محرومیت سه ساله ی پژمان کرزه ای ورزشکار رشته دوی صحرانوردی و بهزاد مصطفوی دونده سه هزار متر در رقابت های لیگ باعث شد تا نگاهی به موضوع دوپینگ داشته باشیم.
کد خبر: ۱۴۰۶۵۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، دوپینگ به عنوان یکی از مشکلات و معضلات  جدی در صنعت ورزش، به استفاده از مواد ممنوعه برای افزایش عملکرد و قدرت بدنی اطلاق می شود. استفاده از دوپینگ باعث می شود که ورزشکاران به دلیل استفاده از مواد ممنوعه از نظر فیزیکی متفاوت با دیگر ورزشکاران باشند. این مسئله منجر به عدم رقابت سالم و عادلانه در رقابت های ورزشی و همچنین موجب تضیع در حقوق دیگر ورزشکاران می شود.

برای جلوگیری از این رفتار نامناسب، سازمان های ورزشی خود را ملزم به اعمال قوانین سختی کرده اند تا از دوپینگ جلوگیری کنند. این اقدامات شامل آزمایش های غیرمنتظره، پیگیری های دقیق پیش از رقابت های مهم و در نهایت شناسایی افراد متخلف می باشد. همچنین این مسئله به عنوان جرم شناخته شده و مجازات هایی از قبیل تعلیق از رقابت های ورزشی، از دست دادن عناوین قهرمانی و حتی محرومیت از ورود به مسابقات بین المللی را در پی دارد.

همچنین باید بدانیم که طبق قوانین دو نوع دوپینگ وجود دارد؛ یکی دوپینگ عمدی و دیگری غیرعمد. بطور کلی مصرف داروهایی نظیر دارو های محرک سیستم عصبی مرکزی، دارو های مخدر، داروهای ادرار آور فورسماید، تیازید، اسپیرونالاکتون و...و همچنین هورمون هایی مانند پیتیدی و گلیکوپروتئینی جزو دوپینگ عمدی محسوب می شود و اگر ورزشکاراین داروها را مصرف کند دوپینگ محسوب می شود و مجازات های سنگین در پی خواهد داشت اما دوپینگ غیرعمد زمانی اتفاق می افتد که ورزشکار ناآگاهانه مقدار بالایی از دارو یا مواد ممنوعه را برای شرکت در مسابقات مصرف کرده باشد و مجازات متفاوتی را نیز در پی دارد. همین مسئله موجب شده بود تا ورزشکاران بسیاری در اثر تجویزهای نادرست پزشکان و عدم اطلاع آنها ازممنوعه بودن این دارو ها از رقابت ها کنار گذاشته شده و مجازات شوند.

برای مثال بهمن عسگری کاراته کای تیم ملی ایران و یکی از جدی‌ترین بخت‌های کسب مدال برای ایران در المپیک 2021 توکیو به دلیل استفاده از داروی خاص بدون مشاوره حرفه ای پزشک شانس حضور خود در المپیک را از دست همچنین یلدا ولی نژاد ملی پوش تکواندو نیز به دلیل استفاده از داروی کاهش وزن از رقابت های المپیک توکیو حذف شد.

همچنین می توان به امیرحسین توخته ملی پوش والیبال اشاره کرد که از یک ماده ممنوعه برای درمان بیماری خود استفاده کرده بود اما با این وجود کمیته ضد دوپینگ مدارک ارائه شده را نپذیرفت و او یک سال از میادین محروم شد.

امیر علی اکبری نیز یکی از نمونه هایی است که به خاطر استفاده از مواد نیروزا و محرومیت المپیک 2012 لندن را از دست داده بود، اما در فاصله کوتاهی پس از بازگشت به دنیای قهرمانی مجددا نمونه دوپینگش مثبت اعلام شد و این بار برای همیشه محروم شد.

 حسین کیهانی دونده دوی استقامتی ایران نیز که در بازی‌های آسیایی جاکارتا مدال طلای دوی ۳ هزار متر با مانع را کسب کرد و توانست رکورد این بازی‌ها را بشکند در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا قطر، به سبب استفاده از ماده ممنوعه اپو برای چهار سال محروم شد.

نمونه های بسیار دیگری نیز در پیشینه ورزشی ایران وجود دارد و بطور خلاصه می توان گفت جامعه ورزش هنوز هم با مشکلاتی روبروست که باعث می شود ورزشکاران بخواهند به هر قیمتی پیروز شوند. بنابراین ایجاد فرهنگی صحیح در جامعه ورزش، به عنوان یکی از مسائل اساسی جلوگیری از دوپینگ و تقویت اخلاق حرفه ای در ورزشکاران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها