اتحاد علیه صهیونیست‌ها
وزیر خارجه سابق لبنان در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد

اتحاد علیه صهیونیست‌ها

گفت وگوی «جام جم» با عدنان منصور، وزیرخارجه اسبق لبنان:

بازگشت سوریه به جمع بازیگران عربی

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۰۷۲۲۰

با آغاز مداخله‌گرایی خاص غرب، رژیم اشغالگر قدس و برخی کشورهای عربی در امور داخلی سوریه که درنهایت منتج به تاسیس گروه تروریستی داعش و سوق دادن تروریست‌ها به سوی حوزه شامات شد، بازیگران غربی و صهیونیستی نقش یک جریان مولد و حامی را برای داعش ایفا کردند.

در نهایت با در هم شکسته شدن خلافت خودخوانده تروریست‌های تکفیری و آزادی سوریه و عراق از چنگال داعش، شاهد احیای جایگاه سوریه در منطقه و در نهایت، بازگشت بازیگران عربی از مواضع خطرناک و نادرست خود در قبال دمشق هستیم. در این خصوص گفت‌وگویی با دکتر عدنان منصور، وزیر خارجه اسبق لبنان صورت داده‌ایم.

طی روزهای اخیر، شاهد انتشار اخبار مربوط به عادی سازی روابط کشورهای عربی با دمشق و متعاقبا، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بوده ایم.تحلیل شما از این روند چیست؟
بدیهی است که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، نقطه عطفی در تحولات منطقه محسوب می‌شود. تاکنون بارها اعلام شده است که امنیت منطقه، تابعی از همکاری کشورهای منطقه است و بازیگرانی مانند آمریکا نه‌تنها خواستار ایجاد صلح و ثبات در منطقه نیستند، بلکه اساسا خلق بی‌ثباتی ، ترور و خشونت در منطقه را یک رویکرد کلان امنیتی (به سود اهداف و منافع خود) قلمداد می‌کنند. اکنون بر همگان مسجل است که آمریکا و رژیم صهیونیستی هر دو نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خشمگین هستند. این به معنای شکست سیاست‌های واشنگتن و تل‌آویو در قبال سوریه و جبهه مقاومت محسوب می‌شود.

پس از آغاز بحران سوریه و حضور داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور، رسانه‌های غربی و بازیگران دولتی در غرب تلاش زیادی درخصوص لاپوشانی جنایات صورت گرفته علیه ملت سوریه و جبهه مقاومت داشتند. نظر شما در این خصوص چیست؟
دقیقا همین‌طور است. در برابر انواع هجمه‌هایی که به گروه‌های مقاومت وارد شد، این گروه‌ها در برابر تروریسم ایستادگی کردند و آن را شکست دادند. این قاعده درخصوص حزب‌ا... در لبنان نیز صادق بود. رسالت جبهه مقاومت از جمله حزب‌ا...، ایجاد ثبات در منطقه از طریق پایداری در برابر توطئه‌هاست. یکی از این توطئه‌ها، آنچه بود که در سوریه رخ داد. اکنون معادلات منطقه پس از پیروزی مقاومت در سوریه تغییر کرده است. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز نشان‌دهنده همین پیروزی بزرگ است. قطعا این روند، معادلات منطقه را به ضرر بازیگران مداخله‌گر (آمریکا و رژیم صهیونیستی) بر‌هم خواهد زد و در تعارض با منافع خطرناک آنها در منطقه است.

طی ماه‌های اخیر، شاهد عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با یکدیگر هستیم. در این معادله، جمهوری اسلامی ایران نقش پیشرو و مبتکرانه‌ای ایفا کرده است. تحلیل شما از این موضوع چیست؟
ایران بازیگری فعال و تعیین‌کننده در منطقه محسوب می‌شود. قطعا ارتباطاتی که بین کشورهای منطقه احیا یا ایجاد می‌شود، نقش به‌سزایی در تعیین منظومه امنیتی جدید در منطقه دارد. همان‌گونه که اشاره کردم، این منظومه و اجزای آن، به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در آن جایی ندارد. این خود یک گام موثر است و باید ادامه پیدا کند. در این میان، روابط ایران با کشورهایی مانند سوریه، معطوف به برهه کنونی نمی‌شود و ریشه‌ای طولانی مدت و عمیق دارد. فراموش نکنیم که اهمیت منطقه‌ای ایران در ابعاد سیاسی، ژئوپلتیکی و امنیتی در منطقه، مزیتی برای همه بازیگران منطقه خواهد بود. از این‌رو ایران در حال ایفای نقش مهم و پررنگی در ایجاد روابط دوستانه و سازنده در منطقه است. منافع و خروجی این روابط، به سود همه ملت‌های منطقه خواهد بود و امنیت جمعی را تامین خواهد کرد. بنابراین، چنین روندی باید با مشارکت واقعی همه کشورها و بازیگران منطقه ادامه پیدا کند. ایران نگاه عمیقی نسبت به تحولات منطقه دارد. زمانی که قسمت‌هایی از سوریه به دست تروریست‌ها افتاد، ایران مسئولانه و با یک نگرش عمیق استراتژیک به حمایت از دمشق پرداخت. قطعا نمی‌توان این نقش‌آفرینی مسئولانه را فراموش کرد و سوریه نیز همواره قدردان این رویکرد ایران است. اتحاد ایجاد شده در میان اضلاع جبهه مقاومت، توطئه‌هایی که از سوی دشمنان طراحی شده را خنثی کرده و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. در این خصوص، جبهه مقاومت رصد مستمر و آگاهانه‌ای نسبت به نقشه‌های دشمنان امنیت منطقه خواهد داشت و درصدد خنثی‌سازی آنها بر خواهد آمد این همان رویکرد همیشگی جبهه مقاومت در دفاع از امنیت جمعی ملت‌های منطقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها