وزارت بی‌ثبات

نظام آموزشی ایران مشکلات کمی ندارد، از کمبود معلم و تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس گرفته تا مشکلات معیشتی معلمان و البته کاهش معنادار سواد میان دانش‌آموزان. در این میان آنچه بیش از همه به چشم آمده، نبود ثبات مدیریتی در این وزارتخانه است، آن‌قدر که در طول چهل و چند سال گذشته، این وزارتخانه رکورددار تغییرات در سطح وزرا بوده است و این تغییرات به اندازه‌ای است که میانگین مدیریتی در این وزارتخانه را به کمتر از دو سال کاهش داده است.
نظام آموزشی ایران مشکلات کمی ندارد، از کمبود معلم و تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس گرفته تا مشکلات معیشتی معلمان و البته کاهش معنادار سواد میان دانش‌آموزان. در این میان آنچه بیش از همه به چشم آمده، نبود ثبات مدیریتی در این وزارتخانه است، آن‌قدر که در طول چهل و چند سال گذشته، این وزارتخانه رکورددار تغییرات در سطح وزرا بوده است و این تغییرات به اندازه‌ای است که میانگین مدیریتی در این وزارتخانه را به کمتر از دو سال کاهش داده است.
کد خبر: ۱۴۰۶۴۳۳

در دیدار معلمان با رهبر معظم انقلاب، این موضوع مورد اشاره ایشان هم قرار گرفت و رهبر انقلاب با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: «‌دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ به‌خصوص این‌که تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی‌ می‌آورد.»
در این گزارش وزرای آموزش و پرورش را از ابتدای انقلاب زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم.

غلامحسین شکوهی
۳ اسفند ۵۷| ۲۷ شهریور ۵۸| ۶ ماه
او پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین وزیر آموزش و پرورش در کابینه دولت موقت بود. فعالیت او در کمتر از شش ماه تصدی بر کرسی وزارت آموزش و پرورش، کوتاه‌تر از آن بود که برنامه خاصی برای اداره آموزش و پرورش دنبال شود.

محمدعلی رجایی
۱۵آبان ۵۸ | ۴ آذر۵۹| ۱۱ ماه
نخستین اقدام او در صدر این وزارتخانه، دولتی کردن مدارس ملی و یک شکل کردن آموزش و پرورش بود. وی به عنوان دومین وزیر آموزش و پرورش مشغول فعالیت شد و نقش بنیادی در تحقق انقلاب فرهنگی و به ثمر رسیدن اهداف آموزش و پرورش داشت.

محمدجواد باهنر
۴ آذر۵۹ | ۱۴مرداد ۶۰ | ۹ ماه
هدف شهید باهنر همچنان از مشکلات این وزارتخانه است. او در ابتدای قبول این تصدی گفت: «نحوه توزیع مدارس باید به طور عادلانه برنامه‌ریزی و عمل شود تا تفاوت بسیار زیادی که در مدارس جنوب شهر و شمال شهر موجود است، مرتفع شود.»

علی‌اکبر پرورش
۲۶ مرداد ۶۰ | ۲۳ مرداد ۶۳ | ۳ سال
مشکلات ساختاری آموزش و پرورش و زمزمه‌های مشکلات معیشتی معلمان ازجمله معضلات آموزش و پرورش در این دوره بود به گونه‌ای که در این دوره جذب معلمان حق‌التدریس به دلیل افزایش جمعیت و کمبود معلمان رسمی شدت گرفت.

سید‌کاظم اکرمی
۲۶ مهر ۱۳۶۳ | ۲۲ شهریور۱۳۶۷| ۴ سال
بزرگ شدن مجموعه آموزش و پرورش، جذب معلمان، کلنگ زنی ساخت مدارس و… از جمله اقدام‌هایی بود که در دوره وزارت اکرمی انجام شد. در دوره وزارت او تغییرات محتوایی خاصی، نه در ساختار و نه الگوهای آموزشی و پرورشی در دوره اکرمی مشاهده نشد .

محمدعلی نجفی
۲۹ شهریور ۶۷ | ۲۹ مرداد ۷۶ | ۹ سال
او تلاش کرد تا با تشکیل مدارس غیرانتفاعی بخشی از حجم ساختار بزرگ و کم تحرک آموزش و پرورش بکاهد و از طرف دیگر با واگذاری امور اجرایی به مدارس، آموزش و پرورش را کوچک‌تر کند. تغییر الگوی قدیمی آموزشی از نظام قدیم به نظام جدید هم در دوره او بود.

حسین مظفر
۲۹ مرداد ۷۶ | ۳۱ مرداد ۸۰ | ۴ سال
مظفر در دوران وزارتش دست به اعمال برخی تغییرات جزیی در الگوی آموزشی نظام جدیدبه ارث مانده از دوره قبل که برای کاهش فشارهای اطراف صورت می‌گرفت زد و عملا خط خاصی را در آموزش و پرورش پی نگرفت.

مرتضی حاجی
۳۱ مرداد ۸۰ | ۹ شهریور ۸۴ | ۴ سال
حاجی در ابتدای مسیر خویش خواستار تقویت ساختارها شد. وی تلاش کرد تا با تسهیل واگذاری اداره امور مدارس از آموزش و پرورش به خود معلمان، ساختار این وزارتخانه را کوچک کند و از طرف دیگر تلاش کرد با حذف معاونت پرورشی از این وزارتخانه اصلاحات ساختاری را پی‌بگیرد.

محمود فرشیدی
۱۸ آبان ۸۴ | ۱۱ آذر ۸۶ | ۲ سال
احیای معاونت پرورشی از یک طرف و توقف روند مشارکت بخش‌های غیردولتی در اداره مدارس از جمله اقدام‌های او بود. فرشیدی یک بار استیضاح شد اما با کمک رئیس‌جمهور وقت رای اعتماد گرفت. او به فاصله کوتاهی پس از استیضاح از طرف احمدی‌نژاد برکنار شد!

علیرضا علی‌احمدی
۳۰ بهمن ۸۶ | ۱۵ شهریور ۸۸ | ۱۹ ماه
او در دوران وزارتش مقابل فشارها برای استخدام حق‌التدریسی‌ها به بهانه جلوگیری از بزرگ شدن ساختار ایستادگی می‌کرد. دوره کوتاه وزارت علی‌احمدی همواره با چاشنی جدل‌ها و درگیری‌های سیاسی و غیرسیاسی با مجلس همراه بود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی
۲۴ آبان ۸۸ | ۲۷ مرداد ۹۲ | ۴ سال
در دوره وزارت حاجی بابایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شد. رونمایی از برنامه درسی ملی و تلاش برای اجرای نظام ۳.۳.۶ و تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس از جمله اقدام‌های حاجی بابایی بود که انتقادهای بسیاری را با خود به همراه داشت.

علی اصغر فانی
۵ آبان ۹۲| ۲۸ مهر ۹۵| ۳ سال
توقف برخی طرح‌های تحولی به صورت موقت ازجمله طرح رتبه‌بندی معلمان از اقدام‌های او محسوب می‌شود. ‌کندی روند تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین، فقدان فضای گفت‌وگو و تعامل نخبگانی در طرح‌های تحولی از جمله ضعف‌های او بود.


فخرالدین دانش‌آشتیانی
۱۱آبان ۹۵| ۲۹ مرداد ۹۶| ۱۰ ماه
طی مدت کوتاه او تلاش کرد اسناد بالادستی حوزه آموزش کشور را اجرایی کند تا برخی مشکلات معلمان و دانش‌آموزان را برطرف نماید. در همین مدت کوتاه نیز توانست در سه حوزه ساماندهی صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت معوقات معلمان و اجرا و تدوین برخی مواد سند تحول بنیادین موفق عمل کند.

سید محمد بطحایی
۲۹مرداد ۹۶| ۱۶خرداد ۹۸| ۲ سال
بطحایی در مدت وزارتش به عملیاتی کردن طرح‌ها و ایده‌های جدید اقدام کرد که از جمله آنها می‌توان به حذف آزمون و کتاب‌های کمک آموزشی از مدارس ابتدایی، حذف آزمون مدارس نمونه دولتی ، حذف مشق شب و جایگزینی تکالیف مهارت‌محور، حذف پیک نوروزی و جایگزین داستان‌نویسی در ایام نوروز اشاره کرد.

محسن حاجی میرزایی
۱۲شهریور۹۸| ۴شهریور۱۴۰۰| ۲ سال
بیراه نیست بگوییم مهم‌ترین چالش نظام آموزشی ایران یعنی فراگیری کرونا در دوران وزارت او اتفاق افتاد و ضربه مهمی به نظام آموزشی ایران زد. البته همین موضوع منجر به توسعه زیرساخت‌های آموزش غیرحضوری در دوره کرونا و راه‌اندازی شبکه شاد شد.

یوسف نوری
۷ آذر۱۴۰۰| ۱۴ فروردین۱۴۰۲| یک سال و سه ماه
دوره کوتاه او بیشتر با اظهارنظرهای عجیبش شناخته می‌شود تا کارهای احتمالی صورت گرفته، از درخواست تغییر استانداردهای آلودگی هوا گرفته تا اصرار عجیب به بازگشایی مدارس در دوران فراگیری کرونا. البته این وزیر کابینه بالاخره به دلیل تعلل در پرداخت مطالبات فرهنگیان عید امسال استعفا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها