بسیاری ادعا می‌کنند که عینک مسدود کننده نور آبی به تسکین فشار چشم و میگرن کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۴۰۴۹۰۸

کارکنان از راه دور به طور متوسط ۱۳ ساعت در روز را در مقابل صفحه نمایش کامپیوتر می‌گذرانند. با توجه به اینکه ما هشت ساعت می‌خوابیم، ۱۶ ساعت بیداری در روز برای ما باقی می‌ماند، به این معنی که ۸۱ درصد از مواقعی که بیدار هستیم، به صفحه نمایش نگاه می کنیم.

به نظر می‌رسد که تمام این مدت زمانی که روی صفحه نمایش می‌گذرد، اثرات بد مختلفی بر بدن و ذهن ما دارد، مانند خستگی چشم، سردرد و بی‌ خوابی.

برای مبارزه با این مشکلات، می‌توانید یک جفت عینک کامپیوتری را بردارید که به آن عینک مسدود کننده نور آبی نیز می‌گویند که وعده همه چیز از رفع خستگی چشم گرفته تا کمک به خواب بهتر را می‌دهد؛ بنابراین آیا عینک‌ های مسدود کننده نور آبی واقعا برای همه ما که بیش از ۸ ساعت در روز به صفحه خیره می‌شویم، تفاوت ایجاد می‌کند؟

پزشکان و محققان تا حد زیادی روی دو مسئله‌ای که از زمان رو به رشد صفحه نمایش ما ناشی می‌شود، متمرکز هستند: فشار چشم دیجیتال و قرار گرفتن در معرض نور آبی.

به گفته انجمن بینایی سنجی آمریکا، فشار چشم دیجیتال «گروهی از مشکلات مربوط به چشم و بینایی است که از استفاده طولانی مدت از رایانه، تبلت، کتابخوان الکترونیکی و تلفن همراه ناشی می‌شود». این مسائل از تاری دید و خشکی چشم تا سردرد و گردن درد متغیر است.

با خیره شدن به صفحه نمایش در تمام طول روز، ما همچنین در معرض امواج نور آبی قرار می‌گیریم که گفته می‌شود مشکلات بی‌شماری را ایجاد می‌کند. شواهد متناقضی در مورد تاثیر قرار گرفتن در معرض نور آبی بر چشمان شما وجود دارد، اما پزشکان و تحقیقات در این باره هم نظر هستند که این نور بر ریتم شبانه روزی شما تاثیر می‌گذارد.

نور آبی چیست؟

تمام نور‌های مرئی که ما انسان‌ها می‌بینیم شامل کل طیف رنگین کمان از قرمز تا بنفش است. در این طیف امواج نور آبی قرار دارند که گفته می‌شود به ما کمک می‌کنند هوشیار و خوش بین باشیم.

چه چیزی نور آبی را منتشر می‌کند؟

هر منبع نور مرئی امواج نور آبی را منتشر می‌کند، چه خورشید باشد، چه صفحه لمسی یا یک لامپ.

ما هر روز امواج نور آبی زیادی از خورشید دریافت می‌کنیم، اما پس از تاریک شدن هوا همچنان در معرض منابع مصنوعی بسیاری قرار داریم.

نور آبی چگونه بر خواب تاثیر می‌گذارد؟

هنگامی که خورشید غروب می‌کند، کمبود نور به بدن ما سیگنال می‌دهد که شروع به تولید ملاتونین کند، هورمونی که مسئول به خواب رفتن ما است.

قبل از ظهور نور مصنوعی، خورشید برنامه خواب ما را تنظیم می‌کرد. اما امروز ما در تمام روز و تا شب در معرض نور هستیم. در حالی که قرار گرفتن در معرض هر گونه امواج نور پس از تاریکی، تولید ملاتونین در بدن را به تاخیر می‌اندازد، امواج نور آبی می‌توانند به خصوص مشکل ساز باشند، زیرا ما را هوشیار نگه می‌دارند.

از سوی دیگر، نور آبی می‌تواند به ما کمک کند تا با برهم زدن ریتم شبانه روزی معمول، بر مشکلات خواب غلبه کنیم.

در مقایسه با لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای، لامپ‌های LED می‌توانند مقدار قابل توجهی نور آبی از خود ساطع کنند.

متاسفانه برای همه ما که بعد از غروب آفتاب از فناوری بهره می‌بریم، LED در تعداد بی‌شماری از صفحه نمایش‌های تلفن هوشمند، تبلت و تلویزیون استفاده می‌شود. محصولات فناوری که دارای صفحه نمایش ال سی دی هستند، مانند لپ تاپ، آی پد و آیفون‌های قدیمی، همچنان از LED برای نور پس زمینه نمایشگر خود استفاده می‌کنند.

آیا نور آبی مضر است؟

نور آبی با انواع مشکلات مرتبط است، از ایجاد فشار دیجیتالی چشم گرفته تا نابینا کردن ما. با این حال شواهد متناقض زیادی در مورد اینکه واقعا چقدر مضر است (یا نه) وجود دارد.

آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا گفته است که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نور آبی که به طور خاص توسط صفحه‌نمایش‌ها منتشر می‌شود، باعث آسیب چشم شود، وجود ندارد، زیرا ما در تمام طول روز در معرض نور آبی خورشید هستیم.

دکتر راج ماتوری، سخنگوی بالینی آکادمی چشم پزشکی آمریکا، در این باره توضیح داد: «در طول روز، شما ۱۰ برابر بیشتر از نور آبی که از صفحه کامپیوترتان دریافت می‌کنید، از خورشید دریافت می‌کنید. بدن ما به گونه‌ای تکامل یافته است که با این نور مقابله کند».

با این حال، تحقیقات گردآوری‌شده توسط AOA نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آبی (مانند نشستن در مقابل رایانه در تمام طول روز) ممکن است باعث آسیب به شبکیه شود؛ داخلی‌ترین لایه چشم شما که سیگنال‌هایی را به مغز شما می‌فرستد تا آنچه را که شما پردازش می‌کنید، پردازش کند.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که نور آبی می‌تواند به فشار چشم کمک کند.

عینک‌های مسدود کننده نور آبی چیست؟

عینک‌های مسدودکننده نور آبی دارای فیلتر‌هایی در لنز‌های خود هستند که مانع از عبور نور آبی و در برخی موارد نور UV می‌شوند. این بدان معناست که اگر از این عینک هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش استفاده کنید، به خصوص پس از تاریک شدن هوا، می‌تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض امواج نور آبی که می‌تواند شما را بیدار نگه دارد، کمک کند.

بسیاری از عینک‌های مسدود کننده نور آبی که می‌توانید بخرید نیز ادعا می‌کنند که به کاهش فشار چشم کمک می‌کنند.

بیشتر آن‌ها در طول روز هنگام کار در مقابل رایانه و در شب برای مقابله با هشیاری حاصل از نور آبی صفحه نمایش استفاده می‌شوند.

آیا باید عینک مسدود کننده نور آبی بگیرم؟

بستگی دارد؛ آیا می‌خواهید یا نیاز دارید که بعد از تاریک شدن هوا به تلفن خود نگاه کنید و در به خواب رفتن مشکل دارید؟

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نور آبی بر زمانی که بدن ما ملاتونین تولید می‌کند تاثیر می‌گذارد، بنابراین اگر مدت‌ها پس از غروب خورشید از صفحه نمایش استفاده می‌کنید، این عینک ممکن است به شما کمک کند دیرتر از زمانی که می‌خواهید بیدار بمانید.

با این حال، اگر با فشار چشم دیجیتال سر و کار دارید، یک تمرین آسان وجود دارد که باید قبل از سرمایه‌گذاری روی عینک جدید امتحان کنید. از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید: هر ۲۰ دقیقه، به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۲۰ فوتی نگاه کنید؛ این روش به شما کمک می‌کند تا تمرکزتان را از صفحه نمایش جدا کنید و به ماهیچه‌های چشم شما اجازه می‌دهد تا استراحت کنند و از فشار چشم جلوگیری کنند.

منبع: cnet

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها