مسیری که بدون حجاب طی شد (بخش بیستم)

اتهام آزار جنسی برای نمایندگان کنگره آمریکا

مسيري که بدون حجاب طي شد

تجاوز کابوس وحشتناک زنان در غرب

وبسايت سازمان پزشکان بدون مرز طي گزارش مفصلي در سال 2017 به وضعيت تعرضات جنسی در چند کشور به اصطلاح پيشرفته غرب در اروپا و آمريکا پرداخته و با ارائه آمار دقيق وضعيت بحراني اين کشورها را در زمينه تعرض و آزار و اذيت جنسي زنان، مورد بررسي قرار داد.
کد خبر: ۱۴۰۷۶۳۳
نویسنده سعید مستغاثی - مستندساز و کارشناس سینما

به بخشي از آن گزارش مفصل توجه بفرماييد: «تجاوز براي زنان سراسر جهان به کابوس وحشتناکي تبدیل شده‌است و اغلب آنان ناگزيرند حتي اين راز و کابوس را تا لحظه مرگ پنهان نگه دارند.»

با توجه به آمار دولتي در کانادا، انگلستان يا زلاندنو، از هر چهار تا پنج زن، حداقل يک‌نفر در طول زندگي خود، آسيب تجاوز را تجربه کرده‌است اينچنين آمارهايي مي‌گويد:59‌درصد از زنان ژاپني توسط شرکاي‌شان مورد تعرض قرار گرفته‌اند،‌ اما تحقيقات غير‌دولتي و آمار غير‌رسمي حاکي از آن است که ارقام ثبت‌شده توسط دولت‌ها، فقط حدود 50درصد از موارد تجاوز را شامل مي‌شود.

سالانه حدود 1.5‌ميليون زن در آمریکا از سوي شريک جنسي خود مورد تعرض و خشونت قرار مي‌گيرند و پليس نه‌تنها در حل اين جريان ياري نمي‌کند که گاه خود در قالب يک همدست و شريک جرم ظاهر مي‌شود. يکي از مشکلات اصلي تجاوز در اکثر جوامع اين است که آمارها هرگز واقعي نيست. زنان مورد تجاوز قرار گرفته معمولا به‌دلايل شرايط خاص هر جامعه، از اطلاع‌رساني به پليس خودداري مي‌کنند؛ هر‌چند که امروزه دولت‌ها به بسياري از زنان بزه‌‌ديده ياري مي‌رسانند اما هنوز در بسياري از کشورهاي آسيايي و آفريقايي، آمارهاي تجاوز به‌ندرت گزارش مي‌شود.

ترس از به‌خطر افتادن آبرو، تزلزل موقعيت اجتماعي و خانوادگي، هراس از انگشت‌نما شدن، مراحل توهين‌آميز بازجويي، وحشت از کشته‌‌شدن يا ضرب‌و‌شتم توسط افراد ذکور خانواده از‌جمله دلايلي است که معمولا زنان را از ارائه‌ هر‌گونه گزارشي باز مي‌دارد.

بنابر آمارى که سازمان بهداشت جهانى (WHO) ارائه داده سوءاستفاده جنسى از کودکان در کنار کار اجبارى و خشونت فيزيکى عليه کودکان‏ افزايش چشمگيرى داشته و به يکى از اصلى‏ترين نگرانى‏هاى سلامت جهانى تبديل شده‌است.

وضعيت تجاوز جنسي در انگليس: در ادامه گزارش سازمان پزشکان بدون‌مرز در سال 2017 درباره وضعيت انگليس مطالبي درج شده‌است.

اساس اين گزارش، آمار منتشره از سوي وزارت کشور انگليس است: «تازه‌ترين آمار منتشره از سوي وزارت کشور انگليس نشان مي‌دهد که روزانه بيش از 30 زن در اين کشور مورد تجاوز جنسي قرار مي‌گيرند.»

بر اساس اين گزارش در يک سال ميلادي 11 هزار و 441 مورد تجاوز جنسی به زنان در اين کشور ثبت شده‌است که نسبت به سال پيش، بيش از 30 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

ميزان تجاوز جنسي به زنان در سال 2001 در انگليس 8990 مورد بود. اين گزارش همچنين نشان مي‌دهد که ميزان خشونت در سال گذشته ميلادي 27‌درصد افزايش يافته و بيشتر اين خشونت‌ها متوجه افراد خارجي بوده‌است.

تجاوز گروهی پنج پسر دانش‌آموز 13 تا 15 ساله به يک دختر 11 ساله انگليسي در محيط مدرسه اين کشور را در بهت و حيرت فرو برد.

خبر منتشر شده مبني بر تجاوز دسته‌ جمعي ۵ پسر دانش آموز 13 تا 15 ساله به يک دختر 11 ساله انگليسي در محيط مدرسه اين کشور را در بهت و حيرت فرو برد. اين دانش‌آموزان نوجوان حين تجاوز مبادرت به فيلمبرداري از صحنه و سپس انتشار صحنه‌هاي تجاوز گروهي در سايت يوتيوبکر. اين فاجعه در منطقه کرويدون و در مدرسه سلسدون روي داد و پليس با انتشار فيلم اين تجاوز گروهي به دختر 11 ساله در يوتيوب وارد عمل شد.

در اين فيلم دو دقيقه و 26 ثانيه‌اي، دختر در محل باغچه مدرسه از سوي دانش‌آموزان مورد تجاوز واقع مي‌شداین نوجوانان همچنین با کلمات رکیک جنسی دختر ۱۱ ساله را مورد خشونت قرار می‌دهند و دختر دانش‌آموز در میان اشک و گریه تسلیم خواسته‌های آنان شد. سخنگوی گروه تحقیق اعلام کرد که پنج دانش‌آموز مورد نظر بازداشت شده‌اند و نام دختر دانش‌آموز نیز مخفی ماند.

کارشناسان دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به صحنه‌های جنسی موجود در اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی را علت اصلی این خشونت جنسی عنوان کرده‌اند .

یک مقام پلیس اسکاتلندیارد ضمن قید این‌که این کودکان در این سنین چگونه چنین وحشی‌گری‌هایی را انجام می‌دهند تعجب خود را از این واقعه اعلام و اضافه کرد مسئولان اعلام کرده‌اند این فیلم از یوتیوب حذف شده‌است.

وضعیت تجاوز جنسی در بلژیک: اوضاع اخلاقی در بلژیک بخش بعدی گزارش سال 2017 سازمان پزشکان بدون مرز درباره تعرضات جنسی در دنیاست.

این مطلب براساس گزارش دادگستری بلژیک تهیه شده‌است: دادگستری بلژیک روزانه به‌طور میانگین ۲۰ شکایت در مورد تجاوز یا خشونت جنسی علیه زنان دریافت می‌کند. در این میان‌ ۴۵ درصد شکایت‌ها به گونه‌ای نیمه‌کاره رها و پرونده بسته شده و موضوع پیگیری نمی‌شود.

بر اساس آمار بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ پلیس و دادگستری بلژیک ۳۵ هزار و ۴۴۳ شکایت در زمینه تجاوز جنسی از زنان دریافت کرده‌اند. این رقم از سال ۲۰۰۰ با ۶۶۴۲ مورد به ۷۶۶۷ مورد در سال ۲۰۰۴ رسیده که ۱۵ درصد افزایش داشته‌است.

در این میان ۱۵ هزار و ۳۶۷ مورد تجاوز جنسی و ۱۴ هزار و ۴۱۸ مورد بی‌ادبی و توهین جنسی در اداره پلیس ثبت شده‌است. بیشترین موارد شکایت‌ها در شهرهای بزرگ بلژیک مانند بروکسل، لیژ و آنتورپ صورت گرفته‌است.

بر اساس این گزارش دادگستری بلژیک تایید می‌کند که ۴۵.۹ درصد شکایت‌ها به گونه‌ای ناتمام مانده‌اند ولی وزیر دادگستری در پاسخ به یکی از احزاب مخالف دولت ناکام ماند.

خانم Annelies Storms از حزب Spirit از وزیر دادگستری خواسته بود که روشن کند چرا پرونده‌ ۹۰ درصد شکایت‌ها در مورد تجاوز جنسی به نوجوانان بدون نتیجه رها شده‌اند؟

وزیر دادگستری در پاسخ گفت که نمی‌تواند به این پرسش پاسخ دهد زیرا رایانه های وزارتخانه او جرایم مربوط به کودکان (زیر سن قانونی) را ثبت نمی‌کند.

هرچند آمار تجاوز جنسی به کودکان و کودک‌آزاری (paedophilia) فقط ۵ درصد جرایم جنسی را در بلژیک شامل می‌شود ولی کارشناسان اجتماعی می‌گویند که این آمار مانند قله‌ای از کوه یخ هستند که سر برآورده‌است و قسمت بسیار زیادی از این جرایم آشکار نمی‌شوند.

از دیگر سو پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ترس از خشونت در روابط جنسی بین زنان بلژیکی بالاترین درصد بین ترس‌ها را دارد. بر اساس پژوهش‌های بنیاد پادشاه فقید بودووان (King Boudewijn Foundation) در ۳۴ منطقه گوناگون بلژیک در زمینه امنیت زنان، این نتایج بدست آمده‌است.

به گفتهAlex Reyn دبیر این بنیاد، ترس از خشونت جنسی بین زنان بلژیکی فراوان است و آنها در همه جا از آن گفت‌وگو می‌کنند: در نشست‌های خانوادگی و حتی با کودکان خود.

بر اساس پژوهش‌های این فونداسیون، زنان بلژیکی عقیده دارند که تجاوز جنسی بدترین گونه جرم است و مجرمان در این کشور به‌طور مناسب محکوم نمی‌شوند.

وضعیت تجاوز جنسی در آمریکا: وضعیت تعرضات و آزار و اذیت‌های جنسی در آمریکا از سایر نقاط دنیا اسفبارتر است. ادامه گزارش سازمان پزشکان بدون مرز در سال 2017 به این کشور می‌پردازد. این گزارش براساس آمارها و اخبار انجمن پزشکی آمریکا، وزارت دادگستری این کشور و دانشگاه کلرادو تنظیم شده‌است:« در حالی که کارشناسان امور اجتماعی در جهان به معضل تجاوزات جنسی و خشونت علیه زنان و کودکان به عنوان مشکلی ریشه‌ای نگاه می‌کنند که بلای جان بسیاری از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه‌یافته شده‌است، آمار و ارقام گزارش شده در آمریکا، بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

این پدیده تنها شامل کشورهاى فقیر و آفریقایى نمى‏ شود بلکه در آمریکا که ثروتمندترین کشور دنیاست هم آماری نگران‌کننده‏ در این مورد وجود دارد.

تازه‌ترین گزارش آماری منتشره در آمریکا در خصوص افزایش آمار تجاوزات جنسی نشان می‌دهد: سالانه 1500 کودک در آمریکا قربانی تجاوزات جنسی می‌شوند و این آماری است که کتابخانه انجمن پزشکی این کشور منتشر کرده‌است.

همچنین هر سال، بالغ بر 140هزار مورد جراحت علیه کودکان در جریان تجاوزات جنسی به ثبت می‌رسد و در کل، سالانه رقم1.7 میلیون تجاوز جنسی در سراسر آمریکا گزارش می‌شود.

آمار نگران‌کننده دیگری وجود دارد: از هر چهار زن در آمریکای شمالی، یک نفر در دوران کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌است. انجمن پزشکی آمریکا نیز در گزارش آماری خود آورده‌است: «سالانه بیش از دو میلیون مورد تجاوزات جنسی علیه کودکان و نیز غفلت و مسامحه در خصوص آنها صورت می‌گیرد اما زمانی که پای آمار مربوط به مرگ و میر به میان می‌آید، ارقام نگران کننده‌تر می‌شوند؛ زیرا سالانه 1100کودک آمریکایی به دلیل شدت تجاوزات جنسی جان می‌سپارند و این رقم 6.1 مرگ در هر 100 هزار مرگ را تشکیل می‌دهد. گفتنی است طبق آمار، مردان آمریکایی نیز در این زمینه آسیب جدی دیده‌اند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، حدودا از هر هفت مرد آمریکایی یک نفر تا پیش از رسیدن به 18 سالگی مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر وزارت دادگستری آمریکا از کاهش شدید آن دسته از موارد تجاوز جنسی که به پلیس گزارش می‌شود، خبر داده است. آخرین مطالعات این وزارتخانه حکایت از آن دارد که هرچند ارتکاب جرم به طور کلی در آمریکا افزایش یافته اما موارد تجاوز جنسی نسبت به اواخر دهه 1970 در حدود ۸۵ درصد افت کرده است، رقمی که برخی از ناظران به آن به دیده تردید می‌نگرند.

آمریکا طی ۲۰ سال گذشته سیاست برخورد جدی با جرایم را در پیش گرفته است و تعداد بیشتری از مجرمان برای مدت طولانی‌تر زندانی شده اند. اشخاصی که دست به خشونت‌های جنسی می‌زنند، معمولا مرتکب جرایم دیگری هم می‌شوند و این افراد برای مدت بیشتری در زندان می‌مانند. همچنین آگاهی نسل جدید بسیار بالاتر رفته است و رسانه‌های گروهی در مورد خشونت‌های جنسی بیشتر صحبت می‌کنند. مردم دیگر شخص قربانی را تحقیر و سرزنش نمی‌کنند.»

با وجود تمام این تغییرات گفته می‌شود هنوز تعداد قابل ملاحظه‌ای از قربانیان خشونت جنسی در آمریکا از مراجعه به پلیس خودداری می‌کنند. وزارت دادگستری آمریکا تعداد این افراد را ۶۱ درصد برآورد کرده است.

مایکل کایزر، کارشناس مرکز ملی قربانیان جرایم، سکوت 61درصد از قربانیان خشونت‌های جنسی را نگران‌کننده می‌خواند و نسبت به یافته‌های گزارش وزارت دادگستری آمریکا تردید دارد:  « ... سن حدود 30 درصد اشخاصی که از آنها در تحقیقات این وزارتخانه شرکت کرده اند کمتر از 19 سال است و با والدینشان زندگی می‌کنند و در نتیجه حتی اگر قربانی هم باشند بعید به نظر می‌رسد آن را اعلام کنند. همچنین یافته‌های وزارت دادگستری بر مبنای اطلاعات موجود در شهرهای بزرگ است و مناطق روستایی و مراکز کوچک دیگر را نادیده گرفته است... »

همچنین دانشگاه کلرادو چندى پیش آمارى از سوءاستفاده جنسى به‏خصوص در میان کودکان این کشور منتشر کرد که وضعیت را از حد بحرانی بدتر نشان می‌دهد:«در هر دو دقیقه یک کودک در آمریکا مورد سوءاستفاده جنسى قرار مى‏گیرد. یک زن از هر شش زن آمریکایى، در کودکى مورد سوءاستفاده جنسى قرار گرفته است و یک مرد از هر 33 مرد. سال 2005 بیش از 200 هزار کودک و نوجوان در آمریکا مورد آزارجنسى قرار گرفتند که 44 درصد آنها نوجوانان بین سنین 12 تا 18 سال ‏هستند.

در آمریکا تنها 41 درصد موارد سوءاستفاده جنسى از کودکان به پلیس گزارش مى‏ شود. تنها در ایالت کلرادو سالانه بیش از 50 کودک بر اثر سوءاستفاده جنسى جان خود را از دست مى‏ دهند که 75 درصد آنها را کودکان زیر چهار سال‏ تشکیل مى‏ دهند. سالانه حدود 2000 کودک در ایالت کلرادو پس از سوءاستفاده جنسى به بخش مراقبت‏هاى ویژه مراکز درمانى منتقل مى‏شوند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها