خبرگزاری رویترز از تمایل عربستان سعودی برای دعوت از رئیس جمهور سوریه برای حضور در نشست آتی سران عرب در ریاض خبر داد.
کد خبر: ۱۴۰۲۵۶۹

به گزارش جام جم آنلاین، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که عربستان سعودی آماده دعوت از رئیس جمهور سوریه برای حضور در نشست ماه آتی سران عرب در ریاض می‌شود.

این رسانه به نقل از منابع آگاه در این باره گزارش داد: وزیر خارجه عربستان طی هفته‌های آتی به دمشق می‌رود تا به صورت رسمی از بشار اسد برای حضور در این نشست دعوت کند.

نشست آتی سران عرب قرار است که ۱۹ ماه مه (۲۹ اردیبهشت) به میزبانی ریاض برگزار شود.

پیشتر روزنامه رای الیوم در این باره اعلام کرده بود که عربستان تلاش می‌کند تا اجلاس آتی سران اتحادیه عرب به میزبانی این کشور با موفقیت برگزار شود، از این رو قرار است «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان با هدف موفقیت اجلاس سران کشورهای عربی، به پایتخت کشورهای مختلف سفر و از روسای آنها برای حضور در این اجلاس دعوت کند.

بنابر اعلام روزنامه رای الیوم به نقل از برخی منابع، عربستان قصد دارد از طریق حضور همه کشورهای عربی و عدم تحریم حتی یک کشور عربی، این اجلاس را موفق برگزار کند و بر این اساس تماس‌ها بین ریاض و دمشق از مدتی پیش آغاز شده و بن فرحان به زودی با هدف آماده کردن حضور «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در این اجلاس به دمشق سفر خواهد کرد؛ اقدامی که در شرایط فعلی بسیار با اهمیت و مفید ارزیابی شده است.

از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ که بحران سوریه آغاز و به جنگ بین المللی تبدیل شد و با کمک جبهه غربی – عربی – صهیونیستی، گروه های تروریستی – تکفیری پا به عرصه جنگ سوریه گذاشتند، مردم سوریه روز خوشی را شاهد نبوده‌اند و همواره در نگرانی به سر برده‌اند.

هرچند ارتش این کشور به کمک رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و نیروهای روسی توانست بسیاری از گروه‌های تروریستی همچون داعش را شکست دهد، ولی حضور تروریست‌های آمریکایی در شرق و شمال شرق سوریه از سال ۱۳۹۶ این امکان را فراهم نکرده تا امنیت در سراسر خاک سوریه برای سوری‌ها فراهم شود و اقدامات بیشمار ترورست‌های آمریکایی و مزدوران تحت امرشان هنوز هم کام مردم سوریه را تلخ نگاه داشته است.

اما، با وقوع زلزله مهیب هفت و هشت دهم ریشتری ۱۷ بهمن ماه شمال غرب سوریه (و جنوب ترکیه) که خسارت‌های زیادی به بار آورد، به یکباره ورق برگشت و در عین حالی که مردم سوریه از این فاجعه طبیعی غمگین بودند، باب کمک‌های برخی کشورهای جهان به سوریه باز شد و از این تاریخ چند هیات سیاسی، پارلمانی به دمشق سفر کردند و راه بازگشت دمشق به اتحادیه عرب به یکباره هموار شد.

کشورهایی همچون قطر نیز دفتر معارضین سوری در دوحه را بستند و ریاض چراغ سبز خود را برای برقراری رابطه و رفع کدورت‌ها با دمشق نشان داد. ترکیه نیز طی چند ماه گذشته بارها اعلام کرده که خواهان برقراری رابطه با سوریه است.

این روند مثبت، در عین حالی که با استقبال کشورهای دوست سوریه و گروه‌های مقاومت منطقه مواجه شد، با مخالفت و واکنش واشنگتن و تل آویو مواجه گردید و سران آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اقدام مصلحانه عصبانی و ناراحت شدند؛ چرا که برقراری صلح و دوستی در منطقه به هیچ وجه به نفع واشنگتن و تل آویو نیست و آنها خواهان ناامنی و بی‌ثباتی سوریه و منطقه برای ادامه حیات نامشروع خود هستند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها