يك كارشناس حوزه روابط بين‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاين

ايران نقش آفرين هندسه جديد قدرت در منطقه

یک کارشناس غرب آسیا در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

نشست چهارجانبه مسکو گامی بلند برای رسیدن صلح و ثبات در منطقه

برگزاری نشست چهارجانبه مسکو می تواند امنیت و صلح پایدار را به منطقه برگرداند.
برگزاری نشست چهارجانبه مسکو می تواند امنیت و صلح پایدار را به منطقه برگرداند.
کد خبر: ۱۴۰۵۴۰۳
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

 سیدرضا صدرالحسینی کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام جام آنلاین با اشاره به برگزاری نشست چهارجانبه امروز وزیران دفاع فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوی عربی سوریه و جمهوری ترکیه در مسکو خاطرنشان کرد: حضور وزیران دفاع کشورها در نشست‌های دو و چند جانبه یکی از موضوعات مهم و اساسی است که امروز مورد توجه دنیا و افکار عمومی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: نشستی که امروز در مسکو برگزار شد یکی از ابتکاراتی بود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه آن را برنامه ریزی کرده بودند و  این روند در چارچوب برنامه‌هایی است که  از 5 سال قبل برای بازگشت صلح و ثبات به سوریه انجام می‌شد.

این کارشناس غرب آسیا با بیان این‌که این رویداد حرکتی رو به جلو برای رسیدن به واقعیت‌هایی است که امروز در سوریه و مرزهای پیرامونی آن وجود دارد گفت: ترکیه باید خاک سوریه را ترک کند و احترام متقابل و توجه به همسایگی را مد نظر داشته باشد.

صدرالحسینی با اشاره به محتوای بیانیه امروز این نشست چهارجانبه تصریح کرد: در بیانیه نهایی این موضوع مورد توجه قرار گرفته که هیچ کشور متجاوزی نباید در خاک سوریه باشد و تمامیت ارضی این کشور باید مورد احترام قرار گیرد.

وی اضافه کرد: باید به زوایای انسانی این نشست هم توجه داشته باشیم چون به هر صورت آوارگانی سوری بسیاری در خاک ترکیه هستند و در این جلسه به موضوع بازگشت آنها طبق قوانین سوریه هم اشاره شده و البته برای رسیدن به اقدامات عملی، کارشناسان  کشورهای حاضر همچنان که قبل از این نشست، جلساتی متعددی برگزار کردند از این پس هم برای عملیاتی شدن بیانیه و توافقات نهایی تمهیدات لازم را در نظر خواهند گرفت.

صدرالحسینی با اشاره به برگزاری نشست‌های پیشین میان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و همچنین ترکیه تصریح کرد: نشست چهارجانبه امروز بخشی از جورچینی است که در موضوع نشست آستانه مورد توجه قرار گرفت و پس از آن در جریان برگزاری جلسات دیگر در پایتخت کشورهای روسیه، ترکیه و ایران پیگیری شد و البته یک گام به جلو محسوب می‌شود و می‌تواند توافقات آستانه و پایتخت دیگر کشورها را تسریع کند.

وی با بیان این‌که حضور وزیران دفاع در این نشست می‌تواند باعث تسهیل مسیر عملیاتی شدن توافقات شود گفت: با توجه به حضور نیروهای نظامی ترکیه در حال حاضر در خاک سوریه، بخش دفاعی کشورهای ضامن یعنی ایران و روسیه ناظران روند اجرایی شدن توافقات امروز هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها