفاوت دارد؛ اجرایی‌سازی به این معنا است که باید قانونی تدوین شود که قابلیت اجرا داشته باشد در غیر این صورت خود ما نخستین قانون‌شکن خواهیم بود. ضمن اینکه دولت نیز باید قوانین مصوب مجلس را اجرا کند.

‌قالیباف در ادامه با اشاره به برخی مسائل منطقه‌ای استان قزوین گفت: مسائل زیرساختی در حوزه ریلی و آبرسانی باید تا پایین‌ترین لایه‌های آن با دقت دنبال شود که آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعتی نیز از جمله آن است که پیگیری می‌کنیم و در این خصوص جلسه‌ای در تهران با حضور مسئولان و مدیران استان قزوین خواهیم داشت.

نمایندگان مجلس، در دسترس ترین افراد برای مردم هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس در دسترس‌ترین افراد برای مردم هستند که توفیق بزرگی برای آنها است. امروز باید همه مسئولان در سطوح مختلف با همدلی، گره از کار مردم باز کنیم. فرهنگ انقلابی به شعار نیست بلکه باور داشتن به سنت الهی و مردم است.

قزوین در حوزه بهداشت و درمان عقب‌ماندگی دارد

استاندار قزوین هم در این جلسه با اشاره به چالش‌های توسعه استان قزوین گفت: در حوزه بهداشت و درمان عقب‌ماندگی دیرین داریم و در این حوزه جزو استان‌های رده آخر کشور هستیم.

محمدمهدی اعلایی با بیان اینکه در حوزه تقسیمات کشوری و سیاسی یک ظلم تاریخی به این استان قزوین صورت گرفته است، اضافه‌ کرد: زمانی که قزوین از زنجان جدا شد، به موضوع تفکیک بودجه استان از زنجان خیلی دقت نشد و به همین جهت پایه بودجه استان ضعیف بسته شد.

وی با اشاره به رشد تخصیص بودجه‌های عمرانی که منجر به افزایش آهنگ رشد طرح‌های عمرانی در استان شده است، ادامه داد: استان قزوین یکی از برترین استان‌ها در تخصیص کمی اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری است که این اعتبارات در حوزه‌های آب‌، راه روستایی و بهداشت و درمان هزینه می‌شود.

اعلایی با بیان اینکه بویین‌زهرا از شهرستان‌های اقتصادی و مؤثر در تولیدات کشاورزی است، یادآور شد: پسته تولیدی این شهرستان یکی از مزیت‌های کشور محسوب می‌شود و دورنمای صادراتی روشنی پیش روی صادرات محصولات باغی و زراعی این شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه قزوین یکی از 2 استان در فراوانی صادرات و تولید محصولات هیدروکربنی است، افزود: خوشبختانه در شهرستان بویین‌زهرا بین رکن اجرایی، قانون گذاری و امام جمعه انسجام و هماهنگی بالایی وجود دارد.

اعلایی در انتهای جلسه از قالیباف برگزاری جلسه‌ای مشترک برای حل مشکلات اساسی استان قزوین را درخواست کرد.

لطف الله سیاهکلی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین نیز ‌با بیان اینکه جایگاه مردم در نظام های الهی تعریف داشته و در رأس امور هستند، گفت: در نظام جمهوری اسلامی نیز مجلس به نمایندگی از مردم در رأس امور است.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در دنیا همه دولت ها با رأی مجالس خود شکل می گیرند، اظهار داشت: از این رو نقش نمایندگان مجلس در تصمیم گیری ها تعیین کننده است.

ضرورت توازن منطقه‌ای در تخصیص اعتبارات استانی

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس نیز اظهار داشت:‌ نمایندگان مجلس در هفته های سرکشی به حوزه های انتخابیه، به مناطق مختلف و روستاها سرکشی می کنند. ما سال گذشته توانستیم 800 میلیارد تومان بودجه استان قزوین را افزایش دهیم.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت تفاهم و درک مشترک از مسائل از سوی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، عنوان کرد: لازم است در جریان تصمیم گیری ها با نمایندگان مردم در مجلس نیز مشورت صورت گیرد. رهبر معظم انقلاب تا کنون برای هیچ مجلسی لقب انقلابی بیان نکردند و این بسیار مهم است.

وی ادامه داد: نمایندگان می توانند وزیر را استیضاح کرده و به رئیس جمهور تذکر بدهند لذا تضعیف جایگاه مجلس به صلاح نیست.

این عضو مجمع نمایندگان استانی قزوین با تأکید بر ضرورت توازن منطقه ای در اختصاص اعتبارات، گفت: راه های روستایی این استان، تأسیسات برقی، وضعیت درمانی و بهداشت استان به ویژه به لحاظ تجهیزات بیمارستانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. کشاورزان نیز نسبت به شرایط آبرسانی گله دارند این در حالی است که برخی محصولات کشاورزی استان در سطح کشور نمونه هستند. ما صنایع تبدیلی نداریم و اکثر کارخانجات استان به سمت تعطیلی می روند.

مدیریت رئیس مجلس توانست قوه مقننه را در ریل اصلی خود قرار دهد

روح الله عباسپور نیز در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب، مجلس یازدهم را مجلس انقلابی خواندند که مسئولان باید به این نکته توجه کنند، عنوان کرد: اولویت های مجلس شورای اسلامی در حوزه اقتصادی، فرهنگی و عدالت تعریف می شود.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روحیه تحولی رئیس مجلس شورای اسلامی که مقبولیت قوه مقننه را افزایش داده است، گفت: اصلاح قانون بانکداری، پیگیری مطالبات فرهنگیان، تصویب قانون رفع موانع تولید از جمله اقداماتی بود که در مجلس یازدهم صورت گرفت.

وی افزود: دو آفت لابی گری در حوزه مدیریت و نگاه منطقه ای و عدم نگاه ملی از آفت هایی بود که دامن گیر مجلس شده بود اما دکتر قالیباف با نوع مدیریت خود توانست مجلس را در ریل اصلی خود قرار دهد از این رو شخصیت هایی مانند دکتر قالیباف از سرمایه های ملی کشور هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین با اشاره به برخی از مشکلات حوزه انتخابیه اظهار کرد: سد بالاخان آب شرب جنوب استان قزوین را تأمین می کند اما با مشکل مواجه است. از سوی دیگر یکی از دانشگاه های منطقه نیازمند اعتبار برای تکمیل است. شبکه انتقال آب کشاورزی به مزارع نیز با مشکلات اعتباری روبرو است.

وی افزود: احداث و تکمیل مسیر راه آهن قزوین به استان مرکزی و استان گیلان نیز باید به عنوان یک کریدور پیگیری شود.

22 قانون فاخر با اولویت مسائل اقتصادی در مجلس یازدهم به تصویب رسید

فاطمه محمدبیگی نیز در این نشست با بیان اینکه ما شاهد مدیریتی هوشمند و کارآمد در مجلس یازدهم هستیم، گفت: این مجلس از ابتدای کار خود چهار موضوع هوشمندسازی، شفاف سازی، مردمی سازی و کارآمدسازی را سرلوحه اقدامات خود قرار داد.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 22 قانون فاخر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که قوانین جوانی جمعیت، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، قانون تسهیل صدور مجوزها و برخی قوانین دیگر به خصوص در حوزه اقتصادی از جمله آنها بود.

این عضو مجمع نمایندگان استان قزوین در ادامه با اشاره به برخی مسائل حوزه انتخابیه تصریح کرد: ابرپروژه چشمه نور که تحولی در فضای علمی کشور بوده، نیازمند بودجه و اعتبار برای افتتاح است. حق آبه ما از پشت سد سفیدرود داده نمی شود و حق ما از سرچشمه آب تهران نیز قطع شده بود که اگر وصل نشود از وزیر درباره آن سوال خواهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها