گفت وگوی «جام جم» با عدنان منصور، وزیرخارجه اسبق لبنان:

بازگشت سوریه به جمع بازیگران عربی

در نشست مهم امروز وزرای خارجه کشورهای عربی در قاهره، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت شد.
کد خبر: ۱۴۰۷۰۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب با هدف رفع تعلیق عضویت سوریه در این سازمان لحظاتی پیش در قاهره آغاز شد.

به اعلام شبکه «الجزیره»، «سامح الشکری» وزیر خارجه مصر، امروز (یکشنبه، ۷ می)، در آغاز این نشست تصریح کرد: همه مراحل بحران سوریه ثابت کرد که این بحران، راه حل نظامی ندارد و راه حل باید سیاسی باشد. دولت سوریه و نیز نیروهای ملی، مسئول اصلی دستیابی به این راهکار سیاسی بدون دیکته‌های خارجی هستند.

وی افزود: باید بر همه اشکال تروریسم در سوریه فائق آمد.

همزمان با آغاز نشست وزاری خارجه عضو اتحادیه عرب، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز تاکید کرد که در این نشست با بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب موافقت می‌شود. دیپلماسی گفت‌وگو که عراق بر آن تاکید داشت، در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نقش ایفا کرد.

سپس «جمال رشدی» سخنگوی اتحادیه عرب، نیز اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی تصمیم گرفتند که سوریه را به کرسی‌اش در اتحادیه عرب بازگردانند.

خبرنگار شبکه سعودی «العربیه» نیز گزارش داد که وزرای خارجه کشورهای عربی درباره «بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب»، پس از ممنوعیتی 12 ساله، به توافق رسیدند.

بر اساس این گزارش، در پیش‌نویس مصوبه نشست امروز اتحادیه عرب که متعاقباً به شکل رسمی صادر خواهد شد، مشارکت هیأت‌های سوری در نشست‌های اتحادیه از یکشنبه (هفتم ماه می)، از سر گرفته می‌شود.

سپس رسانه‌های اماراتی نیز از اجماع وزرای خارجه کشورهای عربی بر سر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خبر دادند.

چند ماه پس از آغاز بحران سوریه در دوازدهم نوامبر ۲۰۱۱، برخی کشورهای عربی مثل دولت وقت قطر و عربستان سعودی تصمیم گرفتند عضویت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب تعلیق شود.

بهانه برخی مقامات عربی برای تعلیق کرسی سوریه در جلسات اتحادیه عرب، اتهام سرکوب مردم به دولت سوریه بود. برخی کشورهای عربی نیز نمایندگی‌های سیاسی و حتی کنسولی خود در سوریه را تعلیق و تعطیل کردند.

اما امروز بعد از حدود دوازده سال از آغاز بحران و شکست پروژه براندازی در سوریه و باقی ماندن بشار اسد در قدرت، اتحادیه عرب در نشستی در سطح وزرای خارجه، قصد دارد این تعلیق عضویت سوریه را لغو کند. نکته جالب توجه این است که برخی مقامات دمشق می‌گویند که آن‌ها درخواست بازگشت به نهاد عربی را نداده‌اند بلکه این امر، خواست خود این کشورهای عربی است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها