در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد؛

یک بوشهری برگزیده ملی دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) با شناخت برگزیدگان برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۰۶۶۲۸

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین – خوزستان ، مرتضی سعیدی زاده در آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی که شامگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در مرقد دعبل خزاعی شهرستان شوش برگزار شد اظهار کرد: بسیار خرسندم که در سلسله جشنواره های بین المللی امام رضا (ع)، سیزدهمین جشنواره از جشنواره شعر بین المللی عربی را در استان خوزستان تجربه کردیم.

 وی با بیان اینکه این جشنواره از جشنواره های محوری امسال ما بود که اتفاق افتاد عنوان کرد: برگزاری سلسله شب‌های شعر در خوزستان و شهر بصره عراق نشان‌دهنده ارادت و علقه شدید مردم اهواز ، استان خوزستان و اهالی ادب به آستان مقدس علی ابن موسی الرضا (ع) است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) ماموریت بنیاد را احیای امر اهل بیت (ع) تعریف و بیان کرد: در این حوزه بهترین ابزار و شیوه برای انتقال معارف، شعر است که شعر عربی در اوج این جریان شعری قرار دارد.

سعیدی زاده با بیان اینکه انشالله بتوانیم دوره های بعدی جشنواره را با همت مجموعه همکاران در استان خوزستان و ارادتمندان به آقا علی ابن موسی الرضا (ع) جریانی پربارتر قرار دهیم تصریح کرد: در ادامه این جریان، در خوزستان با بهره‌مندی از شعرای ادب و هنر در استان، تولید فاخر اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در بیست و یکمین جشنواره از جشنواره های امام رضا (ع) که مهرماه سال آینده برگزار خواهد شد، آثار برگزیده ۱۳ جشنواره گذشته، محصول ارزشمند حوزه ادب و شعر به مردم خوزستان و همه ارادتمندان به علی ابن موسی الرضا (ع) تقدیم خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با اشاره به اینکه اختتامیه جشنواره در شب میلاد امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد اظهار کرد: در شب میلاد میزبان برگزیدگان این جشنواره شعر خواهیم بود ونشان ارادت تقدیمشان خواهد شد.

 وی افزود: انشالله جریان شعری پایدار برای توسعه فرهنگ رضوی باشد و سالهای آینده پربارتر از امسال توسعه پیدا کند.

170 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد

 مرتضی حیدری آل کثیر اظهار کرد: در این جشنواره پذیرای ۱۷۰ اثر از بیش از ۱۰ کشور جهان من جمله یمن، سوریه، لبنان، عراق، فلسطین، چاد، غنا، تونس در کنار کشور جمهوری اسلامی ایران بوده ایم.

وی با اشاره به بخش های جشنواره افزود: این جشنواره در دو بخش بین المللی (شعر فصیح) و بخش داخلی ( شعر شعبی) برگزار که ۹۰ اثر در بخش بین المللی و ۸۰ اثر در بخش داخلی به دبیرخانه ارسال شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی گفت: نفرات برتر هر بخش پس از چند دوره داوری مشخص شدند؛ علاوه بر ۳ نفر برتر هر بخش، یک نفر شایسته تقدیر بخش فصیح و ۷ نفر شایسته ی تقدیر بخش شعبی شدند.

حیدری ال کثیر اضافه کرد: داوری بخش بین المللی توسط نجاح العرسان (عراق)، سید احمد علوی (بحرین)، مرتضی حیدری ال کثیر (ایران) و داوری بخش شعبی توسط استاد حاج عباس حزباوی، دکتر علی عفراوی و سید شبر محسنی انجام شد.

وی با بیان اینکه امسال کیفیت آثار خیلی خوب بوده است تصریح کرد: در این دوره از جشنواره آثار دریافتی به لحاظ کمیت ۲ برابر سال گذشته بوده که این نشان از برکت نور امام رضا (ع) است. به گفته وی؛ اگر فراخوان جشنواره خوب منتشر و انعکاس داده شود حتی از آفریقا هم مشارکت خواهیم داشت.

دبیر جشنواره نکته جالب جشنواره را کسب رتبه برتر بخش فصیح توسط فردی از سوریه که اصالتا شیعه نیست اعلام و بیان کرد: این اتفاق نشان از آن دارد که امام رضا (ع) می‌تواند نماد و مظهر وحدت در بین همه مسلمانان باشد.

حیدری آل کثیر با اشاره به اینکه جشنواره نسبت به سال گذشته جهش خوبی داشته است افزود: به نظر بنده این روند و رشد در سالهای آینده ادامه پیدا خواهد کرد زیرا شاعرانی که از کشورهای سوریه،بحرین و عراق طی این چند روز مهمان ما بوده اند این را صراحتا بیان کرده که این جشنواره از نظر دستاورد یکی از جشنواره های خوب کشور است و در کشورهای خود راوی خبر باشکوهی جشنواره از حیث کمیت و کیفیت خواهند بود.

وی در خصوص برگزیدگان معرفی شده از سوی هیئت داوران عنوان کرد: در بخش فصيح شذا نوفل قاسم از سوريه مقام اول، سيد احمد العلوي از بحرين مقام دوم، محمود الباوي از ايران مقام سوم را به خود اختصاص دادند؛ سدخان الحلفي از ایران - اهواز در این بخش شایسته تقدیر شد.

 دبیر جشنواره اظهار کرد: عماد الغراوي(ایران-شوش)، محمد الهليجي (ایران-کارون) و یوسف الشرهاني (ایران-اهواز) نفرات اول تا سوم بخش شعبی شناخته شدند؛ همچنین سيد ابراهيم غرابي(باوی)، ثريا حميدي(شادگان)، فواد مشعلي(اهواز)، عباس معاوي زرگاني(شادگان)، شيماء ناصري (اهواز)، علي وائلي (خرمشهر) و نوري جابري(اروندکنار) در این بخش شایسته تقدیرشدند.

 براساس این گزارش؛ جایزه بخش فصیح نفر اول ۳۰۰ میلیون، نفر دوم ۲۷۰ میلیون ریال و نفر سوم ۲۵۰ میلیون ریال، بخش شعبی نفر اول ۱۰۰ میلیون ریال، نفر دوم ۸۰ میلیون ریال، نفر سوم ۷۰ میلیون ریال و نفرات برتر هرکدام ۲۰ میلیون ریال به انها اهدا شد.

عطر و شمیم فرهنگ رضوی در سراسر خوزستان پیچید

مجید منادی اظهار کرد: افتخار میزبانی این جشنواره در استان خوزستان را داریم که اکنون اختتامیه آن در شهرستان شوش مرقد دعبل خزاعی شاعر امام رضا (ع) در حال برگزاری است که الحمدالله استقبال خوب مردم را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه امسال جشنواره از چند جهت خلاقانه تر و بهتر از دوره های قبل عمل شد اظهار کرد: نفی دوره های قبل را نمیکنیم زیرا در همه دوره ها با محبت و ارادت به امام رضا (ع) تلاش شده است اما این جشنواره ها مثل دو امداد می ماند که باید هر دوره تلاش کنیم تا بهتر از دوره های قبل برگزار شود و نهایتا کار را به نفرات بعدی واگذار کنیم.

 معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه فرآیند برگزاری این جشنواره که زیرشاخه جشنواره امام رضا (ع) است حدود ۷ ماه به طول انجامید بیان کرد: جشنواره امسال از چند جهت ویژه بود من جمله اینکه فقط اختتامیه نبود و عطر و شمیم مراسم،آیین و فرهنگ رضوی در سراسر استان پیچیده بود و از آنجاییکه قصد داشتیم تمام استان میزبان جشنواره باشد هفته آینده در شهرهای دزفول، بهبهان و خرمشهر شعرخوانی رضوی خواهیم داشت.

 به گفته وی؛ پیش از این در شهرهای شادگان، هویزه، باوی و ملاثانی شعرخوانی رضوی برگزار شده بود. منادی مشارکت خوب استان در این دوره از جشنواره را ویژگی دیگر خواند و گفت: از ۲۹ شهر استان، ۱۱ شهر میزبان برنامه های جانبی برنامه بوده اند؛ همچنین در کشورهای عراق و عمان برنامه شب شعر برگزار شد، در واقع برنامه به معنای واقعی جشنواره بود.

وی درخصوص آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره عنوان کرد: سالهای گذشته تعداد آمار کمتری دریافت شده بود که امسال شاهد رشد خوبی بودیم و ۱۷۰ اثر یه دبیرخانه رسید؛ تعداد کشورهای مشارکت کننده نیز نسبت به سالهای گذشته با تغییر ویژه و افزایش روبرو بود.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: کاری که پس از جشنواره باید برگزار شود ‌و انشالله بتوانیم به نحو احسن آن را انجام دهیم این است که با تولیدات رسانه ای و فرهنگی مثل کتاب و فیلم برنامه را کاربردی تر و ماندگار کنیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها