معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه؛

صنعت كشور مدیون مدرسان فولاد مباركه خواهد بود

در آیین نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان مطرح شد:

مقدمات ورود شهرداری‌ها به حوزه حمل‌ونقل پاک فراهم می‌شود

آیین نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان امروز (چهارشنبه) با حضور مدیران شهری و استانی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۰۶۵۰۳

جام جم آنلاین اصفهان؛ آئین نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان امروز چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه حضور مدیران شهری و استانی آغاز شد.

در این رویداد نخبگان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک از سراسر کشور در اصفهان حضور پیدا می‌کنند تا آخرین رویدادهای این حوزه را بررسی کنند؛ ایده‌های برتر در نخستین نمایشگاه فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان که از دوازدهم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

محورهای نخستین رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان شامل وسایل نقلیه نوین و پاک و تجهیزات و زیرساخت‌های آن، کاهنده‌های مصرف سوخت، محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها، سامانه‌های هوشمند مدیریت تردد و ایمن، تولید تجهیزات ترافیکی و تجهیزات قطار شهری است.

تبدیل چهارباغ به پیاده‌راه اقدامی شاخص است / تشکیل کمیته ناوگان برقی در سطح محلی

پوریا محمدیان‌یزدی، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در آئین آغاز به کار نخستین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور، با بیان اینکه اتفاقات خوبی در اصفهان در زمینه بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان رخ داده است، اظهار کرد: شهرداری اصفهان به فرموده مقام رهبری به بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها لبیک گفت، وارد میدان شد و این آن را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد ویژه دولت سیزدهم توسعه حمل‌ونقل عمومی است، افزود: در این راستا قرارگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در وزارت کشور تشکیل و با راه‌اندازی این قرارگاه چندین قرارداد بزرگ پس از ۱۰ سال برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی در بخش‌های مختلف منعقد شده است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به توزیع پنج هزار دستگاه اتوبوس میان کلان‌شهرها، خاطرنشان کرد: بخشی از این اتوبوس‌ها در آینده‌ای نزدیک به کلانشهرها تحویل داده می‌شود و تعدادی دیگر نیز در مرحله تأمین مالی است.

محمدیان‌یزدی ادامه داد: توزیع پنج هزار ون نیز که بیشترین سهم تأمین مالی آن توسط دولت انجام می‌شود در این قراردادها لحاظ شده است.

وی به بازنگری و اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی با رویکرد جدید اشاره و تصریح کرد: دهه هشتاد ۷۵ درصد سهم جابه‌جایی در شهرها با حمل‌ونقل عمومی به واسطه قانون مطرح شد، اما این قانون کاستی‌هایی داشت که مورد بازنگری قرار گرفت و به زودی مصوب خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: قانون رسیدگی به تخلفات به منظور ایجاد نظم و انضباط ترافیک آسیب‌شناسی شد؛ این قانون مصوب سال ۸۹ بود، بر این اساس لایحه اصلاح آن با رویکرد محرومیت اجتماعی و انجام اقدامات عام‌المنفعه با رویکرد جدید تهیه شده است.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه آئین‌نامه‌های طراحی راه‌های شهری پس از ۲۵ سال بازنگری شد، اضافه کرد: رویکرد گذشته شهرها خودرو محور بود، اما رویکرد جدید انسان‌محور است، در رویکرد جدید به دنبال توسعه پیاده‌راه‌ها و محدودیت تردد خودرو شخصی به هسته مرکزی شهرها هستیم، در این راستا دو سال پیش این مهم ابلاغ شد و ملاک طراحی‌ها قرار گرفته است.

وی گفت: تشکیل کمیته ثبت تخلفات، هوشمندسازی دوربین‌ها در وزارت کشور و تشکیل کمیته ناوگان برقی از دیگر اقدامات انجام شده در سطح ملی است.

محمدیان با اشاره به تشکیل کمیته ناوگان برقی گفت: در این راستا مشخصات فنی تاکسی، موتور و اتوبوس برقی تهیه شده است که ملاک عمل در قراردادها خواهد بود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، مدیریت ترافیک شهرهای بالای یک میلیون نفر به شهرداری محول شده است، خاطرنشان کرد: اصفهان در این دوره از مدیریت شهری، جزو نخستین کلان‌شهرهای کشور است که جلسات هماهنگ و منظم در این راستا برگزار می‌کند.

محمدیان‌یزدی تاکید کرد: در راستای شعار مقام معظم رهبری در حوزه دانش‌بنیان‌ها، تفاهم‌نامه سه جانبه میان وزارت کشور، معاونت علمی رئیس‌جمهور و شهرداری منعقد شد، بر این اساس برنامه منسجمی با شناسایی نیازها انجام و فراخوان لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها ارائه شد.

وی با بیان اینکه ویژگی برجسته شهرداری اصفهان و معاونت حمل‌ونقل انجام فعالیت‌ها با محوریت دانشگاه است، اضافه کرد: اینکه چند درصد از آلودگی‌ها سهم منابع آلاینده صنعتی و متحرک است، بسیار مهم است، اما ذیل آلاینده‌های متحرک و برای کاهش تأثیرات آن، اتفاقات خوبی در اصفهان رخ داده، اما نیاز است سرعت توسعه افزایش یابد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: در شهر اصفهان اقداماتی همچون توسعه مسیر دوچرخه‌سواری، ترویج دوچرخه اشتراکی و اقدامات فرهنگی انجام شده است.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه توسعه پیاده‌راه‌ها یکی از اتفاق‌های برجسته اصفهان بوده است، گفت: تبدیل چهارباغ به پیاده‌راه اقدام شاخصی است که برند شهر محسوب می‌شود و در این راستا شهر اصفهان را برای دیگر شهرها الگو قرار دادیم، زیرا انسان‌محوری شاخص مهم این اقدام بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی نیز اقدامات خوبی در اصفهان انجام شده است، افزود: بر اساس گزارش‌ها، سال گذشته یکی از خطوط اتوبوسرانی در اصفهان در یک روز ۱۰۰ هزار مسافر جابه‌جا کرده که اتفاق خوبی است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه اصفهان در حوزه اتوبوس تندرو خوش درخشیده است، تاکید کرد: اصفهان پس از تهران نخستین شهری است که اجرای محدوده ترافیکی را رقم زد، اصفهان از گذشته در موضوعات فرهنگ ترافیک برند بوده، زیرا در زمینه برگزاری نمایشگاه، همایش، تهیه تیزر، تبلیغات، پوستر و برگزاری پویش‌های مختلف طی چند سال اخیر خوب عمل کرده است.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه اصفهان میان کلانشهرها تنها شهری است که طرح جامع حمل‌ونقل آن تعیین تکلیف نشده است، گفت: این طرح برای ۱۵ تا ۲۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود، تهیه این طرح طی دو سال اخیر در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان سال این طرح جامع آماده تصویب شود.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه پارک حاشیه‌ای توصیه شده است و باید در اصفهان به این موضوع توجه شود، اظهار کرد: حمل‌ونقل حومه‌ای از دیگر موضوعاتی است که باید به آن در اصفهان پرداخته شود و ایده‌ها و طرح‌های جدیدی برای آن شکل بگیرد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خاطرنشان کرد: ظرفیت خوبی در ماده دو قانون رسیدگی به تخلفات مبنی بر استفاده از مشارکت مردم در اعمال قانون وجود دارد، این ظرفیت مغفول مانده است که با کمک شهرداری می‌توان از آن استفاده کرد.

محمدیان‌یزدی ابراز امیدواری کرد: نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان باید به عنوان یک برند برای شهر اصفهان به صورت سالانه یا دوسالانه تداوم یابد.

 

مقدمات ورود شهرداری‌ها به حوزه حمل‌ونقل پاک فراهم می‌شود

احسان متولیان، دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در این آئین اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا با همکاری معاونان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌ها و با استفاده از برنامه توسعه هفتم، به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک حرکت کنیم، چراکه راهی جز این برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک دارد، افزود: در شهرداری‌ها نیز می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون ماده ۱۰۰ قانون بودجه، حوزه حمل‌ونقل پاک را توسعه دهیم.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران خاطرنشان کرد: سالانه بیش از دو میلیارد دلار برای درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هزینه می‌شود که می‌توان این مبلغ را برای ورود خودروهای برقی، توسعه ایستگاه‌های شارژ و موتورهای برقی هزینه کرد.

متولیان اضافه کرد: ۱۲ درصد از آلودگی‌ها در تهران ناشی از موتورسیکلت‌ها است؛ بنابراین نیازمند جایگزینی این موتورها با موتورسیکلت‌های برقی هستیم و برای واردات اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی می‌توان از مصوبه دولت در شورای اقتصاد بهره برد.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که مقدمات ورود شهرداری‌ها به حوزه حمل‌ونقل پاک را فراهم کنیم.

ثبت ۱۲ روز هوای پاک در سال ۱۴۰۲/ اخراج کوره‌های آجرپزی از اصفهان

مهران زینلیان، معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: بر اساس آمارهای رسمی کشور اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور به شمار می‌رود که بیشترین تعداد روزها با هوای ناسالم را داشته است.

وی با بیان اینکه اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل و پس از تهران دومین مصرف کننده فرآورده‌های نفتی است، افزود: بیش از ۷۰ درصد صنایع استان در حدود ۸۰ درصد از مساحت استان و عمدتاً در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان قرار گرفته است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: توسعه نامتوازن صنایع منجر شده تعداد روزهای ناسالم در کلانشهر اصفهان در هفت سال گذشته ۲۳۸ درصد افزایش یابد. همچنین در سال گذشته ۱۳۹۳ نفر از هم وطنان‌مان در اصفهان به واسطه بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا فوت شدند.

زینلیان با بیان اینکه بخش زیادی از منابع آلاینده در شهر اصفهان متحرک و ناشی از حمل و نقل است، اضافه کرد: ۷۷ درصد از شاخص ریزگردهای کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون توسط منابع حمل و نقلی ایجاد می‌شود، در حالی که ناوگان حمل و نقل استان عمدتاً فرسوده است و آلایندگی بسیاری دارد.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را کردیم در سال گذشته برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا با همکاری شهرداری اصفهان تدوین شود، در این راستا اقدامات خوبی برای نوسازی ناوگان شهری انجام شد، امید است در سال پیش رو پنج هزار تاکسی، هزار دستگاه اتوبوس برقی گازسوز و ۵۰ هزار موتورسیکلت به ناوگان حمل و نقل استان اضافه شود.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه اعتبارات لازم برای توسعه خط دو قطار شهری اصفهان در حال فراهم شدن است، گفت: در حوزه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان- شیراز نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم و با رفع مشکلات اداری، درصددیم فاز نخست این پروژه به زودی به بهره‌برداری برسد و در سایر نقاط کشور نیز ادامه یابد؛ همچنین آزادراه شرق و رینگ چهارم نیز از اولویت‌های دولت است.

زینلیان با تاکید بر اینکه رویکرد توسعه استان، صنایع دانش‌بنیان است، گفت: در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سخت‌گیری بسیاری برای جلوگیری از توسعه صنایع آب‌بر و آلاینده انجام و زمینه فعالیت صنایع دانش‌بنیان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه حمل و نقل می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد، افزود: در سال گذشته تعداد زیادی از کوره‌های آجرپزی و کارگاه‌های ریخته‌گری از اصفهان خارج شده یا در حال خارج شدن هستند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: طی دو ماهه سال جاری ۱۲ روز هوای پاک داشتیم در حالی که در کل سال گذشته فقط دو روز هوا پاک بوده است.

دولت‌ها باید برای ترافیک برنامه‌ریزی ویژه داشته باشند

سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان در آئین آغاز به کار اولین رویداد فناورانه حمل و نقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل و نقل کلانشهرهای کشور، اظهار کرد: هوشمندسازی و مسئله مهم ترافیک در دنیا و کشور ما به ویژه کلانشهرها به نحوی است که در بعضی ساعات به بحرانی برای مردم و مسئولان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه باید به ترافیک به طور ویژه نگاه شود، افزود: باور داریم دیگر نمی‌توان ترافیک را با نیروی انسانی مدیریت کرد، در واقع با وجود حجم زیاد خودرو و موتورسیکلت‌ها نمی‌توان برای کنترل رفتار راننده‌ها از نیروی انسانی استفاده کرد و این در حالی است که اکنون دیگر نه تنها قوانین بازدارنده نیست، بلکه تجهیزات مناسبی نیز برای جلوگیری از تخلفات در اختیار نداریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی تجهیزات حمل‌ونقل و ترافیک، گفت: مسئولیت اصلی در این حوزه بر عهده دولت‌ها است که باید برای تجهیزات هوشمند و مسائل ترافیکی سرمایه‌گذاری کنند. در اصفهان می‌دانیم مسائل را چگونه باید رفع کنیم، اما با معضل نبود بودجه برای رفع مسائل حمل و نقلی مواجه هستیم.

سرهنگ محمدی اضافه کرد: عبور و مرور برخی از خودروها در شهر ضرورتی ندارد، اما برای عملیاتی شدن برنامه‌های بازدارنده در این حوزه نیازمند بودجه هستیم.

وی با بیان اینکه ترافیک اصفهان در همه ساعات در حال متراکم شدن است و اعمال محدودیت‌های ترافیکی لازمه مدیریت آن است، تصریح کرد: امروز در دنیا ورود خودروهای تک سرنشین به مسیرهای ویژه ممنوع است و برای اعمال چنین محدودیت‌هایی نیازمند تجهیزات هوشمند هستیم، زیرا تعداد نیروهای پلیس پاسخگوی مسائل ترافیکی موجود نیست.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان تاکید کرد: دولت‌ها باید برای ترافیک برنامه‌ریزی ویژه داشته باشند، زیرا در غیر این صورت در آینده نزدیک با چالش‌های مهمی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک مواجه می‌شویم.

موضوع حمل‌ونقل در مسیر رو به رشد و پیچیده‌تر شدن است

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان چهل‌ستون علم و فناوری است و جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم این دانشگاه، فعالیت دانشکده مهندسی حمل‌ونقل است؛ در حالی که تنها پنج دانشگاه در کشور این ظرفیت را دارند، پژوهشگاه حمل و نقل نیز با تمرکز بر این حوزه فعالیت می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه موضوع حمل‌ونقل در مسیر رو به رشد و پیچیده‌تر شدن است، افزود: با توسعه شهری با مسائل مختلفی که مهم‌ترین آن ترافیک است، روبه‌رو هستیم. با افزایش وسایل حمل‌ونقل در داخل شهرها و افزایش جمعیت، حوزه حمل و نقل دیگر یک بعدی نیست و مؤلفه‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی متفاوت و حتی حوزه فرهنگی در این حوزه تأثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که در حوزه نظم بخشی ترافیک فعالیت می‌کنند، نقش مهمی دارند، اظهار امیدواری کرد: طی دو روز برگزاری این رویداد تعامل خوبی با دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم و بستر همکاری بیشتر از گذشته با اثربخشی بهتر برای رفع معضل ترافیک با دانشگاه ایجاد شود.

رونمایی از سامانه حمل‌ونقل تقاضامحور و وسایل کوچک رکابی برقی

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر جلب مشارکت مردم در حل مسائل تاکید داشته‌اند، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در رفع مسائل ضروری است، در این راستا سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت کشور و شهرداری اصفهان منعقد شد تا شهرداری اصفهان به‌عنوان شهر نمونه در زمینه حمل‌ونقل انسان محور، رویدادهای فناورانه را رهبری، نیازهای این حوزه را شناسایی و با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار کند.

وی افزود: بر این اساس معاونت عمرانی وزارت کشور، ستاد حمل‌ونقل و توسعه فضایی معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان جلسات مربوط به این تفاهم‌نامه را تشکیل دادند و در نخستین گام نیازهای فناورانه حمل‌ونقل شهر اصفهان در پنج دسته کلی شناسایی شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: این محورها شامل تجهیزات هوای پاک، وسایل نقلیه برقی، هوشمندسازی، مدیریت ترافیک، ایمنی و کاهش تصادفات از طریق حمل‌ونقل هوشمند، مدیریت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، تجهیزات ترافیکی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوسرانی است که به شرکت‌های دانش‌بنیان سطح کشور عرضه شد.

حق‌شناس تصریح کرد: امروز محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه حمل‌ونقل در نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان ارائه و چهار محصول سامانه رصد تصادفات (مرصاد)، سامانه پایش ترافیک و مدیریت بر اساس داده‌های گوگل، سامانه حمل‌ونقل تقاضا محور و وسایل کوچک رکابی برقی در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: در این رویداد نیازهای شناسایی شده در شهرداری اصفهان با سایر کلان‌شهرها به اشتراک گذاشته می‌شود، اگر در سایر کلان‌شهرها ظرفیت‌هایی وجود داشته باشد، می‌تواند به این موارد اضافه شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه به دنبال استفاده از مشارکت نخبگان و اساتید در رفع این نیازها هستیم، تصریح کرد: ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانش‌بنیان شناسایی شده که در این رویداد موجود است؛ صندوق سرمایه‌گذاری صنایع پیشرفته وزارت صمت از جمله این ظرفیت‌ها است که از مسائل موجود حمایت خواهد کرد.

حق‌شناس با بیان اینکه نیازمند هم‌افزایی بین شهرها برای رفع معضلات حمل‌ونقلی هستیم، گفت: مشکل ترافیک و آلودگی هوا در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را درگیر کرده است، به‌طوری‌که بیش از ۵۰ درصد بودجه کشور صرف آن می‌شود، بنابراین باید برای رفع آن تلاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: امید است برگزاری این رویداد بتواند منجر به ایجاد جذابیت برای حضور نخبگان کشور برای رفع مسائل حمل‌ونقل و ترافیک شود.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها